dynamo zelf monteren

Alles over de 440 / 460
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

Me dynamo is dus dood.....anwb al op visite geweest enzo, wel thuis gekomen maar nu start die dus niet meer:(.....maar kan je makkelijk zelf de dynamo verwijderen en een andere monteren of is dat nog lastig werk....2liter zonder airco '95!
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Als je de juiste maten dop en sleutel hebt is dat geen enkel probleem. Geloof dat dat 15 moet zijn. Met twee 13ers haal je t stelblokje los en de kabeltjes los van de dynamo en hij is er zo uit.

Pas wel op dat je de stelboutjes onder en het bovenste boutje niet stuk draait... die van mij braken zo doormidden, en moest dus weer naar de hubo voor paar euro boutjes aan schaffen...

De dynamo is tevens de multiriem spanner, dus houdt m goed gespannen, beetje op gevoel doen, dan komt het allemaal wel goed! :)

Niet te bang zijn om te sleutelen..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik zou ook de multiriem vervangen als je toch bezig bent, die kan te lijden hebben gehad van de kapotte dynamo. Kijk goed hoe de multiriem loopt (foto!) en hou goed in de gaten hoe de draden zitten aangesloten voordat je ze loshaald. En zoals Auk aangeeft, niet bang zijn om te sleutelen!
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

uuhhhh....wat gaat fout, als de riem dus niet zo goed gespannen zit of te strak...neem aan dat je hem dus ook ergens losser of strakker kan spannen??
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Nou, er kan niks ernstigs gebeuren, maar de riem kan beginnen te slippen, zoals je dat wel vaker hoort bij auto's.. zo'n stevig piepje! (wanneer hij wel goed gespannen is kan je dat verhelpen met wat haarspray op de riem, wordt ie wat soepeler)

Multiriem kun je inderdaad meteen vervangen, kijk eerst maar eens of er geen scheurtjes in zitten als je m binnenste buiten draait en bij elkaar knijpt in een lusje.

Je moet de dynamo aan de kant van de motor gewoon even wat vaster draaien dat je m nog wel met de hand kan bijtrekken (zo bepaal je dan meteen de spanning, de riem moet een beetje speling hebben.. centimeter ongeveer)

Maar het wijst zich allemaal vanzelf Jaco :)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Multiriem kost overigens maar €35,- dus dat is het probleem niet! :)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Dynamo vervangen is niet moeilijk, heb het zelf kort geleden ook gedaan. Ga gewoon naar de sloper, dan heb je een goedkope. Wees blij trouwens dat je niet airco èn stuurbekrachtiging hebt, want dan zit er een pomp overheen gemonteerd waardoor je er heel slecht bij kan.

1) Minpool van accu loshalen
2) Stekkers van dynamo loshalen
3) Stelmoer loshalen (zwart pijltje)
4) Bevestigingsmoeren loshalen (witte pijltjes)
* hou voor de zekerheid de moertjes van de oude als reserve
5) Riem loshalen en dynamo uithalen
6) Zelfde bij jouw auto, wisselen en omgekeerde volgorde weer terug ;)

Plaatje is vanaf de (linker) zijkant gezien trouwens.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Zark3 schreef:Wees blij trouwens dat je niet airco èn stuurbekrachtiging hebt, want dan zit er een pomp overheen gemonteerd waardoor je er heel slecht bij kan.
Vind dat het nu al onmogelijk gemaakt wordt... je krijgt je dop en de ratel er maar net tussen.. met je handen kom je al helemaal niet weg daar beneden..

Hollandse makelij... t is dat ik er aan begonnen ben... :P (zo erg is t nu ook weer niet gelukkig)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik moet zeggen dat ik hem in degene zonder airco waar ik gedemonteerd heb nog vrij goed ruimte had voor mijn handen - maar misschien komt dat omdat ik daarna heb gemonteerd in de mijne mèt airco, in de kou, in de miezerregen :(
Als de airco het zou doen trouwens zou ik het een stuk minder erg vinden, maar als die niet eens werkt...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

ik had net gekeken het is miss te doen....maar dan moet wel de auto eerst starten...haha, en dat is het probleem op het moment!
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik heb toen een willekeurige voorbijganger aangesproken met startkabels in de handen :P Zo gestart, naar de sloop gereden en op eigen kracht terug!
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

maar.....als je hem er op zet, moet de motor toch uit, en daarna weer aan...haha, ik ga wel kijken hoe ik het ga oplossen...moet eerst aan een dynamo komen.....zal miss wel een gereviseerde worden, als ze hem hebben!
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Daar hebben ze snelladers/starthulpen voor uitgevonden of gewoon ter plekke nogmaals met startkabels...
Als nieuw of gereviseerd je nog te duur is, ter indicatie, ik betaalde bij de sloop (zelf demonteren en weer monteren) voor een dynamo plus een paar handen vol kabeltjes en willekeurig ander grut drie tientjes totaal.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

wat zou een gereviseerde ongeveer kosten denken jullie.....weet wel dat een nieuwe 171ex btw is!
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Voor een gereviseerde ben je al gauw 80 euro kwijt Jaco...

als ik jou was zou ik ook gewoon even een sloperij opzoeken! Ik ben nu zelf bezig met het reviseren van mijn dynamo (geluk dat ik er nog 1 had liggen van mijn oude ES) maar 't is beter dat je (als je een leek bent in autotechniek) een sloper of gereviseerde kunt halen..

Succes er mee! laat maar wat weten :)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

-ik heb beetje rond gebeld....een gereviseerde kost me 21 ex btw en met inwisselen van een oude dynamo
-bij slagar koste nieuwe 171,50 ex btw
-auto rima kost 35.-ex btw

wat moet ik doen en ekant denk ik lekkergoedkoop 35,- maar ja miss stopt die er mee na een paar maanden...kan ik weer balle

iemand een advies voor mij
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Auto Rima is niks mis mee, dan zou ik gewoon voor die stap gaan! :)

Maar niet boos worden als ie er over een paar maanden mee op houdt hé! :wink:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kijk even hoe het staat met de koolborstels van de 2e hands, eventueel vervangen als ze erg versleten zijn.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Ik denk niet dat hij er aan zit te denken om zo'n dynamo uit elkaar te gaan halen..

Het wil trouwens ook wel een tijdje duren hoor, voordat koolborstels verslijten.. maar doormeten zal wel even handig zijn..

Mijn accu lampje brandt ook nog steeds, terwijl de dynamo en de accu goed zijn..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Maak even de vergissing om de dynamo van mijn 1800ES voor de geest te halen, dat is een kwestie van 2 boutjes loshalen en je hebt de koolborstelbrug in je handen. Bij de dynamo van de 400's ligt het idd wat ingewikkelder, sorry! Maar als een gereviseerde €21,00(!) kost dan zou ik daar voor gaan, wel even vragen wat er aan gereviseerd is. Waarschijnlijk de koolborstels alleen. €21 lijkt me overigens een onwaarschijnlijk lage prijs voor een gereviseerde dynamo.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”