Volvo 440 Automaat 1996: auto schokt en bibbert

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb net een Volvo 440 Automaat (CVT) uit 1996 gekocht. De auto rijdt sinds 2004 op G3. De auto rijdt zeer goed en plezierig, en ik was er meteen weg van! Nu viel mij het volgende op. (ik ben nieuw in autoland)

1. Toen ik de auto op de brug van onderen bekeek, zag ik dat het onder het motorblok 'nat' was van olie. De motor of de versnellingsbak lijkt dus olie te lekken. Na een nacht te laten staan, lagen er ook wat druppels olie op de straat. Is dit een bekend probleem en is er wat aan te doen?

2. Bij het remmen en bij het optrekken (vooral rond de 30 km/u) gaat de auto opeens behoorlijk trillen en bibberen. Dit is niet altijd zo: het lijkt erger te zijn bij een koude motor. Ik had de transmissieolie bijgevuld, en toen werd het probleem minder / was nagenoeg weg. Het was universele auotomatenolie en niet die van Volvo zelf ... heeft dit er evt. ook mee te maken? En is hier iets aan te doen?

Stationair ligt het toerental op de 1000, bij 120 op de snelweg rond de 3200.

Bedankt voor jullie reacties!
Groeten, Martijn
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je mag er NOOIT andere olie in doen dan speciale CVT olie. Alle andere automaatolie verbrand de CVT bak. Niet meer mee rijden en alles vervangen door de geode CVT olie van Volvo! Anders volgt er een dure revisie.
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

Bedankt voor je reactie! Zou het mogelijk zijn dat het trillen en bibberen ook door de verkeerde automatenolie komt? En is de versnellingsbak na 100km met de verkeerde olie al helemaal verbrand en kapot?
Groeten, Martijn
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik denk dat Ramon&Ramon hier op het forum deze vraag beter kan beantwoorden, hij is de specialist op CVT gebied.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Maar Ramon&Ramon heeft laatst aangegeven geen antwoorden meer te geven op vragen die wij stellen... :roll:

Dus ik ben bang dat het niet echt wil gaan helpen. Je kunt het even vragen het de technishe commissie van het 480register, die kunnen je waarschijnlijk ook goed op weg helpen!

(of gewoon even een telefoontje aan de Volvo dealer)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

Bedankt allemaal voor het meedenken. Zijn de problemen die ik beschrijf bekende problemen bij de 440?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De CVT bakken staan niet bekend om hun lange levensduur, en zijn behoorlijk duur om te reviseren. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat ze maar zo'n ton meegaan. Gebruik even de zoekfunctie, er is al het een en ander over geschreven hier.
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

Ja dat heb ik gelezen, bedankt voor de tip!

Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat nou de oplossing voor dit probleem is. Hoe duur zijn ze dan om te reviseren, denk je?
mhjvs
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14.03.2007 - 19:57

Ik heb net een 440 van het bouwjaar 96 gekocht met gereviseerde CVT. Op de factuur (5000km terug) die daar bij zit staat €1550,- alleen voor de revisiebak. Totale bedrag van deze factuur incl grote beurt was €2400,-

marrty schreef:Ja dat heb ik gelezen, bedankt voor de tip!

Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat nou de oplossing voor dit probleem is. Hoe duur zijn ze dan om te reviseren, denk je?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Iroll schreef:De CVT bakken staan niet bekend om hun lange levensduur, en zijn behoorlijk duur om te reviseren. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat ze maar zo'n ton meegaan. Gebruik even de zoekfunctie, er is al het een en ander over geschreven hier.
Tja, Iroll.. let er wel op dat er hier veel mensen zitten die eigenlijk geen verstand hebben van het technische gedeelte.. en toch reacties plaatsen..

vaak genoeg zie ik er gewoon dingen tussen staan die kort door de bocht zomaar ff ingetypt zijn.. dat het er niks mee te maken heeft..

Maargoed, we moeten het maar doen met de kennis die we zelf hebben, en een beetje instinktiviteit mbt reacties van mensen die ook kennis meedelen..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
mhjvs
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14.03.2007 - 19:57

De CVT bij mijn 440 is vervangen (lees: gereviseerd) bij 155.000.
Wat ik heb begrepen is dat het belangrijk is om tijdig de olie te vervangen (door originele Volvo olie) Gelijk ook even het filter meenemen.
Op diverse advertentie sites kom je geregeld 400 modellen tegen met defecte CVT bak. Of dit te wijten is aan verkeerde olie / verkeerd (lomp) gebruik of een mindere kwaliteit daar kan ik je helaas geen antwoord oo geven.
Auk schreef:
Iroll schreef:De CVT bakken staan niet bekend om hun lange levensduur, en zijn behoorlijk duur om te reviseren. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat ze maar zo'n ton meegaan. Gebruik even de zoekfunctie, er is al het een en ander over geschreven hier.
Tja, Iroll.. let er wel op dat er hier veel mensen zitten die eigenlijk geen verstand hebben van het technische gedeelte.. en toch reacties plaatsen..

vaak genoeg zie ik er gewoon dingen tussen staan die kort door de bocht zomaar ff ingetypt zijn.. dat het er niks mee te maken heeft..

Maargoed, we moeten het maar doen met de kennis die we zelf hebben, en een beetje instinktiviteit mbt reacties van mensen die ook kennis meedelen..
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

Bedant, mhjvs! Hoe duur is zo'n revisie van de CVT ongeveer?? Ik lees nogal verschillende prijzen hiervoor.
Groeten, Martijn
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Tja, Iroll.. let er wel op dat er hier veel mensen zitten die eigenlijk geen verstand hebben van het technische gedeelte.. en toch reacties plaatsen..

vaak genoeg zie ik er gewoon dingen tussen staan die kort door de bocht zomaar ff ingetypt zijn.. dat het er niks mee te maken heeft..
Absoluut mee eens Auk! je leest soms de raarste gedachtenkronkels, maar ze denken in ieder geval mee, dat is al heel wat! Of was het als een steek onder water richting mij bedoelt :shock:
mhjvs
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14.03.2007 - 19:57

Op de factuur die bij de auto zit staat: Revisie bak € 1550 euro.
Factuur is van eind 2007. Bak reparatie is uitgevoerd door een garage dus als je het zelf doet waarschijnlijk iets goedkoper. Op Marktplaats adverteerd ook een bedrijf die de CVT kan reviseren. Wellicht kan je die gewoon eens bellen.

Succes,

Michiel
marrty schreef:Bedant, mhjvs! Hoe duur is zo'n revisie van de CVT ongeveer?? Ik lees nogal verschillende prijzen hiervoor.
Groeten, Martijn
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

Dag iedereen,
Even een kleine update over mijn probleem. Het is inmiddels opgelost. Er zat teveel en verkeerde automatenolie in, namelijk een soort universele automatenolie, en geen speciale cvt-olie. Sinds de olie is ververst, is het probleem opgelost!
Groeten,
Martijn
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

Maar goed ook op tijd, anders had je straks met een kapotte cvt gestaan. Even een vraagje? Weet je toevallig wat voor merk en type olie erin is gegaan? Of was het orginele olie van volvo?
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

hoop geld 1550.
weet niet of ik mijn cvt zo,n revisie ga doen,voordat geld heb ik al een andere goede auto.
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

ruikt de olie aan de pijlstok van de bak verbrand?
Het schokken kan veroorzaakt worden door drukverlies in de bak zelf,dat kan verschillende oorzaken hebben,je mag een keer langs rijden om is te kijken.
De prijzen die hier worden opgegeven kloppen niet echt,maar dit terzijde.
Een nieuwe bak van Volvo is goedkoper dan een gereviseerde als ik de prijzen hier zie.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”