Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb net een Volvo 440 Automaat (CVT) uit 1996 gekocht. De auto rijdt sinds 2004 op G3. De auto rijdt zeer goed en plezierig, en ik was er meteen weg van! Nu viel mij het volgende op. (ik ben nieuw in autoland)
1. Toen ik de auto op de brug van onderen bekeek, zag ik dat het onder het motorblok 'nat' was van olie. De motor of de versnellingsbak lijkt dus olie te lekken. Na een nacht te laten staan, lagen er ook wat druppels olie op de straat. Is dit een bekend probleem en is er wat aan te doen?
2. Bij het remmen en bij het optrekken (vooral rond de 30 km/u) gaat de auto opeens behoorlijk trillen en bibberen. Dit is niet altijd zo: het lijkt erger te zijn bij een koude motor. Ik had de transmissieolie bijgevuld, en toen werd het probleem minder / was nagenoeg weg. Het was universele auotomatenolie en niet die van Volvo zelf ... heeft dit er evt. ook mee te maken? En is hier iets aan te doen?
Stationair ligt het toerental op de 1000, bij 120 op de snelweg rond de 3200.
Bedankt voor jullie reacties!
Groeten, Martijn
Volvo 440 Automaat 1996: auto schokt en bibbert
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je mag er NOOIT andere olie in doen dan speciale CVT olie. Alle andere automaatolie verbrand de CVT bak. Niet meer mee rijden en alles vervangen door de geode CVT olie van Volvo! Anders volgt er een dure revisie.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41
Bedankt voor je reactie! Zou het mogelijk zijn dat het trillen en bibberen ook door de verkeerde automatenolie komt? En is de versnellingsbak na 100km met de verkeerde olie al helemaal verbrand en kapot?
Groeten, Martijn
Groeten, Martijn
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Maar Ramon&Ramon heeft laatst aangegeven geen antwoorden meer te geven op vragen die wij stellen... :roll:
Dus ik ben bang dat het niet echt wil gaan helpen. Je kunt het even vragen het de technishe commissie van het 480register, die kunnen je waarschijnlijk ook goed op weg helpen!
(of gewoon even een telefoontje aan de Volvo dealer)
Dus ik ben bang dat het niet echt wil gaan helpen. Je kunt het even vragen het de technishe commissie van het 480register, die kunnen je waarschijnlijk ook goed op weg helpen!
(of gewoon even een telefoontje aan de Volvo dealer)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De CVT bakken staan niet bekend om hun lange levensduur, en zijn behoorlijk duur om te reviseren. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat ze maar zo'n ton meegaan. Gebruik even de zoekfunctie, er is al het een en ander over geschreven hier.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 14.03.2007 - 19:57
Ik heb net een 440 van het bouwjaar 96 gekocht met gereviseerde CVT. Op de factuur (5000km terug) die daar bij zit staat €1550,- alleen voor de revisiebak. Totale bedrag van deze factuur incl grote beurt was €2400,-
marrty schreef:Ja dat heb ik gelezen, bedankt voor de tip!
Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat nou de oplossing voor dit probleem is. Hoe duur zijn ze dan om te reviseren, denk je?
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Tja, Iroll.. let er wel op dat er hier veel mensen zitten die eigenlijk geen verstand hebben van het technische gedeelte.. en toch reacties plaatsen..Iroll schreef:De CVT bakken staan niet bekend om hun lange levensduur, en zijn behoorlijk duur om te reviseren. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat ze maar zo'n ton meegaan. Gebruik even de zoekfunctie, er is al het een en ander over geschreven hier.
vaak genoeg zie ik er gewoon dingen tussen staan die kort door de bocht zomaar ff ingetypt zijn.. dat het er niks mee te maken heeft..
Maargoed, we moeten het maar doen met de kennis die we zelf hebben, en een beetje instinktiviteit mbt reacties van mensen die ook kennis meedelen..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 14.03.2007 - 19:57
De CVT bij mijn 440 is vervangen (lees: gereviseerd) bij 155.000.
Wat ik heb begrepen is dat het belangrijk is om tijdig de olie te vervangen (door originele Volvo olie) Gelijk ook even het filter meenemen.
Op diverse advertentie sites kom je geregeld 400 modellen tegen met defecte CVT bak. Of dit te wijten is aan verkeerde olie / verkeerd (lomp) gebruik of een mindere kwaliteit daar kan ik je helaas geen antwoord oo geven.
Wat ik heb begrepen is dat het belangrijk is om tijdig de olie te vervangen (door originele Volvo olie) Gelijk ook even het filter meenemen.
Op diverse advertentie sites kom je geregeld 400 modellen tegen met defecte CVT bak. Of dit te wijten is aan verkeerde olie / verkeerd (lomp) gebruik of een mindere kwaliteit daar kan ik je helaas geen antwoord oo geven.
Auk schreef:Tja, Iroll.. let er wel op dat er hier veel mensen zitten die eigenlijk geen verstand hebben van het technische gedeelte.. en toch reacties plaatsen..Iroll schreef:De CVT bakken staan niet bekend om hun lange levensduur, en zijn behoorlijk duur om te reviseren. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat ze maar zo'n ton meegaan. Gebruik even de zoekfunctie, er is al het een en ander over geschreven hier.
vaak genoeg zie ik er gewoon dingen tussen staan die kort door de bocht zomaar ff ingetypt zijn.. dat het er niks mee te maken heeft..
Maargoed, we moeten het maar doen met de kennis die we zelf hebben, en een beetje instinktiviteit mbt reacties van mensen die ook kennis meedelen..
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Absoluut mee eens Auk! je leest soms de raarste gedachtenkronkels, maar ze denken in ieder geval mee, dat is al heel wat! Of was het als een steek onder water richting mij bedoelt :shock:Tja, Iroll.. let er wel op dat er hier veel mensen zitten die eigenlijk geen verstand hebben van het technische gedeelte.. en toch reacties plaatsen..
vaak genoeg zie ik er gewoon dingen tussen staan die kort door de bocht zomaar ff ingetypt zijn.. dat het er niks mee te maken heeft..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 14.03.2007 - 19:57
Op de factuur die bij de auto zit staat: Revisie bak € 1550 euro.
Factuur is van eind 2007. Bak reparatie is uitgevoerd door een garage dus als je het zelf doet waarschijnlijk iets goedkoper. Op Marktplaats adverteerd ook een bedrijf die de CVT kan reviseren. Wellicht kan je die gewoon eens bellen.
Succes,
Michiel
Factuur is van eind 2007. Bak reparatie is uitgevoerd door een garage dus als je het zelf doet waarschijnlijk iets goedkoper. Op Marktplaats adverteerd ook een bedrijf die de CVT kan reviseren. Wellicht kan je die gewoon eens bellen.
Succes,
Michiel
marrty schreef:Bedant, mhjvs! Hoe duur is zo'n revisie van de CVT ongeveer?? Ik lees nogal verschillende prijzen hiervoor.
Groeten, Martijn
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41
Dag iedereen,
Even een kleine update over mijn probleem. Het is inmiddels opgelost. Er zat teveel en verkeerde automatenolie in, namelijk een soort universele automatenolie, en geen speciale cvt-olie. Sinds de olie is ververst, is het probleem opgelost!
Groeten,
Martijn
Even een kleine update over mijn probleem. Het is inmiddels opgelost. Er zat teveel en verkeerde automatenolie in, namelijk een soort universele automatenolie, en geen speciale cvt-olie. Sinds de olie is ververst, is het probleem opgelost!
Groeten,
Martijn
-
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
- Locatie: Veenendaal
Maar goed ook op tijd, anders had je straks met een kapotte cvt gestaan. Even een vraagje? Weet je toevallig wat voor merk en type olie erin is gegaan? Of was het orginele olie van volvo?
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
ruikt de olie aan de pijlstok van de bak verbrand?
Het schokken kan veroorzaakt worden door drukverlies in de bak zelf,dat kan verschillende oorzaken hebben,je mag een keer langs rijden om is te kijken.
De prijzen die hier worden opgegeven kloppen niet echt,maar dit terzijde.
Een nieuwe bak van Volvo is goedkoper dan een gereviseerde als ik de prijzen hier zie.
Het schokken kan veroorzaakt worden door drukverlies in de bak zelf,dat kan verschillende oorzaken hebben,je mag een keer langs rijden om is te kijken.
De prijzen die hier worden opgegeven kloppen niet echt,maar dit terzijde.
Een nieuwe bak van Volvo is goedkoper dan een gereviseerde als ik de prijzen hier zie.