Vrienden,
al doelloos surfend kwam ik op onderstaand forum terecht. Het komt er op neer dat een scheut aceton in je tank een tweetal voordelen biedt: Schonere verbranding en een zuiniger verbruik.
Welke Volvorijder heeft hier ervaring mee?
Groet Jos.
http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/ ... gellak_rem
Aceton in je tank
-
- 7th Gear member
Het levert alleen voordeel op voor de werkplaats.
Aceton lost veel dingen op,letterlijk en figuurlijk.
Je brandstofpomp bijvoorbeeld.

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
jij beveelt het dus van harte aan :evil:Ramon&Ramon schreef:Het levert alleen voordeel op voor de werkplaats.
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Ik heb wel eens gehoord dat een kopje diesel bij een volle tank benzine goed zou zijn. ( wel een tip van 20 jaar geleden hoor!) maar aceton??? Denk na man! :shock:
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- menjo
- 7th Gear member
- Sverige
- 2nd Gear member
Met benzine autos kun je ook een mengsel maken van benzine en propaan. Aleen propaan is niet zo vriendelijk spul.
Voor diesel is er ook wel een leuke goedkope oplossing Zonnebloem oli. Zonder toe pasingen kun je tot 75 a 80% op sla olie rijden!! Met diesel gemend dan he. Wij doen dit met ons bestelbusje ook. Gaat goed en lekker goed koop! AH kost de zonne bloem olie 49cent reken uit je winst!!! ::lol:
Miranda
Voor diesel is er ook wel een leuke goedkope oplossing Zonnebloem oli. Zonder toe pasingen kun je tot 75 a 80% op sla olie rijden!! Met diesel gemend dan he. Wij doen dit met ons bestelbusje ook. Gaat goed en lekker goed koop! AH kost de zonne bloem olie 49cent reken uit je winst!!! ::lol:
Miranda
-
- 7th Gear member
Ik zal je even uit de droom helpen,zonder aanpassingen rij je op slaolie nog geen drie kilometer met een moderne diesel,zijn het busjes uit het Autotron soms?:)
- JosW
- 5th Gear member
Dit verhaal lijkt, helaas, erg geloofwaardig. Jammer.menjo schreef:http://www.fuelsaving.info/acetone.htm
- Sverige
- 2nd Gear member
Zonnebloem olie moet je hebben is duner dan sla, Met een goede brandstof pomp lukt het goed! De bus is van 98. We rijden nu 2 jaar op dit zonnebloemolie diesel mensel.Ramon&Ramon schreef:Ik zal je even uit de droom helpen,zonder aanpassingen rij je op slaolie nog geen drie kilometer met een moderne diesel,zijn het busjes uit het Autotron soms?:)
Als je puur wil rijden heb je een warmte wisselaar nodig.
Ze voor meer info http://www.rijaccijnsvrij.nl/
Miranda
-
- 7th Gear member
Probeer het nooit bij een pompverstuiver of commonrail diesel,dan is het echt einde verhaal!
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Gelukkig zeggen ze dat ook op rijaccijnsvrij. Alhoewel de naam suggereerd dat je accijnsvrij kan rijden verteld met bij de FAQs dat je dit legaal doet mits je accijns afdraagd.
Dit zeggen ze over moderne diesels:
Vraag: Zijn alle dieselmotoren geschikt om op PPO te rijden?
Antwoord: Nee , diesel motoren met een roterende inspuitpomp van Lucas, Rotodiesel, Stanadyne, CAV zijn niet geschikt voor ombouw op PPO of voor het rijden on PPO/diesel mengsels.
Dit zeggen ze over moderne diesels:
Vraag: Zijn alle dieselmotoren geschikt om op PPO te rijden?
Antwoord: Nee , diesel motoren met een roterende inspuitpomp van Lucas, Rotodiesel, Stanadyne, CAV zijn niet geschikt voor ombouw op PPO of voor het rijden on PPO/diesel mengsels.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 7th Gear member
Als je er illegaal op rijdt kom je echt aan de beurt bij een controle,
Je gaat betalen vanaf de datum van kentekenregistratie op je naam!
- Sverige
- 2nd Gear member
Wij wonen aan de grens met duitsland. Waar je het aan de pomp kunt tanken. Dus we kunnen zegen dat we in duitsland heb getankt.Ramon&Ramon schreef:Als je er illegaal op rijdt kom je echt aan de beurt bij een controle,
En de boete werkt het zelfde als rode diesel.
Je krijgt een boete over de in houd van je tank Dus in mijn geval 60l en het accijns komt er dan nog over heen. Het kost je met een 60l tank 300 euro. Nou daar lag ik om!!!! Dat heb ik er al tich keer mee bespaart!

En zonnebloem olie is ook nog eens beter voor het milieu!!!
Miranda
-
- 7th Gear member
veel plezier ermee!
-
- 1st Gear member
Beetje late reaktie maar wellicht handig voor de geintreseerden.
Heb de afgelopen 3 jaar een Jeep Grand Cherokee gehad en ook daar op het forum (www.jeepforum.nl) is een link. Ik heb de daar geplaatste link goed gelezen en ben daarna acethon gaan gebruiken in de benzine. De hoeveelheden zijn miniem dus schade zal het niet toebrengen was mijn redenatie (nog trouwens) 2 promile acethon op een liter benzine/diesel
Volgens het artikel zou er een besparing mogelijk zijn van 10-15% afhankelijk van motor/auto. Door vermindering van de oppervlakte spanning is er een volledigere verbranding. Bij mij ging het gebruik rond de 10% naar beneden. Tevens liep de motor mooier wat ik eigenlijk het nog een groter voordeel vond dan het brandstof gebruik.
Twee weken geleden heb ik een V70 diesel uit '99 gekocht en ben gelijk weer begonnen met acethon gebruik.
Verhoudingen zijn als volgt:
Benzine: 2ml voor elke liter (1000ml) benzine
Diesel: 1.5 ml voor elke liter (1000ml) diesel
NB. De winst met diesel is iets minder blijkt uit onderzoeken. zie diagram voor verschillen.
Artikel: http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm

Nu zijn er waarschijnlijk net zoveel voor als tegenstanders over deze materie. Ik zou zeggen probeer het gewoon eens een paar weken. De winst van branstof verbruik weegt dik op tegen het (eventuele) vervangen van een brandstof pomp.
Heb de afgelopen 3 jaar een Jeep Grand Cherokee gehad en ook daar op het forum (www.jeepforum.nl) is een link. Ik heb de daar geplaatste link goed gelezen en ben daarna acethon gaan gebruiken in de benzine. De hoeveelheden zijn miniem dus schade zal het niet toebrengen was mijn redenatie (nog trouwens) 2 promile acethon op een liter benzine/diesel
Volgens het artikel zou er een besparing mogelijk zijn van 10-15% afhankelijk van motor/auto. Door vermindering van de oppervlakte spanning is er een volledigere verbranding. Bij mij ging het gebruik rond de 10% naar beneden. Tevens liep de motor mooier wat ik eigenlijk het nog een groter voordeel vond dan het brandstof gebruik.
Twee weken geleden heb ik een V70 diesel uit '99 gekocht en ben gelijk weer begonnen met acethon gebruik.
NB. De winst met diesel is iets minder blijkt uit onderzoeken. zie diagram voor verschillen.

Nu zijn er waarschijnlijk net zoveel voor als tegenstanders over deze materie. Ik zou zeggen probeer het gewoon eens een paar weken. De winst van branstof verbruik weegt dik op tegen het (eventuele) vervangen van een brandstof pomp.
- JosW
- 5th Gear member
acro schreef:Beetje late reaktie maar wellicht handig voor de geintreseerden.
Klinkt interessant. Maar stel dat er schade optreedt, hebben we het dan alleen over de brandstofpomp? Er zijn immers meer onderdelen van de motor die sturing geven aan het brandstoftransport (injectie, slangen, etc.)
-
- 1st Gear member
Ja, ja, stel.... Stel dat je tegen een paaltje aan rijdt?
Uit het artikel blijkt dat uitvoerig is getest wat het effect is op de onderdelen. Seals werden in pure acethon gelegd en het resultaat was dat er geen schade was op wat voor manier ook. Het millieu in een motorblok is op z'n zachts gezegt niet vriendelijk. De minieme hoeveelheden acethon zijn een verwaarloosbaar gevaar.
In de drie jaar dat ik acethon heb gebruikt heb ik alleen maar voordelen ervaren en geen enkel nadeel. Geen enkel brandstof gerelateerd probleem.
Uiteindelijk blijft het een keuze. Paar weken om wat te proberen zal geen enkele schade brengen. Bevalt het dan wordt het een blijvertje.
Succes!
Uit het artikel blijkt dat uitvoerig is getest wat het effect is op de onderdelen. Seals werden in pure acethon gelegd en het resultaat was dat er geen schade was op wat voor manier ook. Het millieu in een motorblok is op z'n zachts gezegt niet vriendelijk. De minieme hoeveelheden acethon zijn een verwaarloosbaar gevaar.
In de drie jaar dat ik acethon heb gebruikt heb ik alleen maar voordelen ervaren en geen enkel nadeel. Geen enkel brandstof gerelateerd probleem.
Uiteindelijk blijft het een keuze. Paar weken om wat te proberen zal geen enkele schade brengen. Bevalt het dan wordt het een blijvertje.
Succes!
- JosW
- 5th Gear member
Oké, ik ben om. Ga het proberen. De testresultaten zal ik t.z.t. publiceren.acro schreef:Ja, ja, stel.... Stel dat je tegen een paaltje aan rijdt?![]()
Succes!