Aceton in je tank

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Vrienden,

al doelloos surfend kwam ik op onderstaand forum terecht. Het komt er op neer dat een scheut aceton in je tank een tweetal voordelen biedt: Schonere verbranding en een zuiniger verbruik.
Welke Volvorijder heeft hier ervaring mee?

Groet Jos.

http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/ ... gellak_rem
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het levert alleen voordeel op voor de werkplaats.:)
Aceton lost veel dingen op,letterlijk en figuurlijk.:)
Je brandstofpomp bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:Het levert alleen voordeel op voor de werkplaats.:)
Aceton lost veel dingen op,letterlijk en figuurlijk.:)
Je brandstofpomp bijvoorbeeld.
jij beveelt het dus van harte aan :evil:
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik heb wel eens gehoord dat een kopje diesel bij een volle tank benzine goed zou zijn. ( wel een tip van 20 jaar geleden hoor!) maar aceton??? Denk na man! :shock:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Gebruikersavatar
Sverige
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 14.04.2006 - 13:37
Locatie: Spånvik

Met benzine autos kun je ook een mengsel maken van benzine en propaan. Aleen propaan is niet zo vriendelijk spul.

Voor diesel is er ook wel een leuke goedkope oplossing Zonnebloem oli. Zonder toe pasingen kun je tot 75 a 80% op sla olie rijden!! Met diesel gemend dan he. Wij doen dit met ons bestelbusje ook. Gaat goed en lekker goed koop! AH kost de zonne bloem olie 49cent reken uit je winst!!! ::lol:

Miranda
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik zal je even uit de droom helpen,zonder aanpassingen rij je op slaolie nog geen drie kilometer met een moderne diesel,zijn het busjes uit het Autotron soms?:)
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Dit verhaal lijkt, helaas, erg geloofwaardig. Jammer.
Gebruikersavatar
Sverige
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 14.04.2006 - 13:37
Locatie: Spånvik

Ramon&Ramon schreef:Ik zal je even uit de droom helpen,zonder aanpassingen rij je op slaolie nog geen drie kilometer met een moderne diesel,zijn het busjes uit het Autotron soms?:)
Zonnebloem olie moet je hebben is duner dan sla, Met een goede brandstof pomp lukt het goed! De bus is van 98. We rijden nu 2 jaar op dit zonnebloemolie diesel mensel.
Als je puur wil rijden heb je een warmte wisselaar nodig.
Ze voor meer info http://www.rijaccijnsvrij.nl/


Miranda
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Probeer het nooit bij een pompverstuiver of commonrail diesel,dan is het echt einde verhaal!
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Gelukkig zeggen ze dat ook op rijaccijnsvrij. Alhoewel de naam suggereerd dat je accijnsvrij kan rijden verteld met bij de FAQs dat je dit legaal doet mits je accijns afdraagd.

Dit zeggen ze over moderne diesels:

Vraag: Zijn alle dieselmotoren geschikt om op PPO te rijden?

Antwoord: Nee , diesel motoren met een roterende inspuitpomp van Lucas, Rotodiesel, Stanadyne, CAV zijn niet geschikt voor ombouw op PPO of voor het rijden on PPO/diesel mengsels.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je er illegaal op rijdt kom je echt aan de beurt bij een controle,
Je gaat betalen vanaf de datum van kentekenregistratie op je naam!
Gebruikersavatar
Sverige
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 14.04.2006 - 13:37
Locatie: Spånvik

Ramon&Ramon schreef:Als je er illegaal op rijdt kom je echt aan de beurt bij een controle,
Je gaat betalen vanaf de datum van kentekenregistratie op je naam!
Wij wonen aan de grens met duitsland. Waar je het aan de pomp kunt tanken. Dus we kunnen zegen dat we in duitsland heb getankt.

En de boete werkt het zelfde als rode diesel.
Je krijgt een boete over de in houd van je tank Dus in mijn geval 60l en het accijns komt er dan nog over heen. Het kost je met een 60l tank 300 euro. Nou daar lag ik om!!!! Dat heb ik er al tich keer mee bespaart! :lol:
En zonnebloem olie is ook nog eens beter voor het milieu!!!

Miranda
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

veel plezier ermee!
acro
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 26.07.2007 - 18:33

Beetje late reaktie maar wellicht handig voor de geintreseerden.

Heb de afgelopen 3 jaar een Jeep Grand Cherokee gehad en ook daar op het forum (www.jeepforum.nl) is een link. Ik heb de daar geplaatste link goed gelezen en ben daarna acethon gaan gebruiken in de benzine. De hoeveelheden zijn miniem dus schade zal het niet toebrengen was mijn redenatie (nog trouwens) 2 promile acethon op een liter benzine/diesel

Volgens het artikel zou er een besparing mogelijk zijn van 10-15% afhankelijk van motor/auto. Door vermindering van de oppervlakte spanning is er een volledigere verbranding. Bij mij ging het gebruik rond de 10% naar beneden. Tevens liep de motor mooier wat ik eigenlijk het nog een groter voordeel vond dan het brandstof gebruik.


Twee weken geleden heb ik een V70 diesel uit '99 gekocht en ben gelijk weer begonnen met acethon gebruik.

Verhoudingen zijn als volgt:
Benzine: 2ml voor elke liter (1000ml) benzine
Diesel: 1.5 ml voor elke liter (1000ml) diesel

NB. De winst met diesel is iets minder blijkt uit onderzoeken. zie diagram voor verschillen.

Artikel: http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm

Afbeelding


Nu zijn er waarschijnlijk net zoveel voor als tegenstanders over deze materie. Ik zou zeggen probeer het gewoon eens een paar weken. De winst van branstof verbruik weegt dik op tegen het (eventuele) vervangen van een brandstof pomp. :wink:
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

acro schreef:Beetje late reaktie maar wellicht handig voor de geintreseerden.

Heb de afgelopen 3 jaar een Jeep Grand Cherokee gehad en ook daar op het forum (www.jeepforum.nl) is een link. Ik heb de daar geplaatste link goed gelezen en ben daarna acethon gaan gebruiken in de benzine. De hoeveelheden zijn miniem dus schade zal het niet toebrengen was mijn redenatie (nog trouwens) 2 promile acethon op een liter benzine/diesel

Volgens het artikel zou er een besparing mogelijk zijn van 10-15% afhankelijk van motor/auto. Door vermindering van de oppervlakte spanning is er een volledigere verbranding. Bij mij ging het gebruik rond de 10% naar beneden. Tevens liep de motor mooier wat ik eigenlijk het nog een groter voordeel vond dan het brandstof gebruik.

Twee weken geleden heb ik een V70 diesel uit '99 gekocht en ben gelijk weer begonnen met acethon gebruik.

Verhoudingen zijn als volgt:
Benzine: 2ml voor elke liter (1000ml) benzine
Diesel: 1.5 ml voor elke liter (1000ml) diesel

NB. De winst met diesel is iets minder blijkt uit onderzoeken. zie diagram voor verschillen.

Artikel: http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm

Afbeelding


Nu zijn er waarschijnlijk net zoveel voor als tegenstanders over deze materie. Ik zou zeggen probeer het gewoon eens een paar weken. De winst van branstof verbruik weegt dik op tegen het (eventuele) vervangen van een brandstof pomp. :wink:

Klinkt interessant. Maar stel dat er schade optreedt, hebben we het dan alleen over de brandstofpomp? Er zijn immers meer onderdelen van de motor die sturing geven aan het brandstoftransport (injectie, slangen, etc.)
acro
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 26.07.2007 - 18:33

Ja, ja, stel.... Stel dat je tegen een paaltje aan rijdt? :wink:

Uit het artikel blijkt dat uitvoerig is getest wat het effect is op de onderdelen. Seals werden in pure acethon gelegd en het resultaat was dat er geen schade was op wat voor manier ook. Het millieu in een motorblok is op z'n zachts gezegt niet vriendelijk. De minieme hoeveelheden acethon zijn een verwaarloosbaar gevaar.

In de drie jaar dat ik acethon heb gebruikt heb ik alleen maar voordelen ervaren en geen enkel nadeel. Geen enkel brandstof gerelateerd probleem.

Uiteindelijk blijft het een keuze. Paar weken om wat te proberen zal geen enkele schade brengen. Bevalt het dan wordt het een blijvertje.

Succes!
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

acro schreef:Ja, ja, stel.... Stel dat je tegen een paaltje aan rijdt? :wink:

Uit het artikel blijkt dat uitvoerig is getest wat het effect is op de onderdelen. Seals werden in pure acethon gelegd en het resultaat was dat er geen schade was op wat voor manier ook. Het millieu in een motorblok is op z'n zachts gezegt niet vriendelijk. De minieme hoeveelheden acethon zijn een verwaarloosbaar gevaar.

In de drie jaar dat ik acethon heb gebruikt heb ik alleen maar voordelen ervaren en geen enkel nadeel. Geen enkel brandstof gerelateerd probleem.

Uiteindelijk blijft het een keuze. Paar weken om wat te proberen zal geen enkele schade brengen. Bevalt het dan wordt het een blijvertje.

Succes!
Oké, ik ben om. Ga het proberen. De testresultaten zal ik t.z.t. publiceren.
Sjef
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 13.12.2005 - 16:52

Toevallig hebben ze pas bij Mythbusters hier ook naar gekeken.
Hun conclusie was dat het een hoax was.
Maar goed, het is natuurlijk ook hun business om mythes te ontkrachten...
acro
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 26.07.2007 - 18:33

Heb ik ook gehoord. Wat alleen niet wordt verteld is met wat voor verhouding wordt gewerkt.

Probeer zelf en verbaas je. Minder is meer met acethon.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”