Olie verbruik

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ik kwam er achter dat m'n oliepeil wel heel snel naar beneden gaat. Ik gok dat ik met 1 liter ongeveer 1000 km rij. Dat is natuurlijk niet normaal. Er lekt wel een heel klein beetje olie, maar dat lijkt van de versnellingsbak te komen (weet ik haast wel zeker). Dus waar blijft mijn motorolie???
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Een 1700 die olie verbruikt.. hmm..

Rookt je motor blauw? Lijkt mij dan op je koppakking als je verder geen olie op het blok hebt o.i.d.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Niets wijst op de koppakking.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Zijn beide kanten van het blok ook olie vrij?

Heel vreemd.. maar hoe kom je erbij dat het niet op de koppakking neer komt?

Alle slangen en dergelijke goed aangesloten? Gebruik je niet te dunne olie??
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Er zit alleen wat olie daar waar de massakabel van de dynamo aan het blok zit. Verder ontdek ik nergens olie. Koelvloeistof is ok en ruik geen zoete geur. Als ik ruim 1 liter olie op 1000 km verbruik en het zou de koppakking zijn, dan had ik dat wel gemerkt denk ik.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kijk eens of je carterventilatie verstopt zit. Kan zijn dat je blok daardoor teveel carterdruk opbouwd. Als je blok zoveel olie verbruikt dan moet er ook blauwe rook uit de uitlaat komen. Let eens goed op tijdens het starten of hij blauw rookt of tijdens het schakelen op hogere toeren. En leg voor de zekerheid eens een stuk karton onder het blok 's nachts, dan kan je de volgende ochtend zien of die heeft gelekt en hoeveel. Als je versnellingsbak lekt dan zou ik het peil heel goed in de gaten houden als ik jou was!
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ik heb echt geen blauwe rook kunnen constateren en carterventilatie is bij de luchtinlaat in elk geval schoon. Ik heb met m'n 850 wel gehad dat de hele slang van het luchtfilterhuis naar de gasklep zeiknat van de olie was.

Kortom, ik snap er niks van!
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
marcelopdebruin
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 04.03.2007 - 19:22

Nou leuk om te horen :?: dat ik niet de enige ben die zn olie zomaar kwijt is (440 1.8 95 airco).
Hoe merkte je trouwens bij die 850 dat die slang naar het filterhuis nat was?
Bij mij stinkt de ventilatie bij vlage (vooral bij het warm worden)

marcel
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ben je al bij de garage geweest? En wat voor olie heb je? Ik heb vrij dunne olie: 5W40.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Beste...

lijkt me vrij duidelijk antwoord... litertje op de 1000km... 5W40...

5W40 olie is dun, loopt een Renault motor lekker op, maar is bijvullen om de tijd.. geldt bij mij ook zo!

Jouw antwoord is door jezelf gegeven, je hebt gewoon dunne olie... dus je verstookt olie omdat het via de zuigers etc gewoon verstookt wordt... niks ernstigs.

Volgende threat!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Met 2 man gaan rijden
1 in volvo, 1 erachteraan
Met volvo goed doortrekken voor het schakelen tot plusminus 4000-5000 toeren. Niet te snel schakelen, motor in toeren terug laten vallen met schakelen.
Als er een (blauwachtig) pluimpje ontstaat tijdens schakelen zijn de klepseals defect en lekt er dus rechtreeks olie in je uitlaatkanaal of inlaat kanaal.

Gebruik gewoon minerale olie 10W40, is helemaal OK. Alle andere olie (half.synth) kost alleen maar geld om niets.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

@ wpee, hij geeft al aan dat hij geen pluimpjes ziet.. maar mijn Volvo dealer heeft mij 5W30 geadviseerd, prima smeermiddel.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Motorolie is op alle forums een oneindige discussie. De een zweert bij dit en de ander weer bij dat. Ik hou het bijv. weer bij Castrol Magnatec 10W/40 half synth., daar heb ik de beste ervaring mee. Maar het allerbelangrijkste is dat je regelmatig de olie en het filter vervangt. Niks zo slecht als oude verzuurde olie in je blok! Ik doe het altijd voor de zomer en voor de winter, en als ik een jaar erg veel km's maak nog een keer extra.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Dat is ook wat mijn idee is inderdaad.

Ik heb nog niet veel ervaring met de 2liter, omdat ik meer tijd in het opknappen steek dan in het werkelijke berijden van de auto, maar ik ben nu van plan de gehele zomer met 5W30 te rijden en dan te kijken hoe dat het zich houdt met de 2liter.

Als het me niet bevalt gebruik ik gewoon 10W40, beetje dikker, dus dat loopt weer wat minder makkelijk via de zuigers de verbrandingskamer in.. dat is denk ik ook het probleem van rvdodewaard..

Het is gewoon uitproberen... maar aangezien ik de auto alleen rij als het warm is (hoofdzakelijk in de zomer) is 10W40 weer een wat betere olie omdat dat wat dikker is dan 5W30..

Mijn 5W30 is van Comma.. wordt door de werkplaatschef als beste motorolie voor een 2liter beschreven.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ik zal wel ff dikkere olie proberen en het in de gaten houden.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Auk schreef:@ wpee, hij geeft al aan dat hij geen pluimpjes ziet.. maar mijn Volvo dealer heeft mij 5W30 geadviseerd, prima smeermiddel.
Klopt, maar de bestuurder ziet het zelf niet, zo snel lost het pluimje op.
Zelf als bestuurder zul je dat niet zien, zoals hij zegt..
Vandar mijn opmerking er iemand achter te laten rijden om te kijken,

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”