distributie 460 TD geknapt

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
T.S.
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 22.12.2007 - 14:16

Na een paar weken blij rondgereden te hebben in onze nieuwe aanwinst de 460 TD uit 1996, is afgelopen vrijdag de distributieriem gesprongen tijdens het rijden. :cry:

Uiteraard had ik gecheckt hoe lang deze er al in zat toe ik de auto kocht, dit was 4,5 jaar en 50.000 km, dus ik voorzag geen problemen. Heb ik gewoon domme (en dure) pech? Of zijn er meer mensen die dit al eens hebben gehad? Wat kan dit geintje me kosten volgens jullie? Ik reed ongeveer 75 km/u toen het gebeurde en heb het contact vrij vlot afgezet, wel helaas nog 2 keer geprobeerd te starten... :(

Vandaag of morgen verwacht ik de diagnose van de plaatselijke Volvo expert hier in Nijmegen!

Grt
Tim
Tim S. - Volvo nr. 2: 460 1.9 TD, 1996
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

geprobeerd te starten zal wel betekenen dat er kleppen krom kunnen zijn. ik weet niet precies hoe de cilinders t.o.v. de kleppen zijn in een diesel. ik weet nog wel een sloopdiesel staan in zwaag. helaas sinds vanmiddag mist ie een slang van intercooler naar luchtinlaat.... die heb ik gekaapt. succes!

4,5 jaar is misschien best lang. wordt beetje oud enz.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27439
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

beetje opgedroogd denk ik.
Vooral omdat het niet echt veel kilometers zijn in die 4,5 jaar
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

hangt er inderdaad sterk van af hoeveel ruimte er tussen de kleppen en de cilinders is.. beste is denk ik om even een riempje te scoren (kost niet veel, 40 euro ofzo) en deze er op te leggen, hopen op het beste..
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Als je zegt dat je hem nog maar een paar weken hebt, zou ik een garantie-claim indienen bij de garage waar je hem gekocht hebt. Heb je hem particulier gekocht, dan heb je een probleem lijkt me...
Ik denk dat je jezelf moet afvragen hoeveel deze auto je waard is - als je kleppen krom zijn kost dat geld; als je zelfs alleen maar wilt kijken of ze dat zijn moet je iig je hele motor openhalen en uit voorzorg pakkingen vervangen. Dit kost tijd in het beste geval wanneer je zelf handig bent, maar (heel) veel geld wanneer je het laat doen.
Mijn bijdrage komt dus eigenlijk neer op: probeer iets van garantie te scoren bij de verkopende partij; lukt dat niet dan hoop ik dat je trek hebt in een projectje...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

Beetje off topic en niet om je af te schrikken...


Mijn volvo 850 destijds riem gesprongen bij 6000rpm en 140 km /uur in 3e versneling.....


Mijn reden dat ik weer een 440 rij

:D :shock: :x :oops: :roll: :( :) :? 8) :cry: :wink:
Gebruikersavatar
T.S.
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 22.12.2007 - 14:16

De garage heeft gebeld met de mededeling dat ik alle mazzel van de wereld heb gehad.

Hij heeft een riempje erop gelegd en de kleppen/cilinders etc zijn nog prima in orde wist de plaatselijke Volvo expert mij te vertellen!! Hij had het deksel eraf gehad en zag geen reden om het blok open te halen. Hij start en loopt weer als een zonnetje zei de beste man.

Dus ik ga hem vanavond weer halen en geschrokken maar tevreden verder met het maken van heerlijke, comfortabele KM's in t dieseltje!!

Dank voor jullie reacties.....ow ja: de uiteindelijke prijs: 165 EU!!

Gr

Tim
Tim S. - Volvo nr. 2: 460 1.9 TD, 1996
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gefeliteerd! En nu foto's!
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

hebben ze alleen de riem vervangen of ook de rollen.... want die zullen wel net zo oud zijn en je rollen zijn net zo belangerijk als je riem.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
gertvanderspek
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34

Die prijs valt mee zeg!
Echt mazel.
De laaste keer bij ons een nieuwe(2ehands) er in moeten zetten.
En zijn er inderdaad ook de rollen vervangen? Heel belangrijk!
Gebruikersavatar
T.S.
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 22.12.2007 - 14:16

hmmmmmm.....

Na hem te hebben opgehaald is mijn vriendin er een stukje mee gaan rijden. Ze is na 25 km ongeveer op de vluchtstrook langs de A50 geeindigd. Hij begon in te houden en te rammelen. Ben erheen gereden en we hebben hem weer teruggesleept naar de "specialist". Volgende morgen gebeld met de mededeling of hij toch niet nog eens goed wilde kijken.

Vandaag te horen gekregen dat ik bovenstaande Mazzel bij nader inzien wellicht toch niet helemaal gehad heb. De kop wordt er nu afgehaald en waarschijnlijk is er toch minstens 1 klep licht krom (niet heel erg omdat hij op temperatuur pas gaat bokken).

Dus fijn toch nog die dure reparatie voor de 460!! Wordt vervolgd.....

De auto is het me wel nog waard, inderdaad pas gekocht, uiteraard zonder enige garantie (zal je net zien :( ). Blok heeft pas 230.000 km en auto zelf is ook nog supernetjes (jaja zelfs roestvrij bij de wielkasten). Reparatie valt ook nog ruim binnen de prijs die je betaalt voor een andere TD in deze staat....dus blijven weinig opties over lijkt me.

Gr.
Tim S. - Volvo nr. 2: 460 1.9 TD, 1996
gertvanderspek
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34

""Reparatie valt ook nog ruim binnen de prijs die je betaalt voor een andere TD in deze staat....dus blijven weinig opties over lijkt me.""

Dan valt het toch mee?
Het is nartuurlijk een tegenvaler maar dat blijf je toch houden bij een 2e handse auto.
Gebruikersavatar
T.S.
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 22.12.2007 - 14:16

Gisteren de auto weer opgehaald na 2 weken zonder auto (weet je ineens weer waarom het zo fijn is om een auto voor de deur te hebben ;-))

de uiteindelijke diagnose was 3 kleppen krom, cilinderkop gefixt, etc etc....kortom een geintje van 4 cijfers :-(

Nu zijn een aantal dingen anders dan voor dit voorval....die volgens mij niet goed zijn:

- hij loopt stationair ineens 1.200 toeren, da's natuurlijk veel te veel. Nadat de motot gestart is (koud/warm maakt niet uit) en ik sta stil, loopt ie netjes 900 toeren. Maar zodra ik ga rijden en dan ontkoppel voor een stoplicht of zoiets blijft ie op 1.200 toeren hangen. Heb het pedaal al omhoog gehaald met mn voet, maar dat haalde niets uit.

- de motortemperatuur was volgens de meter voorheen meestal ongeveer 1/3 van het geheel als ie op temperatuur was. Dit is nu ineens halverwege de meter.

Kan het zijn dat nadat het hele blok uit elkaar heeft gelegen, deze dingen nog minder kunnen worden na een beetje kilometers gemaakt te hebben, of ligt dit ergens anders aan?!

Verder loopt ie gelukkig weer als een zonnetje!!

Grtzzz
Tim S. - Volvo nr. 2: 460 1.9 TD, 1996
Gebruikersavatar
Headlong
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.05.2007 - 20:34

Ik kan me voorstellen dat het één en ander moet inlopen...
Voormalig eigenaar van: 440 GLT '92
Huidig vervoer:
Volvo 440 Turbo Automaat
Renault 11 TXE Electronic (project)
gertvanderspek
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34

Wat zeggen ze bij de garage. Ga er van uit dat hier garantie opzit.
Normaal is het een half jaar dus niet te lang wachten met melden.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Voor vier cijfer mag je best wat verlangen. Vooral service en garantie.
Qua toeren: direct melden, later beoordelen. Het hoeft niet verkeerd te zijn, kan overgaan, maar beter snel melden en later intrekken dan achteraf melden en scheve blikken krijgen bij reclamatie.
V.w.b. temp. dit is juist beter. Hij hoort zeg maar helft tot twee derde op te lopen. Het kan zijn dat ze de thermostaat vervangen hebben, zo niet dan werkt hij iig beter. Geen probleem iig.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Spoelbakkie
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 24.01.2008 - 19:19
Locatie: Rheezerveen

Beste mensen,
De distributieriem van mijn volvo 460 2.0I is vandaag geknapt. Volgens mijn vader zou ik met deze benzine motor geen last hebben van motorschade, wat zeggen jullie er van? vr grt Herman
volvo 460 2.0i glt 1994
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

als je mazzel hebt loopt hij met een nieuwe riem weer!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bij een 440 diesel zijn er ALTIJD een paar kleppen krom als de riem breekt.
Ik vond het eerste verhaal al vreemd ,dat hij met een nieuwe riem weer goed liep,want dat kan namelijk niet.
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Ramon&Ramon schreef:Bij een 440 diesel zijn er ALTIJD een paar kleppen krom als de riem breekt.
Ik vond het eerste verhaal al vreemd ,dat hij met een nieuwe riem weer goed liep,want dat kan namelijk niet.
Ter lering en vermaak: verklaar?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”