Tunen D5 163 pk

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gerard van Hoeven
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 29.09.2007 - 10:34

Het gaat m.i. betrouwbaarheid. €200 voor ongeveer 30 pk meer en totaal 400NM is superscherp. Wie garandeert echter de toename in vermogenswinst? Controle? Kortom: wie levert de beste kwaliteit voor een scherpe prijs? En wat is die prijs dan?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27170
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Is het om een D5 met een kilometerstand boven de 245.000 nog te laten chippen?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40708
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

fredhead schreef:Is het om een D5 met een kilometerstand boven de 245.000 nog te laten chippen?
Is jouw D5 al niet gechipt? Die heeft oorspronkelijk toch 163 PK.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27170
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dealer heeft de software van de nieuwe D5 bij mij ingeladen.
Werkt probleemloos en heb sindsdien wel wat extra vermogen ja :)

Want klopt indd wat je zegt, ik had oorspronkelijk 163 Pk


Gaat mij er meer om of het nog verstandig is echt meer vermogen uit mijn blok te halen dan Volvo zelf doet
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Heb hier een tijdje terug nog met iemand contact over gehad. Dit is wat ik als antwoord kreeg:

De Volvo motoren zijn van zeer goede kwaliteit, en zijn mits goed onderhouden ook nog prima te chippen met een wat hogere kilometerstand.
Het is natuurlijk wel zo dat de belasting wat toeneemt bij elke vermogenstoename, en als bijv. de koppeling nog net niet slipt met de originele software dan zal hij het met de tuningsoftware begeven.
Aan de andere kant is een motor/auto die supernetjes behandeld is en 300.000km heeft gelopen misschien wel in een betere staat dan een auto die nooit netjes warmgereden is en altijd zeer zwaar belast is en die nog geen 150.000km gelopen heeft.

Klonk wel redelijk in mijn oren.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27170
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Klinkt voor mij ook heel redelijk ja.
Die van mij is door de vorige eigenaar zowat alleen maar snelweg mee gereden en ik kom er ook eigenlijk alleen maar mee de snelweg op.
Motor altijd netjes rustig warm rijden, "lange" afstand rijden en dan de motor nog heel even rustig stationair laten lopen. Zo doe ik het altijd. (rijd voor mijn werk ongeveer 110 km per dag)

De keren dat de motor bij mij per jaar niet warm wordt is op 2 handen te tellen.
Verder is mijn auto altijd dealer onderhouden geweest en nu weer, de laatste beurt (240.000 beurt) was er helemaal niets op mijn auto aan te merken, behalve de dingen die ik heb laten vervangen (remschijven en blokken voor en de middelste motorsteun)


Het stukje van Richard geeft mij wel het idee dat het met mijn auto zeker nog zou moeten kunnen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Zo zit ik inderdaad ook de redeneren. Zit nog wel wat te twijfelen. Maar misschien toch eens langs gaan om te kijken wat ze er zelf van zeggen.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Richard S schreef:Heb hier een tijdje terug nog met iemand contact over gehad. Dit is wat ik als antwoord kreeg:

De Volvo motoren zijn van zeer goede kwaliteit, en zijn mits goed onderhouden ook nog prima te chippen met een wat hogere kilometerstand.
Het is natuurlijk wel zo dat de belasting wat toeneemt bij elke vermogenstoename, en als bijv. de koppeling nog net niet slipt met de originele software dan zal hij het met de tuningsoftware begeven.
Aan de andere kant is een motor/auto die supernetjes behandeld is en 300.000km heeft gelopen misschien wel in een betere staat dan een auto die nooit netjes warmgereden is en altijd zeer zwaar belast is en die nog geen 150.000km gelopen heeft.

Klonk wel redelijk in mijn oren.

Klopt helemaal, dit heeft Pedro Hartog mij ook verteld. Betreft motorslijtage zegt hij het volgende "stel dat een motorblok 400.000 km meegaat, dat gaat hij na tunen 390.000 km mee..."

Moet eerlijk zeggen dat ik niet precies meer weet welke km's hij al voor beeld gaf :lol:
Maar hij tuned een auto echt niet als de auto het niet aan kan, zoals het voorbeeld hierboven. Een globale controle aan je auto voor het tunen krijg je echt niet bij de tuners die alleen maar software inladen en géén maatwerk leveren en dus ECHT rekening met bv de koppeling houden. Natuurlijk kunnen die het voor € 200,- euri doen... Zit echt een wereld van verschil in...

Mijn advies... kies altijd voor maatwerk, zeker bij oudere auto's, dan wordt er dus echt rekening gehouden met je auto, en niet het maximale er uit te laten halen.... kies voor de veilige zones en dat kan gewoon NIET zonder maatwerk. Het is ook een voordeel als de tuner ook dat werkelijk een automonteur is...
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

En wat is veilig voor een D5 163 pk? Ik zie dat er 35 pk en 65nm bij komt met tuning, dan kom ik dus op 198pk en 405nm. is dit een veilige waarde of kan ik beter wat lager zitten?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Richard S schreef:En wat is veilig voor een D5 163 pk? Ik zie dat er 35 pk en 65nm bij komt met tuning, dan kom ik dus op 198pk en 405nm. is dit een veilige waarde of kan ik beter wat lager zitten?
Veilig is per auto verschillend, heeft te maken met staat van de auto (koppeling) leeftijd etc.. Als je de 1.9 TDI van Audi/VW neemt. standaard 105 PK, is met gemak 160 PK (zelfs wel 200 pk) uit te halen. Maar tussen de 145 en 155 PK is normaal gesproken de max...

Voor de D5 heb ik echt geen idee. Maar het heeft ook met je eigen wensen te maken... wil je zuiniger rijden, een caravan trekken, sneller... etc...
Als je echt goede info wilt zou je Pedro Hartog is moeten bellen.
Of een andere goede tuner :D (ik heb alleen goede ervaringen met JD en Hartog zonder andere te kort te willen doen, want daar heb ik geen ervaring mee)
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

Gezien de ervaring van veel tuners moet de d5 redelijk makkelijk rond de 195 pk kunnen hebben. De betere tuners hebben uiteraard ook geen zin in ellende. Heb wel eens gevraagd om de boel op het max te zetten maar dat doen de betere echt niet (wil ik trouwens ook niet). Hoewel het vaak anders wordt beweerd zal tunen en zeker het extreme wel enige invloed hebben op de duurzaamheid van de motor. Maar ook hier geldt weer alles met mate. Tunen tot aan de grens is zeker niet aan te bevelen.

Mensen met tuningvragen over vermogens etc kunnen zeker te rade gaan bij een van de sponsoren. Fasttech ken ik persoonlijk als enige en die jongens hebben absoluut verstand van auto's en weten wat ze doen. Van de overige beweer is nadrukkelijk niet dat ze het niet hebben. Gezien de verhalen hier op het forum zijn er ook andere zeer goede tuners.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40708
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Fasttech is goed, ET is goed (maar doet/deed nog geen diesels).
ik heb mijn oude 163pk/D5 bij Hartog laten tunen. (daar is een apart topic over) De huidige auto 185pk/D% gaat daar binnenkort ook naartoe om het rijcomfort verder te verbeteren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27170
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kijk deze verhalen geven mij zeker het idee dat het nog mogelijk is met mijn auto.
Ging bij mij meer om de kilometerstand, want zo oud is mijn auto nog niet.

Zal zeker eens contact opnemen met een van de aanbevolen tuners hier en dan voor maatwerk gaan.
Wil graag een auto hebben die wat sneller is, kan nu meer dan prima meekomen maar wat sneller is altijd prettig.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
480S60
4th Gear member
Berichten: 802
Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Inmotion had me een bedrijfje bij me in de buurt aangeraden. Ik weet alleen ff niet meer welk. Het zat in Culemborg meen ik me te herinneren.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

480S60 schreef:Inmotion had me een bedrijfje bij me in de buurt aangeraden. Ik weet alleen ff niet meer welk. Het zat in Culemborg meen ik me te herinneren.
Moest even diep graven in mijn comp. en geheugen, dit adres bouwt de chips in voor Inmotion.

Richard Rosenberger
PDA Tech Center
5301 KA Zaltbommel

+31 (0)418/511296

Is volgens mij degene die jij bedoelt.
Gebruikersavatar
480S60
4th Gear member
Berichten: 802
Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ja dat zou hem wel eens kunnen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Hotdog
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 29.01.2008 - 23:04
Locatie: Harderwijk

Als je op een site kijkt.... dus dat zegt alles.... Ik weet uit ervaring dat vakmensen (heb ik het niet alleen over tuners) op het gebied van technische zaken helemaal niet commercieel zijn of kennis hebben van websites. Op Google komen met namen de commerciele tuners naar boven die met prijzen gooien. Als ik twee voorbeelden mag noemen Hartog Tuning en JD enginering zijn echte vakmannen, die zich minder bezig houden met het commerciele gedeelte van hun vak. Wat ik zonde vind. Hun kennis en ervaring is hun reclame.
nee hoor. niet mee eens.

Reken erop dat een chipper sinds jaar en dag bezig is met electronica, computers, het tweaken van processoren en randapparatuur, het modden van software en het kraken van websites.
Voor zo iemand is een website bouwen appeltje eitje. (gewoon een beetje jatten, eigen logootje erop en klaar is de chipper).

neem maar aan dat een chipper met een mooie website (zelf gebouwd uiteraard) ook aandacht heeft voor detail tijdens het chippen.
mannelijk: Volvo vrouwelijk: Volvo
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

neem maar aan dat een chipper met een mooie website (zelf gebouwd uiteraard) ook aandacht heeft voor detail tijdens het chippen.[/quote]


En daar geloof ik dus niet in. Fasttech besteedt bijv veeeeel aandacht aan het tunen, de website (sorry das mijn mening) heeft minder prioriteit.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27170
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ben het er ook niet mee eens.
Een echt goede chipper weet men vanzelf wel te vinden in plaats van via internet.

Vriend van mij staat binnen de Peugeotwereld bekend als een van de beste garages om naartoe te gaan met bijvoorbeeld een 205.
Website geeft weinig meer info dan het adres en een telefoonnummer, maar toch weet iedereen hem te vinden.

Mondelinge reclame van tevreden mensen doet ook een hoop
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”