Sinds een week kreunt en knarst het als ik de bocht om ga, met name naar links.
Dit doet zich met name voor als ik 's morgens op weg ga.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Gekreun en geknars bij het sturen
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
Auto nog niet helemaal wakker ?
Ik heb zelf de indruk, dat sinds het kouder geworden is, mijn auto meer geluiden maakt, zeker omdat de luchtvochtigheid hoger lager :oops: is en dus alles wat droger is. Ook worden de rubbers harder door de lage temperaturen. Maar dat is eigenlijk niet specifiek aan een kant.

Ik heb zelf de indruk, dat sinds het kouder geworden is, mijn auto meer geluiden maakt, zeker omdat de luchtvochtigheid hoger lager :oops: is en dus alles wat droger is. Ook worden de rubbers harder door de lage temperaturen. Maar dat is eigenlijk niet specifiek aan een kant.
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
Tot de Kerst was er geen probleem, maar na de wintersport in Tirol met zeer veel haarspeldbochten en lage temperaturen kwam dit opeens naar voren. Ik moet wel zeggen dat het bij de terugkomst minder is, maar nog steeds hoor ik het. Misschien moet de auto inderdaad "wakker worden" en zijn de rubbers gedurende de rit wat warmer en zachter. Blijft het raar dat naar links de symptomen duidelijker zijn dan naar rechts.
Morgen maar even naar laten kijken.
Morgen maar even naar laten kijken.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 03.10.2006 - 22:04
Laat maar weten wat het was. Zelf heb ik eens een rubberen gewricht of zo
ter hoogte van het midden van het voorwiel laten vervangen. Dat ging normaal gaan 'knarsen' als het niet vervangen werd. Wellicht is dat het probleem. Rond de 100.000 km zou dat euvel normaal kunnen optreden ...
ter hoogte van het midden van het voorwiel laten vervangen. Dat ging normaal gaan 'knarsen' als het niet vervangen werd. Wellicht is dat het probleem. Rond de 100.000 km zou dat euvel normaal kunnen optreden ...
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
De vloeistof van de stuurbekrachtiging is bijgevuld en het probleem is verholpen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
Goed om te horen, dat het verder niets ernstigs (=duur) was. Is er een verklaring waarom je het links beter dan rechts hoorde? Stuurbekrachtiging werkt toch aan beide zijden even "hard"?
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
Die vraag had ik ook bedacht, maar vanmorgen klonk het links en rechts nagenoeg gelijk.
De rekening was trouwens prettig: gratis
De rekening was trouwens prettig: gratis
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 25.01.2008 - 18:31
antwoord is simpel;
de slangetjes uit het reservoir lopen naar links, bij het naar links sturen in een bocht loopt de vloeistof deze slangetjes in. doordat er niet voldoende vloeistof in het reservoir aanwezig is gaat het systeem lucht aanzuigen. hierdoor hoor je het zeurend krakend geluid. hiermee is dus ook verklaard waarom het geluid eerder/alleen knlinkt bij bochten naar links.
heb hetzelfde probleem gehad en zat dik in de stress, dacht dat de pomp stuk was ofzo en zag m'n 13e maand al in rook opgaan. Ook bij mij is het gratis bijgevuld.
TIP: controleer regelmatig AL je vloeistoffen, ipv alleen de motorolie, en koelvloeistof, dat lesje heb ik dus ook weer geleerd
de slangetjes uit het reservoir lopen naar links, bij het naar links sturen in een bocht loopt de vloeistof deze slangetjes in. doordat er niet voldoende vloeistof in het reservoir aanwezig is gaat het systeem lucht aanzuigen. hierdoor hoor je het zeurend krakend geluid. hiermee is dus ook verklaard waarom het geluid eerder/alleen knlinkt bij bochten naar links.
heb hetzelfde probleem gehad en zat dik in de stress, dacht dat de pomp stuk was ofzo en zag m'n 13e maand al in rook opgaan. Ook bij mij is het gratis bijgevuld.
TIP: controleer regelmatig AL je vloeistoffen, ipv alleen de motorolie, en koelvloeistof, dat lesje heb ik dus ook weer geleerd
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 03.12.2006 - 21:53
- Locatie: Den Haag
Had hetzelfde probleem met mijn S60 D5. Door deze draad op het idee gebracht om gewoon maar evenlangs de garage te gaan.
Resultaat was voorspelbaar: gratis olie bijgevuld en probleem is verholpen.
Mijn ervaring is trouwens wel dat als de olie op het min-streepje staat er al te weinig olie in zit. Laat het dus niet zo ver komen.
Resultaat was voorspelbaar: gratis olie bijgevuld en probleem is verholpen.
Mijn ervaring is trouwens wel dat als de olie op het min-streepje staat er al te weinig olie in zit. Laat het dus niet zo ver komen.
Passat 1.6 D
Peugeot 305
Renault 19 D
Renault Safraan 2.2
Volvo V40 2.0T
Volvo V50 T5
Volvo S60 D5
Volvo XC90 D5 Summum Mobility
Volvo XC70 D5 Summum
Peugeot 305
Renault 19 D
Renault Safraan 2.2
Volvo V40 2.0T
Volvo V50 T5
Volvo S60 D5
Volvo XC90 D5 Summum Mobility
Volvo XC70 D5 Summum
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik heb het zelfde probleem bij mijn S60 D5 met 234000 op de teller. Ik merkte bij snel genomen rotondes dat ik een kreun hoorde en voelde. Met name bij bochten naar links. Ik dacht zelf al aan de stuurbekrachtiging en dit verhaal bevestigt mijn vermoeden.
Ik ga zo meteen effe kijken.
Opmerkelijk detail, vorige week is hij nog APK gekeurd bij een Volvo specialist... Of hoort deze check niet bij een algemene inspectie?
Hoe dan ook, hulde aan het forum en alles wat je erop kan vinden!
Ik ga zo meteen effe kijken.
Opmerkelijk detail, vorige week is hij nog APK gekeurd bij een Volvo specialist... Of hoort deze check niet bij een algemene inspectie?
Hoe dan ook, hulde aan het forum en alles wat je erop kan vinden!
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Check ook eens of de slang met de slangklem op de stuurpomp en potje vastzit, als je de slang kunt bewegen(draaien) dan zit het niet goed ,lekt minimaal maar geeft wel na verloop van tijd problemen alleen bijvullen is goed voor even maar is een tijdelijke oplossing van het probleem.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik heb net gekeken en vond het maar een smeerboel langs het reservoir en daaronder. Er lekt dus denk ik wel degelijk iets. Ik rijd zo naar de dealer toe kunnen zij het even bekijken en (hopelijk) meteen herstellen.
Hopelijk gaat het niet teveel kosten, maar dat lijkt mij toch niet.
Ik houd jullie op de hoogte.
Hopelijk gaat het niet teveel kosten, maar dat lijkt mij toch niet.
Ik houd jullie op de hoogte.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Denniskl
- 5th Gear member
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
- Locatie: Velp (gld)
Even naar boven halen...
Mijn S60 uit 2003 heeft sinds een week ook iets aparts.
Ik denk dat het het zelfde is.
Alleen ik hoor geen kreunende geluiden.
Wat ik wel heb, is dat ik vanuit neutrale stand van het stuur,
naar links of naar rechts stuur, dat het eerst makkelijk gaat, zoals anders.
Daarna voel ik weerstand, en dat voelt heel raar.
Het is dan net of het tegengehouden word.
Klinkt dit bekend.
Vloeistof wel bekeken, maar niet goed genoeg denk ik.
Mijn S60 uit 2003 heeft sinds een week ook iets aparts.
Ik denk dat het het zelfde is.
Alleen ik hoor geen kreunende geluiden.
Wat ik wel heb, is dat ik vanuit neutrale stand van het stuur,
naar links of naar rechts stuur, dat het eerst makkelijk gaat, zoals anders.
Daarna voel ik weerstand, en dat voelt heel raar.
Het is dan net of het tegengehouden word.
Klinkt dit bekend.
Vloeistof wel bekeken, maar niet goed genoeg denk ik.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
- Bobbl
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 20.04.2008 - 12:42
- Locatie: East
Is het een gevoel alsof de voorbanden bij totaal insturen, over een takje of steen rollen??Denniskl schreef:Even naar boven halen...
Mijn S60 uit 2003 heeft sinds een week ook iets aparts.
Ik denk dat het het zelfde is.
Alleen ik hoor geen kreunende geluiden.
Wat ik wel heb, is dat ik vanuit neutrale stand van het stuur,
naar links of naar rechts stuur, dat het eerst makkelijk gaat, zoals anders.
Daarna voel ik weerstand, en dat voelt heel raar.
Het is dan net of het tegengehouden word.
Klinkt dit bekend.
Vloeistof wel bekeken, maar niet goed genoeg denk ik.
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
- Denniskl
- 5th Gear member
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 26.01.2005 - 18:23
- Locatie: Velp (gld)
Nee, het is niet het gevoel of er iets met de banden mis is.
Dat rolt allemaal gewoon door.
Het WAS echt een gevoel in het stuur.
Als je 10 cm naar links of rechts draaide dan begon het ineens minder soepel te draaien.
Maar afgelopen week bij de dealer geweest.
Daar begonnen ze over het stuurhuis!!! Dat zou mij nieuw 1200 euro gaan kosten, 2e hands 600.
Daar ging mijn goede gevoel.
Ik vroeg kan het niet het vloeistof zijn? Zegt die monteur: Ik wil het wel bijvullen hoor, maar daar ligt het niet aan.
Nu ben ik met dat nieuwe beetje vloeistof er in naar Disneyland Parijs geweest.
En hoe langer we aan het rijden waren, hoe beter het ging sturen.
Nu voel ik niks meer! Ik ben echt zo blij!
Dat rolt allemaal gewoon door.
Het WAS echt een gevoel in het stuur.
Als je 10 cm naar links of rechts draaide dan begon het ineens minder soepel te draaien.
Maar afgelopen week bij de dealer geweest.
Daar begonnen ze over het stuurhuis!!! Dat zou mij nieuw 1200 euro gaan kosten, 2e hands 600.
Daar ging mijn goede gevoel.
Ik vroeg kan het niet het vloeistof zijn? Zegt die monteur: Ik wil het wel bijvullen hoor, maar daar ligt het niet aan.
Nu ben ik met dat nieuwe beetje vloeistof er in naar Disneyland Parijs geweest.
En hoe langer we aan het rijden waren, hoe beter het ging sturen.
Nu voel ik niks meer! Ik ben echt zo blij!
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
- Rivano
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 03.02.2008 - 17:47
- Locatie: Rotterdam
Bobbl schreef: Is het een gevoel alsof de voorbanden bij totaal insturen, over een takje of steen rollen??
Ik heb nu het probleem wat jij hier boven perfect hebt beschreven, had het zelf niet beter kunnen verwoorden..
Wat zou dit kunnen zijn?
Ik had het voornamelijk alleen bij het scherp sturen naar links, bijvoorbeeld bij etageklimmen in een parkeergarage.
Volvo S80 Prestige Line 2.4 LPG-G3 AUT 2001 (Te koop)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
LOL had precies hetzelfde, al maanden met auto gereden die met scherpe bochten naar links begon te kreunen en hijgen. Dacht altijd dat het een dikke rekening zou worden. Toen de s40 eens niet wilde starten, de ANWB erbij en die gaf me de tip om stuurbekrachtingsolie eens bij te vullen. Probleem opgelost!!!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
denniskl, de V70 van men nonkel heeft hetzelfde probleem denk ik. precies als het stuur liever op de neutraalstand staat. Moeilijk uit te leggen het gevoel. De wagen draait anders wel normaal. maar de vloeistof moet blijkbaar ook nog bijgevuld worden
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 18:36
- Locatie: Heerhugowaard
Soms denk je bij een "euvel" van je bolide: "Heb ik dat?"
Vervolgens zoek je even op dit forum en lees je dat je eigenlijk NOOIT de enige bent.
Sinds vandaag bij mij ook het geval: Af en toe, en als ik even terug haal, idd, volgens mij vooral bij rotondes, zoemt het behoorlijk hard vanonder de motorkap tijdens het sturen. Na een lang recht stuk ook zomaar weer niet. Maar net bij thuiskomst, dus op de parkeerplaats, weer wel, maar moet wel zeggen dat ik daarvoor een rotonde met behoorlijke snelheid had genomen.
Ik vrees dus ook iets met vloeistof van de stuurinrichting.
Wat ik vreemd vind is dat dit nog geen 2 maanden geleden tijdens de APK/Gr. Beurt een beetje is bijgevuld. Daarvoor, nooit problemen mee gehad!
Maandan maar langs de garage!
Vervolgens zoek je even op dit forum en lees je dat je eigenlijk NOOIT de enige bent.
Sinds vandaag bij mij ook het geval: Af en toe, en als ik even terug haal, idd, volgens mij vooral bij rotondes, zoemt het behoorlijk hard vanonder de motorkap tijdens het sturen. Na een lang recht stuk ook zomaar weer niet. Maar net bij thuiskomst, dus op de parkeerplaats, weer wel, maar moet wel zeggen dat ik daarvoor een rotonde met behoorlijke snelheid had genomen.
Ik vrees dus ook iets met vloeistof van de stuurinrichting.
Wat ik vreemd vind is dat dit nog geen 2 maanden geleden tijdens de APK/Gr. Beurt een beetje is bijgevuld. Daarvoor, nooit problemen mee gehad!

Maandan maar langs de garage!

Greetings DrDeJe
========================
*** Volvo S60 - 2,4 ltr. - 170 PK ***
========================
========================
*** Volvo S60 - 2,4 ltr. - 170 PK ***
========================
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je kunt toch best zelf wel het nivo van je stuurpomp controleren #-o
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95