enthousiast S40

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
michelm1978
2nd Gear member

Hallo allemaal,

Vorig jaar de keuze gemaakt een Touran te gaan rijden, zakelijk. Deze auto heb ik overgenomen van een collega en is van augustus 2006. Nu staan er inmiddels 125.000 km op de teller en wordt het tijd vast naar de opvolger te gaan kijken. Was eigenlijk overtuigd weer een Touran te nemen tot.... vorige week...

Een collega van mij heeft een Volvo S40 en hij moest veel spullen meenemen naar de Cebit beurs waar wij staan met de zaak. Dus hij wilde graag een weekje ruilen.

Mijn eerste indruk in de S40.. wat klein....... Ja een Touran is een blokkendoos bussie.. dus meer ruimte krijg je bijna niet. Toen ging ik rijden, ik dacht niet onaardig. Ik ben volledig VW/Audi addict en dacht hier nooit vanaf te stappen.
Toen ging het vorige week stormen.. met de Touran was het dan werken geblazen, met de Volvo, volop wind van opzij, en gewoon stuur los kunnen laten!!! Ik was onder de indruk. De Volvo stuurt messcherp door de bochten, zelfs met de 16" wielen met ballonbanden.. :-)

Dan mijn rug.. in de Touran is al een lendesteun geplaatst wat het zitcomfort wel verbeterd heeft, maar de stoelen in de Volvo.. WTF.. alsof je een maatpak aantrekt! Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt!

Toch blijf ik kritisch.. De Volvo S40 is eigenlijk een Ford Focus, maar dan met kwaliteitsonderdelen opgebouwd en het ziet er veel mooier uit, maar toch zit daar een fors prijsverschil. Dit telt ook weer mee in de bijtelling.

Dan de ruimte.. met de Touran ben ik erg verwend, als ik de kleine wegbreng naar de oppas gaat de complete wandelwagen, wipstoeltje, maxicosi allemaal mee. In de Volvo is het wat dat betreft behelpen.

De prijs.... die is bij Volvo een stuk hoger. De uitvoering zoals ik em zou uitvoeren komt op een 33.500 euro. De Touran die ik nu heb ik wat karig, maar die kost 30.500 euro. Een VW Passat is vergelijkbare uitvoering als de Volvo komt op 32.500 euro, en die is een stuk groter, plus een A-label, wie weet wat voor voordeel daar aan zit, onze overheid blijft verrassen..

Ik begrijp dat jullie me nooit zouden aanraden een VW Passat te nemen, maar misschien dat jullie me wel kunnen overtuigen een Volvo te nemen..
Franswa
5th Gear member

Met een V50 heb je in ieder geval meer ruimte.
En je overtuigen, dat hoeft al niet meer je hebt er in gereden en je weet het al, de kwaliteitsbeleving is beter, de stoelen zijn bijna het beste wat er in auto's te koop is en als je veiligheid ook wilt meenemen in je besluitvorming ga dan maar eens op de website van Volvo snuffelen.

Ik heb ook van alles aan auto's gehad, dit is mijn tweede Volvo, daarvoor had ik twee keer een Volkswagen Golf Variant. Ook erg goed maar ja Je weet het zelf al het blijft echt Volvo voor mij.
V60 Plus Dark. Fusion red.
Ernst64
3rd Gear member

Ik denk dat je de voor- en nadelen zelf al aardig in beeld hebt. Op het punt van rijeigenschappen verliest de Passat het van de S40/V50.
Iets anders vraag ik mij af, je doet je voor als een 100% VW-man en toch ben je al sinds 2006 lid van dit forum, hoe zit dat?
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
patrice
3rd Gear member

zakelijk rij ik iedere dag honderden kilometers met mijn ford transit of met mijn toyota previa, maar privé heb ik nu een volvo v50!
eenmaal een volvo gaat je het volgens mij moeilijk hebben met een andere wagen, wat comfort en afwerking betrekt!
ik zou inderdaad niet voor een s40 kiezen en meer opteren voor de praktische kant van de v50, in vergelijking met een vw touran ga je met de volvo veel aangenamere kilometers rijden, daar ben ik zeker van!
volvo v50 1.6d topline titanium grey, calacite cream leer, high performance audio, 17 duim aez intenso
michelm1978
2nd Gear member

@Ernst

Ik ben al een tijdje lid hier.. dat klopt. Na VW / Audi heeft Volvo me altijd wel aangesproken. Ben eenmaal van huis uit met VW opgegroeid. Daarbij was de keus toen ik bij mijn huidige werkgever ging werken een Volvo of VW.. dus vandaar dat ik toen ook al even kwam kijken.

Een V50 is helaas niet mogelijk, vraag me niet waarom, er is 1 x nee gezegd tegen een V50 door m'n werkgever, collega van me wilde ook graag een V50. Denk niet dat ie door de knieen gaat als ik het hem vraag. We hebben wel een kindje dus dat zou mee kunnen wegen. Laten we het erop houden dat ze er bij ons een nogal vreemd autobeleid op na houden.
denivan
2nd Gear member

Ik wil nog even zeggen dat de koffer van een S40 dieper is dan die van een V50. In een V50 kan je wel hoger stapelen, maar als je spullen hebt die je kan inklappen, lijkt een S40 me net zo handig (ben zelf in ieder geval blij met m'n overstap van V50 naar S40).

Een collega van me heeft een cross-touran, ziet er heel leuk uit , veel ruimte, maar ook hij heeft enorm veel last van de stoelen en vond mijn S40 zalig zitten.

De S40 is gewoon een heerlijke reisberline, dus als je veel kilometers moet maken kan je het best jezelf zo aangenaam mogelijk maken
tonschaa
2nd Gear member

Als je moet dieselen zit je bij Volvo toch ook wel beter dan bij VW met die herriemotoren.....
MY '06 XC70 D5 Ocean Race

Zakelijk S40 1.6D Edition II+Bus. Line II, Savile Grey Pearl, 17"; Mestra`s.
kmser
4th Gear member

De nieuwe common railv van VW zijn al een pak beter dan de pompinjectoren.
De afwerking van de volvo is een een slagje minder dan die van een BMW, maar het prijsverschil is er zeker ook naar en ik vind dat mijn volvo een betere balans bied tussen comfort en rijplezier dan mijn vaders BMW. In mijn wagen rij ik probleemloos 1000 km en meer aan een stuk (met tankpauses uiteraard).
De koffer is niet van de grootste, maar je krijgt er al een hele hoop in.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
michelm1978
2nd Gear member

Die VW motoren laten zich idd goed horen, toch was de herrie in mijn VW Passat die ik een paar jaar terug had een stuk minder dan in de Touran, het lijkt of alles harder doorklinkt. 't Moet ook ergens vandaan komen.. zo'n grote auto voor relatief weinig geld (een Golf is niet veel goedkoper).

Maar de stilte viel me zeker op bij de S40.

@Denivan,
Goede tip van die koffer.. zal er zeker eens naar kijken. Een station zal wat praktischer zijn.
EvolvE
5th Gear member

Of ga eens proefrijden in een nieuwe s60 (helemaal geweldige stoelen!!)
of in een nieuwe s80/v70 (ook geweldige stoelen)

Is dit misschien een optie voor jou?

Erwin
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
eXite
4th Gear member

Als zijn budget rond 32500 euro ligt, dan lijken me de S80/V70 uitgesloten van de lijst.

Passat is geen verkeerde auto, mooiere materialen dan in de S40, mooie LED lampjes in de richtingaanwijzers, ruimer. Kortom: geen verkeerde auto. Volvo is dan echter weer een stuk veiliger (vergelijk alleen al even de dikte van de deuren, daarom ook dat de S40 vrij krap aanvoelt van binnen) en rijdt strakker dan de passat, die toch vrij lomp aanvoelt.

Ik denk dat het ook relevant is om te kijken hoe de totaalprijs wordt incl. wat leuke opties, want kaal is er in een auto ook geen reet te beleven ;)
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvoorgaan
3rd Gear member

Michelm1978,

Voordat ik "mijn" V50 bestelde heb ik ook een Passat overwogen, moest dan een 1.9 tdi Bluemotion worden. Om 2 redenen was ik er snel klaar mee: 1) vond de auto met die motor in de 1e 3 versnellingen nogal traag aanvoelen, 2) de stoelen, wat een verschil met de V50. Vroeg ik in de showroom of de sportstoelen een stuk beter zaten, waarop de verkoper antwoordde: "daar heeft u zojuist een uur op gezeten...".

Ga je voor ruimte: de Passat. Ga je voor comfort (en looks natuurlijk :wink: ) dan de V50.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”