Vorig jaar de keuze gemaakt een Touran te gaan rijden, zakelijk. Deze auto heb ik overgenomen van een collega en is van augustus 2006. Nu staan er inmiddels 125.000 km op de teller en wordt het tijd vast naar de opvolger te gaan kijken. Was eigenlijk overtuigd weer een Touran te nemen tot.... vorige week...
Een collega van mij heeft een Volvo S40 en hij moest veel spullen meenemen naar de Cebit beurs waar wij staan met de zaak. Dus hij wilde graag een weekje ruilen.
Mijn eerste indruk in de S40.. wat klein....... Ja een Touran is een blokkendoos bussie.. dus meer ruimte krijg je bijna niet. Toen ging ik rijden, ik dacht niet onaardig. Ik ben volledig VW/Audi addict en dacht hier nooit vanaf te stappen.
Toen ging het vorige week stormen.. met de Touran was het dan werken geblazen, met de Volvo, volop wind van opzij, en gewoon stuur los kunnen laten!!! Ik was onder de indruk. De Volvo stuurt messcherp door de bochten, zelfs met de 16" wielen met ballonbanden..

Dan mijn rug.. in de Touran is al een lendesteun geplaatst wat het zitcomfort wel verbeterd heeft, maar de stoelen in de Volvo.. WTF.. alsof je een maatpak aantrekt! Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt!
Toch blijf ik kritisch.. De Volvo S40 is eigenlijk een Ford Focus, maar dan met kwaliteitsonderdelen opgebouwd en het ziet er veel mooier uit, maar toch zit daar een fors prijsverschil. Dit telt ook weer mee in de bijtelling.
Dan de ruimte.. met de Touran ben ik erg verwend, als ik de kleine wegbreng naar de oppas gaat de complete wandelwagen, wipstoeltje, maxicosi allemaal mee. In de Volvo is het wat dat betreft behelpen.
De prijs.... die is bij Volvo een stuk hoger. De uitvoering zoals ik em zou uitvoeren komt op een 33.500 euro. De Touran die ik nu heb ik wat karig, maar die kost 30.500 euro. Een VW Passat is vergelijkbare uitvoering als de Volvo komt op 32.500 euro, en die is een stuk groter, plus een A-label, wie weet wat voor voordeel daar aan zit, onze overheid blijft verrassen..
Ik begrijp dat jullie me nooit zouden aanraden een VW Passat te nemen, maar misschien dat jullie me wel kunnen overtuigen een Volvo te nemen..