Hallo,
Ik hoop dat jullie mij met het volgende probleem kunnen helpen.
Mijn V40 bifuel (uit 2002 en 159k km gelopen) schakelt vaak vanzelf over van lpg naar benzine (knop blijft in lpg stand staan maar lpg indicatie in dashboard gaat uit). Soms moet ik wel 20x de lpg knop uit en inschakelen voordat hij op lpg blijft staan. Dit is vooral (bijna altijd) het geval als de motor opwarmt (tussen de 5 en 15 minuten rijden). Als de motor koud (< 5min.) of volledig opgewarmt (>15 min.) is dan doet hij dat bijna nooit en blijft hij gewoon op lpg rijden. Dit is ontzettend vervelend want je rijdt ongemerkt je benzinetank leeg.
Heeft er iemand suggesties waardoor dit veroorzaakt wordt en wat er aan gedaan kan worden? Alvast bedankt.
Grt,
Marco
V40 bifuel schakelt telkens vanzelf terug naar benzine
- marissen
- 3rd Gear member
Ik rijd zelf ook een V40 Bi-fuel van 2002, maar ken dit probleem niet. Normaal schakelt het systeem pas over van LPG naar benzine als de tank leeg is. Dit gaat automatisch en je merkt er niets van. Het kan dus ook je LPG pomp in de tank zijn die niet lekker functioneert??
(je leest wel eens verhalen op dit forum over drooglopende pompen die kapot kunnen draaien als de tank leeg is, hoewel ik daar niet zo veel waarde aan hecht). Dit lijkt me nou typisch iets waar een beveiliging op gebouwd is (bijvoorbeeld in combinatie met het vlottersysteem in de tank)
(je leest wel eens verhalen op dit forum over drooglopende pompen die kapot kunnen draaien als de tank leeg is, hoewel ik daar niet zo veel waarde aan hecht). Dit lijkt me nou typisch iets waar een beveiliging op gebouwd is (bijvoorbeeld in combinatie met het vlottersysteem in de tank)
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
- Jaap
- 4th Gear member
Dan gaat het met name om de 200, 700 en 900 serie denk ik en kun je er maar beter wel waarde aan hechten, ....zo'n pompje is nogal duur namelijk.marissen schreef:(je leest wel eens verhalen op dit forum over drooglopende pompen die kapot kunnen draaien als de tank leeg is, hoewel ik daar niet zo veel waarde aan hecht)
Hoe het bij de "nieuwere / modernere" uitvoering is weet ik niet.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- marissen
- 3rd Gear member
Ik rij al heel wat jaren G3 LPG met diverse gassystemen, maar ik heb nog nooit eerder iets dergelijk gehoord of meegemaakt. Ik rijdt bijna altijd de tank leeg voordat er weer gevuld wordt. Enkel om de auto ook regelmatig op benzine te laten rijden. Nog nooit problemen gehad met een kapotte pomp. Zou dit dan geluk zijn? 

Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
- Jaap
- 4th Gear member
Kweenie, als ie met G3 kan issie al van medio 90'er jaren volgens mij,.........zover ga ik niet qua kennis
Maar de 2 en 7 moeten dus écht niet droog lopen weet ik uit ervaring

Maar de 2 en 7 moeten dus écht niet droog lopen weet ik uit ervaring

245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

-
- 6th Gear member
als je leest over kapotte pompen gaat dit over een Vialle LPi systeem.
een Bi-Fuel is een koltec-necam systeem, die heeft een totaal andere pomp.
áls de pomp al kapot zou zijn, zou Marco73 niet dit schrijven:
een Bi-Fuel is een koltec-necam systeem, die heeft een totaal andere pomp.
áls de pomp al kapot zou zijn, zou Marco73 niet dit schrijven:
Marco73 schreef: Als de motor koud (< 5min.) of volledig opgewarmt (>15 min.) is dan doet hij dat bijna nooit en blijft hij gewoon op lpg rijden.
- Remon
- 5th Gear member
Ik denk dat het eufel in de verdamper zit. De verdampers gaan ongeveer 180dkm mee. Maar soms gaan ze eerder stuk en soms draaien ze wel 2 ton. Dat verschilt erg per type.
Hoe loopt de motor stationair
Hoe loopt de motor stationair

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Marco73
- Starter
Bedankt voor de reacties.
Ik heb nog even e.e.a. gechecked. Het nivo van de koelvloeistof is in orde en ik kan geen lekkages vinden (ook niet bij de verdamper). Maar als de verdamper stuk zou zijn waarom komt het probleem dan niet voor bij een steenkoude motor of bij een warme motor (althans als er al zo'n 15 minuten of meer gereden is)? Stationair loopt de wagen uitstekend zowel op benzine als op lpg.
En als de verdamper wel bezig is kaduuk te gaan, is dit een prijzige reparatie? Is een verdamper te reviseren? Bi-fuels zijn trouwens uitgerust met een Necam installatie...
Vraagje voor collega bi-fuel rijders: Schakelt die van jullie na koude start ook zo snel over naar lpg? Met snel bedoel ik dan binnen een minuut... ben de straat nog niet uit of hij schakelt al naar lpg, ook als het buiten vriest. Dit was ik van vorige gas-auto's niet gewend, zeker niet bij koud weer.
Grt,
Marco
Ik heb nog even e.e.a. gechecked. Het nivo van de koelvloeistof is in orde en ik kan geen lekkages vinden (ook niet bij de verdamper). Maar als de verdamper stuk zou zijn waarom komt het probleem dan niet voor bij een steenkoude motor of bij een warme motor (althans als er al zo'n 15 minuten of meer gereden is)? Stationair loopt de wagen uitstekend zowel op benzine als op lpg.
En als de verdamper wel bezig is kaduuk te gaan, is dit een prijzige reparatie? Is een verdamper te reviseren? Bi-fuels zijn trouwens uitgerust met een Necam installatie...
Vraagje voor collega bi-fuel rijders: Schakelt die van jullie na koude start ook zo snel over naar lpg? Met snel bedoel ik dan binnen een minuut... ben de straat nog niet uit of hij schakelt al naar lpg, ook als het buiten vriest. Dit was ik van vorige gas-auto's niet gewend, zeker niet bij koud weer.
Grt,
Marco