Goedendag,
Ik merk sinds gister dat mijn radiateur lek is.
Nu heb ik bij de benzinepomp een flesje radiateur dichter gekocht en in me expansie vat gestopt.
Maar aangezien het echt dikke rommel is wil het niet door lopen.
Kun iemand mij vertellen, waar de ontluchtings nippel zit?
Radiateur lek
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Als de motor op temperatuur is gaat het expansie vaatje vanzelf circuleren.
Je hoeft niet perse iets te doen dus. Het spul lost op en verhard bij het in aanraking komen met de lucht.
Als er maar 1 slang op het expansievat zit, danmoet je wel iets doen. Je had het spul dan beter in een dikke slang kunnen schudden, dan moet je even een klem losmaken. Wel eerst even een beetje koelvloeistof aftappen.
Wim
Je hoeft niet perse iets te doen dus. Het spul lost op en verhard bij het in aanraking komen met de lucht.
Als er maar 1 slang op het expansievat zit, danmoet je wel iets doen. Je had het spul dan beter in een dikke slang kunnen schudden, dan moet je even een klem losmaken. Wel eerst even een beetje koelvloeistof aftappen.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Hoort op de verpakking te staan, niet in het expansievat doen maar rechtstreeks in de radiateur. Ik zou het expansievat eraf halen en de inhoud in de bovenste radiateurslang gieten. Maar je zal toch binnenkort toch een andere radiateur moeten plaatsen. Vervang dan wel alle koelvloeistof en spoel de motor en kachel heel goed door met water (tuinslang) minstens een minuut of 10 laten doorspoelen op volle kracht, dan is de meeste troep er wel weer uit.
Ik heb radiateur dichter eens moeten gebruiken tijdens vakantie in Frankrijk in een Toyota, heeft het lek 2 jaar dichtgehouden! Heb het altijd in de kofferbak liggen tijdens vakantie's.
Ik heb radiateur dichter eens moeten gebruiken tijdens vakantie in Frankrijk in een Toyota, heeft het lek 2 jaar dichtgehouden! Heb het altijd in de kofferbak liggen tijdens vakantie's.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47
bedankt voor de reacties, op de verpakking stond helaas dat het ook in het expansie vatje kon 
zit nu op me werk als ik thuis kom zal ik wel even kijken of het een beetje wil door lopen anders prop ik het wel in de radiateur
hopelijk houdt dit spul het even een tijdje vol, het is namelijk niet echt lekker weer om nu te gaan klussen aan de auto

zit nu op me werk als ik thuis kom zal ik wel even kijken of het een beetje wil door lopen anders prop ik het wel in de radiateur

hopelijk houdt dit spul het even een tijdje vol, het is namelijk niet echt lekker weer om nu te gaan klussen aan de auto

-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47
Helaas werkt het spul niet 
lek zal wel te groot zijn, toen ik net even keek spoot de koelvloeistof er gewoon uit.
van het weekend even op de sloop kijken voor een 2dehandsje.
zijn er nog dingen waar ik op moeten letten met het vervangen?

lek zal wel te groot zijn, toen ik net even keek spoot de koelvloeistof er gewoon uit.
van het weekend even op de sloop kijken voor een 2dehandsje.
zijn er nog dingen waar ik op moeten letten met het vervangen?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Nee, gewoon doen.
Als je een andere haalt, kijk dan even of de lamellen niet rot zijn, druk er voorzichtig met de hand tegen en kijk of ze omslaan.
Groene of witte aanslag erop, niet aankomen en zitten laten, ook lek.
Pak een mooie zwarte als je kan kiezen.
Ik heb er toen 25 euro voor neergetelt, zelf demonteren.
Geluk gehad want deze was dicht
Als je een andere haalt, kijk dan even of de lamellen niet rot zijn, druk er voorzichtig met de hand tegen en kijk of ze omslaan.
Groene of witte aanslag erop, niet aankomen en zitten laten, ook lek.
Pak een mooie zwarte als je kan kiezen.
Ik heb er toen 25 euro voor neergetelt, zelf demonteren.
Geluk gehad want deze was dicht

Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47
update: op de sloop kon ik een radiateur vinden helaas na uitbouwen bleek deze te lekker aan de onderkant 
daarop heb ik dus een nieuwe aangeschaft, deze erin gezet en ik kan weer touren in de volvo
op naar de 3ton
Gr, Wouter

daarop heb ik dus een nieuwe aangeschaft, deze erin gezet en ik kan weer touren in de volvo

Gr, Wouter