Radiateur lek

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
FrostBurn
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47

Goedendag,

Ik merk sinds gister dat mijn radiateur lek is.
Nu heb ik bij de benzinepomp een flesje radiateur dichter gekocht en in me expansie vat gestopt.
Maar aangezien het echt dikke rommel is wil het niet door lopen.
Kun iemand mij vertellen, waar de ontluchtings nippel zit?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Als de motor op temperatuur is gaat het expansie vaatje vanzelf circuleren.
Je hoeft niet perse iets te doen dus. Het spul lost op en verhard bij het in aanraking komen met de lucht.

Als er maar 1 slang op het expansievat zit, danmoet je wel iets doen. Je had het spul dan beter in een dikke slang kunnen schudden, dan moet je even een klem losmaken. Wel eerst even een beetje koelvloeistof aftappen.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hoort op de verpakking te staan, niet in het expansievat doen maar rechtstreeks in de radiateur. Ik zou het expansievat eraf halen en de inhoud in de bovenste radiateurslang gieten. Maar je zal toch binnenkort toch een andere radiateur moeten plaatsen. Vervang dan wel alle koelvloeistof en spoel de motor en kachel heel goed door met water (tuinslang) minstens een minuut of 10 laten doorspoelen op volle kracht, dan is de meeste troep er wel weer uit.
Ik heb radiateur dichter eens moeten gebruiken tijdens vakantie in Frankrijk in een Toyota, heeft het lek 2 jaar dichtgehouden! Heb het altijd in de kofferbak liggen tijdens vakantie's.
FrostBurn
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47

bedankt voor de reacties, op de verpakking stond helaas dat het ook in het expansie vatje kon :(
zit nu op me werk als ik thuis kom zal ik wel even kijken of het een beetje wil door lopen anders prop ik het wel in de radiateur ;)
hopelijk houdt dit spul het even een tijdje vol, het is namelijk niet echt lekker weer om nu te gaan klussen aan de auto :)
FrostBurn
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47

Helaas werkt het spul niet :(
lek zal wel te groot zijn, toen ik net even keek spoot de koelvloeistof er gewoon uit.
van het weekend even op de sloop kijken voor een 2dehandsje.
zijn er nog dingen waar ik op moeten letten met het vervangen?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Nee, gewoon doen.
Als je een andere haalt, kijk dan even of de lamellen niet rot zijn, druk er voorzichtig met de hand tegen en kijk of ze omslaan.
Groene of witte aanslag erop, niet aankomen en zitten laten, ook lek.

Pak een mooie zwarte als je kan kiezen.

Ik heb er toen 25 euro voor neergetelt, zelf demonteren.
Geluk gehad want deze was dicht :)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
FrostBurn
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47

update: op de sloop kon ik een radiateur vinden helaas na uitbouwen bleek deze te lekker aan de onderkant :(
daarop heb ik dus een nieuwe aangeschaft, deze erin gezet en ik kan weer touren in de volvo :) op naar de 3ton

Gr, Wouter
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”