Hoi,
Onlangs heb ik een s60 2.4 140pk (2001) gekocht, maar tijdens het doorslippen (bv op ijzel als het andere wiel het overneemt) hoor ik een schurend geluid? is dat normaal? :roll:
Ook heb ik gezien dat de 140pk en de 170pk van de 2.4 dezelfde motoreigenshappen hebben. waar zit eigenlijk het verschil of is de 140pk gewoon een afgestelde 170pk en kan men die desnoods via de computer van Volvo terug wat pk'tjes terug brengen?
met vriendelijke groetjes,
Jurgen
STC
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 19:03
- Locatie: Z.O. Drenthe
- Contacteer:
Dit geluid is normaal, je hoort een soort pulserend geluid. De wielen nemen één voor één de aandrijving over. Het lijkt een omgekeerde ABS
V70 D5, Silver metallic, 225.000 km. en net weer nw. voorbanden...
STC gaat het wiel afremmen dat door slipt.
De ABS sensor (en computer) registreert dat een wiel sneller draait en niet in overeenstemming is met de rijsnelheid. Dus slip.
Het het doorslippen merk ik op als "enigzins inhouden" (wiel wordt afgeremd) en natuurlijk het lampje op het dashbord.
Schuren? Nee, mij niet op gevallen, korte slip meestal in bocht bij optrekken en spiegelglad wegdek (sneeuw). De ABS module is natuurlijk wel flink bezig: druk, los, druk, los, druk, enz....
Misschien hoor je dat.
Ik zal er eens op letten.
De ABS sensor (en computer) registreert dat een wiel sneller draait en niet in overeenstemming is met de rijsnelheid. Dus slip.
Het het doorslippen merk ik op als "enigzins inhouden" (wiel wordt afgeremd) en natuurlijk het lampje op het dashbord.
Schuren? Nee, mij niet op gevallen, korte slip meestal in bocht bij optrekken en spiegelglad wegdek (sneeuw). De ABS module is natuurlijk wel flink bezig: druk, los, druk, los, druk, enz....
Misschien hoor je dat.
Ik zal er eens op letten.
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
Gewoon niet doen dus...Als ik vol gas geef slipt hij ook even, zeker als het wegdek glad is
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
- Locatie: Haarlem
Kan dat evt een brandlucht veroorzaakt hebben bij veelvuldig inschakelen? Ik na na een rit door de bergen (bergopwaarts - vrijwel niet remmen dus, en nauwelijks schakelen), vrij veel korte gladde gedeeltes, behoorlijke brandlucht (beetje verbrand plastic). Garage kon niets vinden.AlexV70 schreef:STC gaat het wiel afremmen dat door slipt.
V70 - 140pk - 2003
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 27.01.2007 - 18:18
(enigzins offtopic) Zo reed ik afgelopen jaar met m'n 440 door Noorwegen.. Bergje op bergje af. Op een gegeven moment een flink steile daling met een hoop bochten, dus continu moeten remmen (en ik reed echt niet in z'n 5
). Begon me opeens te stinken.. Dus ik zet bij de eerste de beste uitwijk-/uitkijkplek de auto aan de kant. Ik dacht zelf in eerste instantie dat het van het remmen kwam, dat de remmen te heet waren geworden of iets dergelijks, maar toen ik de motorkap opengooide en het waterpeil controleerde kwam ik al snel tot een andere conclusie.. De radiator was lek
Er zat niet echt veel water meer in, en de motor heeft het denk ik behoorlijk warm gehad. Stom genoeg was daarvan niets te zien op de temperatuurmeter, want die hield ik expres extra goed in de gaten tijdens het rijden in de bergen..
Maar goed, heb toen de auto laten afkoelen en weer bijgevuld met water. Later die middag nog de ANWB gebeld (toch maar goed dat ik die europadekking erbij had genomen), die stuurden de plaatselijke collega welke mij afsleepte, het lek vond in de radiator en het bij gebrek aan een vervanger hiervoor er een flesje meuk ingooide. Heb het toen nog een hele tijd uit kunnen houden (wel regelmatig peil controleren en indien nodig bijvullen) en uiteindelijk de radiator bij een dealer in Duitsland laten vervangen..
Tot zover deze anekdote


Maar goed, heb toen de auto laten afkoelen en weer bijgevuld met water. Later die middag nog de ANWB gebeld (toch maar goed dat ik die europadekking erbij had genomen), die stuurden de plaatselijke collega welke mij afsleepte, het lek vond in de radiator en het bij gebrek aan een vervanger hiervoor er een flesje meuk ingooide. Heb het toen nog een hele tijd uit kunnen houden (wel regelmatig peil controleren en indien nodig bijvullen) en uiteindelijk de radiator bij een dealer in Duitsland laten vervangen..
Tot zover deze anekdote

- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
De 2.4 is in de V70n idd bij 140 en 170 pk identiek. Allebei 20v 5 cyl. Bij het oude model had het zwakkere type ook minder kleppen. Ik meende 10v.peeke smet schreef:Hoi,
Onlangs heb ik een s60 2.4 140pk (2001) gekocht, maar tijdens het doorslippen (bv op ijzel als het andere wiel het overneemt) hoor ik een schurend geluid? is dat normaal? :roll:
Ook heb ik gezien dat de 140pk en de 170pk van de 2.4 dezelfde motoreigenshappen hebben. waar zit eigenlijk het verschil of is de 140pk gewoon een afgestelde 170pk en kan men die desnoods via de computer van Volvo terug wat pk'tjes terug brengen?
met vriendelijke groetjes,
Jurgen
De 140pk is eenvoudig op 180pk te brengen met chiptuning. Kosten zijn afhankelijk van je motortype/ code. Varierend van 350 tot 675 euro (kan ook goedkoper maar die vetrouw ik niet). Bij mijn motor is natuurlijk weer de duurste chiptuning van toepassing, zul je altijd zien. Vandaar dat ik het niet gedaan heb. Bovendien pakt de 140pk eerder op dan de 170pk uitvoering en is daarmee vreemd genoeg ook de betere caravantrekker.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Bij een S60 is de 2.4 benzine 140 pk mechanisch identiek aan de 170 pk uitvoering. Middels chiptuning is dit prima op te waarderen naar meer dan 170 pk.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Lees hier ook eens, daar wordt het nmm duidelijk dat het eigenlijk geen nut heeft.plim schreef:Bij een S60 is de 2.4 benzine 140 pk mechanisch identiek aan de 170 pk uitvoering. Middels chiptuning is dit prima op te waarderen naar meer dan 170 pk.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=2072
Of je moet de toerenteller rechts in de hoek willen houden.

- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Bijzonder vermakelijk leesvoer. Als we een kopje "klassiekers" zouden hebben zou deze zeker ergens bovenaan staan.AlexV70 schreef: Lees hier ook eens, daar wordt het nmm duidelijk dat het eigenlijk geen nut heeft.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=2072
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Ach, ik kan uit ervaring vertellen dat het echt veel lekkerder rijdt met meer vermogen dan de standaard 140pk.AlexV70 schreef:Lees hier ook eens, daar wordt het nmm duidelijk dat het eigenlijk geen nut heeft.plim schreef:Bij een S60 is de 2.4 benzine 140 pk mechanisch identiek aan de 170 pk uitvoering. Middels chiptuning is dit prima op te waarderen naar meer dan 170 pk.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=2072
Of je moet de toerenteller rechts in de hoek willen houden.
Wanneer heb je dat nodig ? Bij invoegen, inhalen e.d.. Idd. daar waar je de toerenteller naar rechts ziet gaan.
met vriendelijke groet,
Plim (140 PK automaat door Fastech getuned naar 170+ pk's)
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
- Waytogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 21.03.2008 - 09:46
- Locatie: Heelsum
Ik vind het alleen wel jammer dat je niet zonder slippen kan weg rijden als je een keer iets te veel gas geeft.
Ik heb snelle bmw's gereden die dan echt duidelijk gas inhielden zodat die echt niet met piepende banden wegreed.
S60 2.4 2001 Edition Black Sapphire metallic.
Ik heb snelle bmw's gereden die dan echt duidelijk gas inhielden zodat die echt niet met piepende banden wegreed.
S60 2.4 2001 Edition Black Sapphire metallic.
S60 2.4 Edition Black Sapphire met Thor Silver Bright 2001.