De kilometerteller in mijn 940 doet het niet meer. Misschien niet vreemd na 470.000 km. De dagteller was al langer mankerende. Ik begrijp dat er wel vaker wat met tellers is. Is dat te repareren?
Moet ik een andere aanschaffen? Zo ja, Wie heeft er een?
Hoe kom ik er bij. Ik heb al gezocht naar boutjes om het dashboard los te maken, maar heb nog niets gevonden.
Groeten
Bob Horjus
kilometerteller vervangen 940
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Inspecteer de aansluiting op de achteras eens. het snelheidssignaal komt daar vanaf.
Dit zit meen ik als een paarse kabel aangesloten op klem E achterop de tellerunit.
De teller kan eruit, door met een schroevendraaier in de sleuven aan de zijkanten te prikken. Ik meen een cm of drie. Er zit een klem achter, die je moet wegduwen, waarna je de aluminium-zwarte ring naar je toe kunt halen.
De tellerunit zit erachter, met vier Torx T25 vast.
Als je alleen wil kijken of het draadje nog vast zit, kun je dat ook zien door op je rug onder je stuur te kruipen, nadat je de schopplaat hebt verwijderd.
Met een zaklamp kun je net de hele teller zien.
Als trouwens de dagteller/snelheidsmeter het niet meer doet, maar de kilometer teller het nog wel doet, zou ik de klok zelf verdenken.
Afhankelijk van het type klok(Yazaki of VDO), heb ik hem wel liggen.
Op volvo700vereniging.nl is er ook al uitgebreid over teller perikelen geschreven. Ook met foto's dat zoekt wat makkelijker....
Dit zit meen ik als een paarse kabel aangesloten op klem E achterop de tellerunit.
De teller kan eruit, door met een schroevendraaier in de sleuven aan de zijkanten te prikken. Ik meen een cm of drie. Er zit een klem achter, die je moet wegduwen, waarna je de aluminium-zwarte ring naar je toe kunt halen.
De tellerunit zit erachter, met vier Torx T25 vast.
Als je alleen wil kijken of het draadje nog vast zit, kun je dat ook zien door op je rug onder je stuur te kruipen, nadat je de schopplaat hebt verwijderd.
Met een zaklamp kun je net de hele teller zien.
Als trouwens de dagteller/snelheidsmeter het niet meer doet, maar de kilometer teller het nog wel doet, zou ik de klok zelf verdenken.
Afhankelijk van het type klok(Yazaki of VDO), heb ik hem wel liggen.
Op volvo700vereniging.nl is er ook al uitgebreid over teller perikelen geschreven. Ook met foto's dat zoekt wat makkelijker....

- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Hoewel ik nooit onder een Volvo 940 heb gelegen om daar de sensor los te maken, kan ik me voorstellen dat je nog wat aan m'n "sensor op differentieel" stukje hebt met foto's in m'n 740 topic.
Het principe zou ongeveer hetzelfde moeten zijn maar dan met ABS?
De sensor is 2 weken geleden losgeweest en heb gelijk foto's gemaakt.
Sensor op differentiëel met foto's
Het principe zou ongeveer hetzelfde moeten zijn maar dan met ABS?
De sensor is 2 weken geleden losgeweest en heb gelijk foto's gemaakt.
Sensor op differentiëel met foto's
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
OP marktplaats adverteert iemand met kilometertellerreparaties :shock:Horjus 940 schreef:De kilometerteller in mijn 940 doet het niet meer. Misschien niet vreemd na 470.000 km. De dagteller was al langer mankerende. Ik begrijp dat er wel vaker wat met tellers is. Is dat te repareren?
Voornamelijk voor volvo's
Gebruik even de zoekmachine daarvoor...
groet,
Jacow
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 15:00
- Locatie: Zeist
Zo snel had ik geen reactie verwacht. dank dank dank allemaal.
Gezien het feit dat de kmph teller het wel doet verdenk ik inderdaad alleen de klok.
Ik ga morgen eens het dashboard openen om te zien of we daar iets kunnen repareren
Reparatie door een reparateur lijkt me niet de goedkoopste op;ossing. Ik heb via de onderdelenlijn al aanbiedingen van 45 euro.
Ik zal ook eens bij de 700club kijken
Groet,
Bob
Gezien het feit dat de kmph teller het wel doet verdenk ik inderdaad alleen de klok.
Ik ga morgen eens het dashboard openen om te zien of we daar iets kunnen repareren
Reparatie door een reparateur lijkt me niet de goedkoopste op;ossing. Ik heb via de onderdelenlijn al aanbiedingen van 45 euro.
Ik zal ook eens bij de 700club kijken
Groet,
Bob
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als je daarmee de Volvo700Vereniging bedoeld, zou ik het zeker doen. De teller die ik over heb, hoeft niet de hoofdprijs te kosten.Horjus 940 schreef: Ik heb via de onderdelenlijn al aanbiedingen van 45 euro.
Ik zal ook eens bij de 700club kijken
Groet,
Bob
Ik heb daar trouwens hetzelfde alias.
Je kunt me ook via dit forum een berichtje sturen.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 15:00
- Locatie: Zeist
Beste Baseman,
U bent kennelijk online.
Ik zal morgen naar de teller kijken en u berichte wat voor een het is.
Misschien kunnen we zaken doen.
Mgr.
Bob H
U bent kennelijk online.
Ik zal morgen naar de teller kijken en u berichte wat voor een het is.
Misschien kunnen we zaken doen.
Mgr.
Bob H
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Zeg maar "je" hoor, tsss.....u.
Maar goed, kijk maar effen.
Het is wel van belang welke klok je er in hebt zitten.
Het je bevoorbeeld een dagteller met 4 vakjes, is het een Yazaki en die heb ik liggen.
Heeft de dagteller maar 1 strookje (en dus geen vakjes) is het een VDO en die heb ik niet voor je.
Overigens hoeft het niet de klok te zijn die stuk is, kan iik nog in de "printplaat" zitten achterop. Maar met een teller die helemaal niets doet, heb je dat vrij snel gezien na vervanging.
Stuur maar een bericht als je weet hoe of wat.
Maar goed, kijk maar effen.
Het is wel van belang welke klok je er in hebt zitten.
Het je bevoorbeeld een dagteller met 4 vakjes, is het een Yazaki en die heb ik liggen.
Heeft de dagteller maar 1 strookje (en dus geen vakjes) is het een VDO en die heb ik niet voor je.
Overigens hoeft het niet de klok te zijn die stuk is, kan iik nog in de "printplaat" zitten achterop. Maar met een teller die helemaal niets doet, heb je dat vrij snel gezien na vervanging.
Stuur maar een bericht als je weet hoe of wat.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 15:00
- Locatie: Zeist
Beste Baseman,
Ik heb de kilometerteller uit het dashboard gehaald. Dat ziet er ingewikkelder uit dan ik dacht en ik waag me maar niet aan reparatie.
Het stekkertje zat zeker niet los.
Verder heeft de dagteller 4 vakjes en ik zie ook ergens YA ..... staan dus het zal wel een Yazaki zijn. Wat vraagt u voor de teller?
Komende vrijdag ben ik afwezig dus kan ik dan niet reageren
Ik heb de kilometerteller uit het dashboard gehaald. Dat ziet er ingewikkelder uit dan ik dacht en ik waag me maar niet aan reparatie.
Het stekkertje zat zeker niet los.
Verder heeft de dagteller 4 vakjes en ik zie ook ergens YA ..... staan dus het zal wel een Yazaki zijn. Wat vraagt u voor de teller?
Komende vrijdag ben ik afwezig dus kan ik dan niet reageren
- Flash
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 02.01.2008 - 01:36
- Locatie: Gelderland
ff bellen naar autosloop Volvo Saab in Enter... Deze hebben wel een klokkie liggen denk ik. +/- 100,- voor de hele eenheid.
http://www.elferink.nl/ das hun site
s6ermee
http://www.elferink.nl/ das hun site
s6ermee
Ford Escort 1.1 8v sedan bj. 1981
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
Ford Escort RS Turbo 1.6 8v hatchback bj. 1988
Mazda MX3 V6 24v 1.8 coupé bj. 1992
Toyota Paseo 1.5 16v coupé bj. 1996
Ford Escort Wagon 1.8 16v Ghia LPG G3 Station bj. 1998
Volvo 960 2.5 24v aut4 6cil.lijn Ambassador sedan LPG G3 bj. 1996
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Vandaag heb ik m'n kilometerteller uitelkaar gehaald en het lijkt erop dat het euvel gevonden en verholpen is 
In mijn geval ging het echter om een VDO meter maar er zijn mogelijk toch gelijkenissen die je op het goede spoor kunnen krijgen.
Het repareren, incl. foto's
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=318358#318358

In mijn geval ging het echter om een VDO meter maar er zijn mogelijk toch gelijkenissen die je op het goede spoor kunnen krijgen.
Het repareren, incl. foto's

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=318358#318358
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 15:00
- Locatie: Zeist
Beste mensen,
Vandaag heb ik een nieuw (2e hands) Yazaki instrumentenpaneel in de auto gebouwd. Het bleek alleen net iets anders, maar de aansluitstekkers zijn hetzelfde. Helaas, nu deed zelfs de snelheidsmeter het niet. Met het oude paneel deed de snelheidsmeter het wel, dus er moet een puls van de sensor komen. Misschien dat het toch aan de aansluiting ligt? De code van het paneel is anders er zat een 769907-873 in en nu een 769903-101? Weet iemand of via het stekker (D) bij de pijl de kilometerteller wordt aangestuurd?[img]. Ik weet niet of ik een plaatje meegestuurd krijg. Anders mail ik het plaatje.
Vandaag heb ik een nieuw (2e hands) Yazaki instrumentenpaneel in de auto gebouwd. Het bleek alleen net iets anders, maar de aansluitstekkers zijn hetzelfde. Helaas, nu deed zelfs de snelheidsmeter het niet. Met het oude paneel deed de snelheidsmeter het wel, dus er moet een puls van de sensor komen. Misschien dat het toch aan de aansluiting ligt? De code van het paneel is anders er zat een 769907-873 in en nu een 769903-101? Weet iemand of via het stekker (D) bij de pijl de kilometerteller wordt aangestuurd?[img]. Ik weet niet of ik een plaatje meegestuurd krijg. Anders mail ik het plaatje.
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
De aanduiding op de benzinemeter werkt wel? En geeft ook echt aan wat er in de tank zit, of juist omgekeerd?
Je hebt een tellerbak, met verstelling in het dashboard, en niet in de bak zelf toch?
Dan zou die, als hij getest is geweest en als werkend is verkocht, alleen nog het signaal kunnen missen van de achterassensor. (ja, of een draadbreuk....)
Die zul je even moeten schoonmaken, of in ieder geval even moeten losnemen, om te zien of daar vuil in zit of dat het tandwiel in de achteras vuil is, waardoor het signaal niet goed is.
Als ik het goed heb, werkt bij jouw nieuwe én oude bak, ALLES, behalve de dagteller/kilometerteller ensnelheidsmeter?
Die drie worden allemaal gestuurd door het pulssignaal vanaf de achteras.
Kijk die even na.
Zeg, die nieuwe tellerbak, is dat die op de foto staat in mijn mailbox?
Daar zit dus ook een buitentemperatuurmeter is.
Heb je die overgezet, of heb je nu een tellerbak met tempmeter over?
Je hebt een tellerbak, met verstelling in het dashboard, en niet in de bak zelf toch?
Dan zou die, als hij getest is geweest en als werkend is verkocht, alleen nog het signaal kunnen missen van de achterassensor. (ja, of een draadbreuk....)
Die zul je even moeten schoonmaken, of in ieder geval even moeten losnemen, om te zien of daar vuil in zit of dat het tandwiel in de achteras vuil is, waardoor het signaal niet goed is.
Als ik het goed heb, werkt bij jouw nieuwe én oude bak, ALLES, behalve de dagteller/kilometerteller ensnelheidsmeter?
Die drie worden allemaal gestuurd door het pulssignaal vanaf de achteras.
Kijk die even na.
Zeg, die nieuwe tellerbak, is dat die op de foto staat in mijn mailbox?
Daar zit dus ook een buitentemperatuurmeter is.
Heb je die overgezet, of heb je nu een tellerbak met tempmeter over?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 15:00
- Locatie: Zeist
Dat zijn een heleboel vragen.
De benzinemeter werkt. Althans het is me niet opgevallen dat hij niet zou werken.
Wat betreft de 'bak'. Het is wat ingewikkeld. Ik heb het klokje en inderdaad de buitentemperatuurmeter (antwoord op laatste vraag) uit mijn oude bak omgezet naar deze nieuwe bak.
Ik moest wel de nieuwe bak gebruiken omdat deze nieuwe Yazakiteller kennelijk anders wordt aangestuurd en het klokje moest ik omzetten omdat deze in de nieuwe bak kennelijk een andere manier heeft om gelijk gezet te worden.
In mijn oude bak zat een apart stekkertje van de printplaat naar de kilometerteller en bij deze nieuwe bak loopt het via de bevestigingsschroefjes van de teller (begrijp ik, want ik kan geen andere manier ontdekken). Ik heb de oude bak er weer ingezet want ik moet toch een werkende snelheidsmeter hebben en die doet het gewoon. Er is dus wel een puls van de sensor.
Een foto van de nieuwe bak heb ik inderdaad per mail gestuurd. Ik heb de teller wel even losgehad uit de bak. Zou dat de reden kunnen zijn dat hij het nu niet meer doet? Gezien de symptomen zou je zeggen dat hij geen stroom krijgt of geen puls, maar de puls wordt wel afgegeven anders zou de oude snelheidsmeter het niet doen.
Is er een manier om, nu ik die nieuwe bak er uit heb te testen of de teller het doet? Ik heb nog een losse accu staan.
De benzinemeter werkt. Althans het is me niet opgevallen dat hij niet zou werken.
Wat betreft de 'bak'. Het is wat ingewikkeld. Ik heb het klokje en inderdaad de buitentemperatuurmeter (antwoord op laatste vraag) uit mijn oude bak omgezet naar deze nieuwe bak.
Ik moest wel de nieuwe bak gebruiken omdat deze nieuwe Yazakiteller kennelijk anders wordt aangestuurd en het klokje moest ik omzetten omdat deze in de nieuwe bak kennelijk een andere manier heeft om gelijk gezet te worden.
In mijn oude bak zat een apart stekkertje van de printplaat naar de kilometerteller en bij deze nieuwe bak loopt het via de bevestigingsschroefjes van de teller (begrijp ik, want ik kan geen andere manier ontdekken). Ik heb de oude bak er weer ingezet want ik moet toch een werkende snelheidsmeter hebben en die doet het gewoon. Er is dus wel een puls van de sensor.
Een foto van de nieuwe bak heb ik inderdaad per mail gestuurd. Ik heb de teller wel even losgehad uit de bak. Zou dat de reden kunnen zijn dat hij het nu niet meer doet? Gezien de symptomen zou je zeggen dat hij geen stroom krijgt of geen puls, maar de puls wordt wel afgegeven anders zou de oude snelheidsmeter het niet doen.
Is er een manier om, nu ik die nieuwe bak er uit heb te testen of de teller het doet? Ik heb nog een losse accu staan.