versnellingsbak olie
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
De vulopening is vooraan op de versnellingsbak te vinden, is even zoeken maar je vind hem zo...
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Het is gewoon een opening die je open draait met een imbus sleutel, aan de voorkant van de versnellingsbak.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Ik dacht met een vierkante sleutel, gewoon je rakejak (middenmaat )gebruiken, dus dat ding waar je dopsleutels op zet of hoe moet ik dat uitleggen...
Het dopje om de olie af te laten is in tegenovergestelde richting losdraaien als anders, let dus op da je de boel niet kapot draait.
Hiervoor moet je wel een sleutel halen van een speciale maat, maar niet die goedkope want die trek je kapot (ik toch), ga een stevig gepast vierkant opzetstuk voor op uwe rakejak halen...
groeten
ps, sorry voor mijn vlaams :p
Het dopje om de olie af te laten is in tegenovergestelde richting losdraaien als anders, let dus op da je de boel niet kapot draait.
Hiervoor moet je wel een sleutel halen van een speciale maat, maar niet die goedkope want die trek je kapot (ik toch), ga een stevig gepast vierkant opzetstuk voor op uwe rakejak halen...
groeten
ps, sorry voor mijn vlaams :p
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 21.02.2008 - 09:11
Ja idd! gister even gekeken en met een 3/8 maat kun je hem open krijgen! maar wat bedoel je precies met speciale maat? ik heb de opening waar ik de olie uit kan lozen nog niet gevonden heeft iemand daar een foto van ofzo?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Er zit een aftapplug onderop de versnellingsbak, met net zo'n plug als de vulplug alleen een andere diameter. Er zijn speciale sleutels voor te krijgen (Renault) bij de automateriaal zaken. Ik heb er een besteld voor €25. Aan de ene kant ervan zit de olieaftap en aan de andere kant de versnellingsbak plug. Zorg ook voor een nwe koperen afdichring, anders gaat ie lekken. En neem nou gewoon Volvo olie, er staat duidelijk een waarschuwing in het onderhoudsboekje dat er alleen maar Volvo olie gebruikt mag worden in de versnellingsbak van de 400 serie. Hier kan je het vinden op pdf blz 10. (NB! Geen andere oliesoorten mogen gebruikt worden!)
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... 01%7C6.pdf
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... 01%7C6.pdf
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
Is het niet oevallig zo dat een wielbout ook de goede maat is om de groot uitgevallen inbus van de vuldop te openen?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 05.04.2008 - 23:27
Bij de 400 series wel, aangezien deze origineel een Renaultblok hebben.Iroll schreef:Volgens mij is dit de fabrikant van de Volvo/Renault olie.Of ELF olie, volgens de juiste specificaties
- Bobbl
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 20.04.2008 - 12:42
- Locatie: East
ik lees dit allemaal over versnellingsbakolie.
en nu vraag ik mij af, waar rijden andere merken auto`s mee, ik bedoel een versnellingsbak onder een BMW doet toch hetzelfde als een bak onder een Volvo.
dus neem ik aan dat daar toch ook dezelfde viscositeit wordt gebruikt.
of zit hier toch zoveel verschil in?
Ik heb mijn auto bij een BMW dealer gekocht, en die zal toch echt geen orginele Volvo olie gebruiken, als er wat met de bak is.
Grt Bob.
en nu vraag ik mij af, waar rijden andere merken auto`s mee, ik bedoel een versnellingsbak onder een BMW doet toch hetzelfde als een bak onder een Volvo.
dus neem ik aan dat daar toch ook dezelfde viscositeit wordt gebruikt.
of zit hier toch zoveel verschil in?
Ik heb mijn auto bij een BMW dealer gekocht, en die zal toch echt geen orginele Volvo olie gebruiken, als er wat met de bak is.
Grt Bob.
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
- Bobbl
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 20.04.2008 - 12:42
- Locatie: East
ik lees dit allemaal over versnellingsbakolie.
en nu vraag ik mij af, waar rijden andere merken auto`s mee, ik bedoel een versnellingsbak onder een BMW doet toch hetzelfde als een bak onder een Volvo.
dus neem ik aan dat daar toch ook dezelfde viscositeit wordt gebruikt.
of zit hier toch zoveel verschil in?
Ik heb mijn auto bij een BMW dealer gekocht, en die zal toch echt geen orginele Volvo olie gebruiken, als er wat met de bak is.
Grt Bob.
en nu vraag ik mij af, waar rijden andere merken auto`s mee, ik bedoel een versnellingsbak onder een BMW doet toch hetzelfde als een bak onder een Volvo.
dus neem ik aan dat daar toch ook dezelfde viscositeit wordt gebruikt.
of zit hier toch zoveel verschil in?
Ik heb mijn auto bij een BMW dealer gekocht, en die zal toch echt geen orginele Volvo olie gebruiken, als er wat met de bak is.
Grt Bob.
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Viscositeit is 1 ding. dat is alleen de dikte van de olie.
Toevoegingen / additieven bepalen verder ook het effect en werking van olie, en DAT hangt weer af van de gebruikte materialen inde versnellingsbak.
Er zit meer in dan gewoon stalen tandwielen, ook synchomesringen, lagers, lagerbussen, lagerschalen, keerringen etc.
Verder is het "gewoon" een versnellingsbak ja.
Toevoegingen / additieven bepalen verder ook het effect en werking van olie, en DAT hangt weer af van de gebruikte materialen inde versnellingsbak.
Er zit meer in dan gewoon stalen tandwielen, ook synchomesringen, lagers, lagerbussen, lagerschalen, keerringen etc.
Verder is het "gewoon" een versnellingsbak ja.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- De Nachtkoerier
- 5th Gear member
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: 04.01.2007 - 13:20
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Even dit topic omhoog halend: Mijn auto begon onlangs te gieren en te fluiten, dusdanig dat ik het niet vertrouwde, de 440 aan de kant heb gezet en de ANWB gebeld. Deze man kwam tot de conclusie dat er geen druppel olie meer in de versnellingsbak zat. Hij heeft hem bijgevuld met gedeeltelijk olie voor een automatische transmissie (geen idee welk merk) en verder met Shell motorolie. Onder het mom van, zoals hij dat noemde, beter andere olie dan helemaal geen olie. Enige verschil met versnellingsbakolie was volgens hem dat motorolie schuimde.
Alleen nu fluit dat ding nog steeds als een gek. Mischien toch maar laten vervangen door bakolie bij de garage (al weet je ook niet wat die er dan ingooien...)?. Of is het probleem mischien groter dan de olie, enkele liters lopen er immers niet zomaar uit. ANWB-mannetje had het ook nog over speling op de bak ergens enz. Wat is wijsheid? Ik ben erg bang voor wederom een erg dure reparatie aan de 440.....
Alleen nu fluit dat ding nog steeds als een gek. Mischien toch maar laten vervangen door bakolie bij de garage (al weet je ook niet wat die er dan ingooien...)?. Of is het probleem mischien groter dan de olie, enkele liters lopen er immers niet zomaar uit. ANWB-mannetje had het ook nog over speling op de bak ergens enz. Wat is wijsheid? Ik ben erg bang voor wederom een erg dure reparatie aan de 440.....
- dr hilus
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48
Het doel van de wegenwacht lijkt me om op de plaats van bestemming te raken, niet om een te allen tijde afdoende reparatie uit te voeren.
Het lijkt me dus raadzaam om op korte termijn (dus eigenlijk liever direct na de tijdelijke reparatie) de bakolie te vervangen. De eventuele lekkage is dan weer een probleem om op de iets langere termijn naar te kijken.
Het lijkt me dus raadzaam om op korte termijn (dus eigenlijk liever direct na de tijdelijke reparatie) de bakolie te vervangen. De eventuele lekkage is dan weer een probleem om op de iets langere termijn naar te kijken.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik heb er pas foto's van geplaatst in dit topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=14858
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=14858
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 04.12.2010 - 13:51
Bij mij wordt er nu een andere bak onder gezet door een 'universele' garage. Hij zei dat hij hier keek voor de juiste olie:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... c-75w-80w/
Is dit nou verkeerde olie of is deze ook goed? Want dit gaat hij erin
gooien denk ik. Heb deze link trouwens ervoor gekregen door m'n kenteken in te tikken.
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... c-75w-80w/
Is dit nou verkeerde olie of is deze ook goed? Want dit gaat hij erin
gooien denk ik. Heb deze link trouwens ervoor gekregen door m'n kenteken in te tikken.