versnellingsbak olie

Alles over de 440 / 460
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

De vulopening is vooraan op de versnellingsbak te vinden, is even zoeken maar je vind hem zo...
Auk
6th Gear member

Het is gewoon een opening die je open draait met een imbus sleutel, aan de voorkant van de versnellingsbak.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Ik dacht met een vierkante sleutel, gewoon je rakejak (middenmaat )gebruiken, dus dat ding waar je dopsleutels op zet of hoe moet ik dat uitleggen...

Het dopje om de olie af te laten is in tegenovergestelde richting losdraaien als anders, let dus op da je de boel niet kapot draait.
Hiervoor moet je wel een sleutel halen van een speciale maat, maar niet die goedkope want die trek je kapot (ik toch), ga een stevig gepast vierkant opzetstuk voor op uwe rakejak halen...

groeten

ps, sorry voor mijn vlaams :p
ludolf
1st Gear member

Ja idd! gister even gekeken en met een 3/8 maat kun je hem open krijgen! maar wat bedoel je precies met speciale maat? ik heb de opening waar ik de olie uit kan lozen nog niet gevonden heeft iemand daar een foto van ofzo?
Iroll
6th Gear member

Er zit een aftapplug onderop de versnellingsbak, met net zo'n plug als de vulplug alleen een andere diameter. Er zijn speciale sleutels voor te krijgen (Renault) bij de automateriaal zaken. Ik heb er een besteld voor €25. Aan de ene kant ervan zit de olieaftap en aan de andere kant de versnellingsbak plug. Zorg ook voor een nwe koperen afdichring, anders gaat ie lekken. En neem nou gewoon Volvo olie, er staat duidelijk een waarschuwing in het onderhoudsboekje dat er alleen maar Volvo olie gebruikt mag worden in de versnellingsbak van de 400 serie. Hier kan je het vinden op pdf blz 10. (NB! Geen andere oliesoorten mogen gebruikt worden!)
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... 01%7C6.pdf
philippevk
2nd Gear member

Is het niet oevallig zo dat een wielbout ook de goede maat is om de groot uitgevallen inbus van de vuldop te openen?
Lain Coubert
1st Gear member

Iroll schreef:
Of ELF olie, volgens de juiste specificaties
Volgens mij is dit de fabrikant van de Volvo/Renault olie.
Bij de 400 series wel, aangezien deze origineel een Renaultblok hebben.
ludolf
1st Gear member

Ik heb even gekeken of er nog genoeg olie in mn bak zat ik vroeg me af wat voor kleur de olie eigenlijk moet hebben? het was een lichtbruin vocht met een sterke geur
Bobbl
3rd Gear member

ik lees dit allemaal over versnellingsbakolie.
en nu vraag ik mij af, waar rijden andere merken auto`s mee, ik bedoel een versnellingsbak onder een BMW doet toch hetzelfde als een bak onder een Volvo.
dus neem ik aan dat daar toch ook dezelfde viscositeit wordt gebruikt.
of zit hier toch zoveel verschil in?
Ik heb mijn auto bij een BMW dealer gekocht, en die zal toch echt geen orginele Volvo olie gebruiken, als er wat met de bak is.
Grt Bob.
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
Bobbl
3rd Gear member

ik lees dit allemaal over versnellingsbakolie.
en nu vraag ik mij af, waar rijden andere merken auto`s mee, ik bedoel een versnellingsbak onder een BMW doet toch hetzelfde als een bak onder een Volvo.
dus neem ik aan dat daar toch ook dezelfde viscositeit wordt gebruikt.
of zit hier toch zoveel verschil in?
Ik heb mijn auto bij een BMW dealer gekocht, en die zal toch echt geen orginele Volvo olie gebruiken, als er wat met de bak is.
Grt Bob.
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
wpee
5th Gear member

Viscositeit is 1 ding. dat is alleen de dikte van de olie.
Toevoegingen / additieven bepalen verder ook het effect en werking van olie, en DAT hangt weer af van de gebruikte materialen inde versnellingsbak.
Er zit meer in dan gewoon stalen tandwielen, ook synchomesringen, lagers, lagerbussen, lagerschalen, keerringen etc.
Verder is het "gewoon" een versnellingsbak ja.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
De Nachtkoerier
5th Gear member
Contacteer:

Even dit topic omhoog halend: Mijn auto begon onlangs te gieren en te fluiten, dusdanig dat ik het niet vertrouwde, de 440 aan de kant heb gezet en de ANWB gebeld. Deze man kwam tot de conclusie dat er geen druppel olie meer in de versnellingsbak zat. Hij heeft hem bijgevuld met gedeeltelijk olie voor een automatische transmissie (geen idee welk merk) en verder met Shell motorolie. Onder het mom van, zoals hij dat noemde, beter andere olie dan helemaal geen olie. Enige verschil met versnellingsbakolie was volgens hem dat motorolie schuimde.

Alleen nu fluit dat ding nog steeds als een gek. Mischien toch maar laten vervangen door bakolie bij de garage (al weet je ook niet wat die er dan ingooien...)?. Of is het probleem mischien groter dan de olie, enkele liters lopen er immers niet zomaar uit. ANWB-mannetje had het ook nog over speling op de bak ergens enz. Wat is wijsheid? Ik ben erg bang voor wederom een erg dure reparatie aan de 440.....
dr hilus
2nd Gear member

Het doel van de wegenwacht lijkt me om op de plaats van bestemming te raken, niet om een te allen tijde afdoende reparatie uit te voeren.

Het lijkt me dus raadzaam om op korte termijn (dus eigenlijk liever direct na de tijdelijke reparatie) de bakolie te vervangen. De eventuele lekkage is dan weer een probleem om op de iets langere termijn naar te kijken.
PatrickT
Starter

Iroll schreef:Er zit een aftapplug onderop de versnellingsbak, met net zo'n plug als de vulplug alleen een andere diameter
Heb je misschien iets van een foto/tekening, kan hem niet vinden. Alleen de vulplug zie ik zitten
Iroll
6th Gear member

Ik heb er pas foto's van geplaatst in dit topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=14858
PatrickT
Starter

Bedankt
Guidooo
3rd Gear member

Bij mij wordt er nu een andere bak onder gezet door een 'universele' garage. Hij zei dat hij hier keek voor de juiste olie:

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... c-75w-80w/

Is dit nou verkeerde olie of is deze ook goed? Want dit gaat hij erin
gooien denk ik. Heb deze link trouwens ervoor gekregen door m'n kenteken in te tikken.
Iroll
6th Gear member

Deze Kroonolie is ook geschikt voor de 4xx serie. Er staat in de link bij dat deze olie geschikt is voor de Renault bakken, en zo een zit er ook onder de 4xx serie.
Guidooo
3rd Gear member

Nouja dat leek mij dus ook al, maar even een bevestiging is altijd mooi :)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”