Koppeling?

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Iroll
6th Gear member

Gisteren mijn cruise control gerepareerd. Ik ging even een testritje maken om de cc te controleren. Werkte perfect, heeft het nog nooit zo goed gedaan. Ik geef gas om en bocht uit te accelereren en ben ineen keer mijn aandrijving kwijt, alsof hij uit zijn versnelling schoot. De versnellingspook voelt normaal aan, kan alle versnellingen selecteren alleen geen aandrijving. Ook het koppelingspedaal voelt normaal aan, alleen als je de koppeling intrapt hoor je een gerinkel, met de koppeling niet ingetrapt hoor je dit geluid niet. Motor loopt perfect, heb vantevoren geen verschijnselen van een kapotte/versleten koppeling gehad. Alles werkte soepel, hij reed en schakelde altijd als een zonnetje. Het kwam echt als een donderslag bij heldere hemel! Ik vermoed dat het hart van de koppelingsplaat eruit gebroken is of heeft iemand een ander idee of heeft dit meegemaakt? Het gaat om een B20F met een M60 bak.
Nog meer pech, bij het terug slepen naar huis is mijn hele voorbumper 5 cm naar voren gekomen! Gewoon het sleepoog gebruikt in de voorbumper. Voor zover ik kan zien is er niets verrot, moet de bumper maar eens gaan demonteren om te zien wat de oorzaak is.
Iroll
6th Gear member

Wat de bumper betreft heb ik de oorzaak gevonden. De 2 onderste bevestigings bouten waarmaa de binnenbumper vast zit aan de chassis balk zijn afgebroken. Hij zit nog (scheef naar boven)vast aan de 2 bovenste bouten. Probleem is dat de bouten van binnenuit vastgelast zitten in de binnenbumper. Moet nog even puzzelen hoe ik deze onderste 2 weer kan bevestigen. Je kan er geen andere bouten inzetten omdat je er niet via de binnenkant van de bumper bij kan komen. Het sleepoog zit vastgelast aan de binnenbumper, geen lekkere stevige constructie om je wagen mee te slepen!
Bart Giesen
5th Gear member

Kijk hier eens; http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=20925

Kun je de auto, met draaiende motor, zonder de koppeling te gebruiken in z'n versnelling krijgen?

Heb je in geen enkele versnelling meer vooruitgang?

Zoals het klinkt lijkt het mij inderdaad iets met je druklager of koppelingsplaat (het hart gebroken).
Iroll
6th Gear member

Koppeling is vervangen, het hart van de koppelinsplaat was er volledig uit gebroken! Gebeurde allemaal zonder waarschuwing vooraf van het ene op het andere moment. Er een nieuwe koppeling ingezet, via marktplaats gekocht voor €130, de dealer wilde er €250 voor hebben, dezelfde koppeling voor een 2 ltr! Ook de achterste motorsteun vervangen, die was volledig losgescheurd. Belachelijk duur zijn die motorsteunen, was er €145 aan kwijt!
Op de binnenbumper 2 bouten gelast en twee bumpersteunen moeten aanschaffen die de punten van de bumper op het eind ondersteunen, die kostte maar €4 p.st, dat was de enige meevaller! Gelijk van de gelegenheid gebruikt gemaakt om wat beginnende roest aan te pakken aan de voorkant met hammerite nu ik er toch mooi bij kon. En alles flink in de tectyl gezet. Nu alles weer monteren.
Plaats reactie

Terug naar “De 480”