Volvo 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Het werdt wel eens tijd om mijn hobby projectje aan de wereld te laten zien.

'Wat was je dan aan het doen?' hoor ik je vragen.

ik wil een volvo 164 gaan voorzien van megasquirt injectie, edis6 onsteking en een holset turbo.
dit alles moet er voor zorgen dat ik rond de 300 pk uit het B30 blok kan persen!

Hiervoor heb ik natuurlijk een auto nodig:

Die heb ik!

Afbeelding
En amerikaanse Volvo 164E Automatic met B30F motor. kleine 100.000 mijl op de klok.

de auto moet nodig gerestaureerd worden zoals je kan zien:

Afbeelding
De auto heeft een aardige klapper gemaakt achter, veel dingen krom en veel plamuur

Afbeelding

Afbeelding
Gaatje

Afbeelding
Gaatje weg, het kniperlichtje vind ik niet mooi, dus gaat eraf!

Om de megasquirt injectie te kunnen testen heb ik een tafeltje gemaakt waarin ik een motorblok kan testen.

Afbeelding
Hier ze je het blok + alle extra bedrading die nodig is voor de megasquirt.

Ik ga de electronische onsteking van een Ford Mustang gebruiken, deze onsteking is te regelen via de Megasquirt computer.

Afbeelding
Ford Mustang Edis6, de originele onsteking zit er om het gat dicht te houden.

Als alles werkt (auto af, motor klaar, megasquirt werkend) dan ga ik een turbospruitstuk maken, intercooler monteren en de turbo inbouwen

Afbeelding
Holset HX35W turbo uit een Dodge Cummins 6 liter diesel truck

Zoals je ziet genoeg werk, ik ben nu erg druk met de auto zelf. het plaatwerk is het meeste werk.
kleur weet ik nog niet goed, waarschijnlijk satijn zwart http://www.automotiveblogger.net/wp-con ... ustang.jpg

De auto wordt verlaagt, krijgt polyvinyl bussen en een M400 handbak , dit omdat de automaat bak het vermogen niet aankan.

Waarschijlijk herkend de 164 bezitter de schuur waar ik knutsel.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Mooi project, die turbo is geen klein ding ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Leuk zeg, staat die motor (en auto) in scherpenzeel?

De schuur komt me bekend voor.

Erg leuk project zeg!
Ik moet eigenlijk ook wat lassen aan de achterkant.

Ik kan op de bekende plaatwerk zaken:
ataparts en euroautoparts dit deel niet vinden.

Heb je een goed idee waar dit te vinden?
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

@ferdy, leuk hé zo'n klein lief garrett turbo huisje

@dopdedouwer, in Scherpenzeel ja!

het rode deel op de foto is geen koop deel als het goed heb,
je kunt wel de hele achterkant kopen (van kofferbak tot bumper, van licht tot licht)


heb je een foto van de roest plekken?
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Ik heb je een PM gestuurd anders gaan we een beetje offtopic, maar zon plaat is eigenlijk ook goed ja!
markwprins
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 09.04.2008 - 10:02
Locatie: Enschede

Wat een super mooi project zeg! Ik ben jaloers dat ik zoiets nog niet aan kan pakken. Lijkt me geweldig om hiermee te experimenteren!

Maar kan zo'n M400 bak het extra vermogen echt aan? Ik heb wel eens gehoord dat de complete aandrijving van zo'n 164 het orginele vermogen maar nauwelijks aan kan. Het lijkt me dat je achteras ook wel aanpassing nodig heeft.

Ik ben een complete leek op dit gebied, dus wellicht praat ik onzin hoor ;).

Groeten,

Mark Prins
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

De M400 versnellings bak is de sterkste die volvo ooit gemaakt heeft.
alles is groter en dikker als bij de M40 (140) of de de M46/M45 (240 t/m 940)

ik ben natuurlijk niet de eerste die dit gaat doen. in zweden zijn zat mensen die met turbo's superchargers of V8 aan het experimenteren zijn. zij beginnen bij 350 pk problemen te krijgen met de bak en achter as. de aandrijfas en kruiskoppelingen zijn groot en stevig (later type as).

de standard koppeling is natuurlijk wel een onderdeel wat vervangen moet worden.
bij tinustechniek kan ik een versterkt koppelings huis kopen wat tot 350 pk goed moet gaan. ook scheelt het natuurlijk hoe je de auto bestuurd.

met de megasquirt computer kan ik de turbo druk geleidelijk laten oplopen.
hierdoor kan ik de aandrijflijn sparen.

p.s. de automaatbak staat er om bekend dat deze bij standard belasting en ruig rijden snel stuk is
markwprins
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 09.04.2008 - 10:02
Locatie: Enschede

Zozo, goed bezig hoor! Nou, dan hoef ik me dus geen zorgen te maken over mijn aandrijving. Dat scheelt weer.

Het mooiste project wat ik tot nu toe afgerond heb gevonden vind ik die Zweed die een 145 en een 164 aan elkaar heeft gebakken. Een motor uit een 960 en een automaat eronder. Lijkt me een heerlijke combinatie. Al gaat de charme van de oldtimer wel weg als je zo'n 'moderne' motor erin legt.

http://switch.to/estate/
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

charme of niet, wel een mooi project. ik heb er ook aan gedacht, een T6 motor uit een s80. maar ik heb 2 B30 motoren en een kant en klaar blok is geen hobby meer. (vind ik!)

Mijn auto hoeft niet zo nodig origineel te blijven, ik ga er een 300pk sterke motor in zetten haha. en de techniek is in 35jaar zoveel beter geworden waarom zou ik daar niet van profiteren?
Gebruikersavatar
Funk
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.06.2006 - 00:57

Toch jeukt het nog steeds hoor, om de V8 of een 5 pitter in de 142 te leggen.. ;)
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Heb je belangstelling voor een rolkooi?

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

heb je die dan? ik heb een 164 uit 75'.

een kooi is wel leuk, maar lijkt me wel lastig met in en uit stappen
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

zie er goed uit,laat je de b30 op de ontsteking en injectie na origineel of heb je ook een andere nokas en zuigers?

met die grote holset turbo moet de b30 wel flink tpm draaien om hem op gang te krijgen,of zal dat meevallen?
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

ik laat de rest van het blok eventjes zoals het is

het is een B30F blok, de compressie is dus 8,7:1 ideaal als je met een turbo wilt gaan spelen.

bij welk toerental de turbo gaat mee spelen is nog niet bekend, ik weet wel dat de turbo nog lucht zat over heeft, ik wil ongeveer 14 psi (1bar) turbo druk gaan gebruiken. dit terwijl de turbo tot maximaal 3 kan
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Ik denk dat ik zaterdag eventjes kom kijken.
Ik moet Wim ook nog even hebben. tenminste, Wim zelf niet maar wel onderdelen :lol: :lol:
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36


Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

De rolkooi wordt iets te veel van het goede, maar hoe breed zijn die velgen?
en waar heb je die voor 'spoiler' vandaan?
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Spoiler zat er op, gaat eraf en op de zwarte. de velgen zijn achter 8j breed.

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Oh, wellicht weet ik nog wel zo'n spoiler, kost iets van €100 staat me bij, serieuze interesse? Dan vraag ik het na.

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

nee nog niet, eerst de auto maar eens roest vrij
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”