Ik ben 'Leroy' en ik ben 19 jaar. Ik kom van het eiland Goeree Overflakkee.
Het is de meest luxe versie die er bestaat (plus een bodykit van Volvo), en de auto heeft ook op de autoshow in Geneve gestaan (zo is mij verteld). Daarbij heeft de auto ~153.000km gelopen, voor een Volvo helemaal niet veel.
Plannen, 05-04-2008:
Helaasch voor de auto zal hij niet meer lang van al deze extra's gaan genieten. Het is namelijk de bedoeling dat deze 'bolide' een circuitauto wordt.
De auto zal volledig gestript worden, en alle extra's (airco e.d.) die we niet nodig hebben zullen er dan ook uitgehaalt worden, dit om zoveel mogelijk gewicht te kunnen besparen. Dit maakt het mogelijk om op een gewicht van rond de 900kg te komen.
Motorisch is het de bedoeling om zoveel mogelijk te vervangen voor het 'betere' werk, met custom uitlaatsysteem. De turbodruk is momenteel (als ik 't goed heb) 0.3bar, dit gaat waarschijnlijk 1.2bar worden. Als het goed is, kunnen we 'veilig' op ~190PK/240NM op een gewicht van 900kg. Dit zou, als we naar een andere Volvo 440 Turbo kijken, op een 0-100km/h tijd moeten kunnen komen van onder de 7s met een topsnelheid die rond de 235km/h ligt.
Ook is het de bedoeling om een zo goed mogelijke wegligging te creëren. Hierbij moet je denken aan nieuwe veren, schokdempers en veerpotenbruggen. En om ons zo 'veilig' mogelijk te houden komt er ook een rolkooi in met kuipstoelen en de bijbehorende gordels.
Een 'lowbudget' project, maar als student zijnde is het nog best te doen.
Zodra de auto in de garage staat zal ik direct foto's schieten, en zal ik een verslag bij gaan houden van het project. Van afbouw naar opbouw.
Voortzetting:
[21-04-2008]
Vandaag hebben we de auto volledig gestript, en opvallend genoeg hebben we zéér weinig roestplekken gevonden, en dat voor een auto uit 1989!
Wel zijn er wat problemen met het starten. Als hij een tijdje niet gestart heeft, start hij zo. Maar als hij een tijdje gedraaid heeft, start hij moeilijk of gewoonweg niet.
Ook is ons opgevallen dat er één en ander aan het rotten is, slangetjes. Het is dus de bedoeling dat de motor er binnenkort uit gaat, en we alles, qua slangentjes e.d., gaan vervangen. Om daarna alles vers erin te doen, denk aan olie en dergelijk. Ook heel de motor zal gereinigd worden, zowel van binnen als van buiten.
Ik ga één dezer dagen beginnen aan de kabelboom, alles wegwerken dat we niet meer nodig hebben om zodoende zoveel mogelijk kabels te verwijderen.
[23-04-2008]
Ik heb een begin gemaakt aan de elektronica, het is de bedoeling dat ik alle elektronica ga aanpassen, en zoveel mogelijk weglaten (onnodige elektronica).
Ik heb een aantal foto's geschoten tijdens de 'werkzaamheden'. Hij staat momenteel nog op terrein, maar in de loop van de week is het de bedoeling dat hij in de garage komt te staan (moet ruimte maken).
Auto Informatie:
Volvo 440 Turbo
Bouwjaar: 1989
Aantal cilinders: 4, in lijn
Cilinderinhoud: 1721 cm³
Maximaal vermogen: 120PK @ 5500rpm (standaard), -
Maximaal koppel: 175NM @ 3300rpm (standaard), -
Gewicht: 1045KG (standaard), -
Topsnelheid: 200km/h
Acceleratie 0-100km/h: 9,5s (standaard), -
Acceleratie 0-200km/h: - (standaard), -
Modificaties
• [05-04-2008] Witte 18-spaaks 17" velgen
• [15-04-2008] Bosch 337CC injectoren
Foto's:
![Afbeelding](http://img261.imageshack.us/img261/7559/s50003161fn1.jpg)
De auto op steunen, er wordt het één en ander aan de motor gesleutelt.
![Afbeelding](http://img102.imageshack.us/img102/6430/s50003181dw2.jpg)
Zo ziet het eruit voor ik eraan begin!
![Afbeelding](http://img386.imageshack.us/img386/1526/s50003201ia3.jpg)
Hier ben ik begonnen aan het weghalen van het dashboard. Ik had niet al te veel tijd, dus ik ga morgen (waarschijnlijk) verder.
Betere foto's zullen volgen!