Volvo 440Turbo

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
dr. Adipositas
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 03.04.2008 - 20:48

Een goedendag mensen,

Ik ben 'Leroy' en ik ben 19 jaar. Ik kom van het eiland Goeree Overflakkee.

Het is de meest luxe versie die er bestaat (plus een bodykit van Volvo), en de auto heeft ook op de autoshow in Geneve gestaan (zo is mij verteld). Daarbij heeft de auto ~153.000km gelopen, voor een Volvo helemaal niet veel.

Plannen, 05-04-2008:
Helaasch voor de auto zal hij niet meer lang van al deze extra's gaan genieten. Het is namelijk de bedoeling dat deze 'bolide' een circuitauto wordt.

De auto zal volledig gestript worden, en alle extra's (airco e.d.) die we niet nodig hebben zullen er dan ook uitgehaalt worden, dit om zoveel mogelijk gewicht te kunnen besparen. Dit maakt het mogelijk om op een gewicht van rond de 900kg te komen.

Motorisch is het de bedoeling om zoveel mogelijk te vervangen voor het 'betere' werk, met custom uitlaatsysteem. De turbodruk is momenteel (als ik 't goed heb) 0.3bar, dit gaat waarschijnlijk 1.2bar worden. Als het goed is, kunnen we 'veilig' op ~190PK/240NM op een gewicht van 900kg. Dit zou, als we naar een andere Volvo 440 Turbo kijken, op een 0-100km/h tijd moeten kunnen komen van onder de 7s met een topsnelheid die rond de 235km/h ligt.

Ook is het de bedoeling om een zo goed mogelijke wegligging te creëren. Hierbij moet je denken aan nieuwe veren, schokdempers en veerpotenbruggen. En om ons zo 'veilig' mogelijk te houden komt er ook een rolkooi in met kuipstoelen en de bijbehorende gordels.

Een 'lowbudget' project, maar als student zijnde is het nog best te doen.
Zodra de auto in de garage staat zal ik direct foto's schieten, en zal ik een verslag bij gaan houden van het project. Van afbouw naar opbouw.

Voortzetting:
[21-04-2008]
Vandaag hebben we de auto volledig gestript, en opvallend genoeg hebben we zéér weinig roestplekken gevonden, en dat voor een auto uit 1989!
Wel zijn er wat problemen met het starten. Als hij een tijdje niet gestart heeft, start hij zo. Maar als hij een tijdje gedraaid heeft, start hij moeilijk of gewoonweg niet.
Ook is ons opgevallen dat er één en ander aan het rotten is, slangetjes. Het is dus de bedoeling dat de motor er binnenkort uit gaat, en we alles, qua slangentjes e.d., gaan vervangen. Om daarna alles vers erin te doen, denk aan olie en dergelijk. Ook heel de motor zal gereinigd worden, zowel van binnen als van buiten.
Ik ga één dezer dagen beginnen aan de kabelboom, alles wegwerken dat we niet meer nodig hebben om zodoende zoveel mogelijk kabels te verwijderen.

[23-04-2008]
Ik heb een begin gemaakt aan de elektronica, het is de bedoeling dat ik alle elektronica ga aanpassen, en zoveel mogelijk weglaten (onnodige elektronica).
Ik heb een aantal foto's geschoten tijdens de 'werkzaamheden'. Hij staat momenteel nog op terrein, maar in de loop van de week is het de bedoeling dat hij in de garage komt te staan (moet ruimte maken).

Auto Informatie:
Volvo 440 Turbo
Bouwjaar: 1989
Aantal cilinders: 4, in lijn
Cilinderinhoud: 1721 cm³
Maximaal vermogen: 120PK @ 5500rpm (standaard), -
Maximaal koppel: 175NM @ 3300rpm (standaard), -
Gewicht: 1045KG (standaard), -

Topsnelheid: 200km/h
Acceleratie 0-100km/h: 9,5s (standaard), -
Acceleratie 0-200km/h: - (standaard), -

Modificaties
• [05-04-2008] Witte 18-spaaks 17" velgen

• [15-04-2008] Bosch 337CC injectoren

Foto's:
Afbeelding
De auto op steunen, er wordt het één en ander aan de motor gesleutelt.

Afbeelding
Zo ziet het eruit voor ik eraan begin!

Afbeelding
Hier ben ik begonnen aan het weghalen van het dashboard. Ik had niet al te veel tijd, dus ik ga morgen (waarschijnlijk) verder.

Betere foto's zullen volgen!
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

ziet er leuk uit, maar 0,3 bar nu en dan straks 1,2 bar. 190 pk haal je niet zomaar met een turbomotor. vraag maar aan buswier die een 440 met 190 pk rijdt. speciaal aangepast en nog veel meer. das niet zomaar alleen de turbodruk opschroeven. maar succes en hou ons op de hoogte
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

Leuk om te zien dat die auto nog steeds op kenteken staat.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
dr. Adipositas
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 03.04.2008 - 20:48

sjoerdb schreef:ziet er leuk uit, maar 0,3 bar nu en dan straks 1,2 bar. 190 pk haal je niet zomaar met een turbomotor. vraag maar aan buswier die een 440 met 190 pk rijdt. speciaal aangepast en nog veel meer. das niet zomaar alleen de turbodruk opschroeven. maar succes en hou ons op de hoogte
Er komt waarschijnlijk ook een grotere turbo op, met de benodigde aanpassingen.
Gebruikersavatar
slak12345
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 26.10.2007 - 21:52

ZONDE!! zo'n mooi exemplaar zelfs met airco!
als ik dit wat eerder had gezien hadden we misschien kunnen ruilen! de mijne is al gechipt en heeft al een custom RVS uitlaatsysteem. ook een K&N filter en alle andere snelheids-stuff.

Toch succes ermee!

S.
dr. Adipositas
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 03.04.2008 - 20:48

slak12345 schreef:ZONDE!! zo'n mooi exemplaar zelfs met airco!
als ik dit wat eerder had gezien hadden we misschien kunnen ruilen! de mijne is al gechipt en heeft al een custom RVS uitlaatsysteem. ook een K&N filter en alle andere snelheids-stuff.

Toch succes ermee!

S.
Ja, hij is héél compleet. Misschien dat je de airco over kunt zetten, dan kun je de airco overkopen...
nickk.
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23.09.2007 - 01:39

Oke, ik ben dus den anderen compagnon in dezen zaak. Motorisch staat het momenteel niet zo heel erg best voor, motor zit flink onder de olie, er is met sleutelen een schroef in het spruitstuk gevallen en hij heeft startproblemen. Er word gezocht naar een oplossing om de motor los te halen en deze tijdelijk te stallen. Er zal geen revisie plaatsvinden vanwege het ontbreken aan geld, middelen en kennis, maar alle pakkingen, keerringen etc. zullen wel vervangen worden, zodat de motor er weer goed schoon uit komt te zien en niet zal lekken op het circuit wat link is voor andere mensen, vooral motoren. Wat betreft de electronica wensch in mijn andere compagnon veel succes, ik heb er een hekel aan.
Emiel123
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.12.2007 - 18:19

ga het in de gaten houden, leuk projectje
-Volvo 440 1.8 GLE '94
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

leuk project.wel jammer van deze zo te zien zeer complete uitvoering.susses.
groet'n uut grunn
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

en de wat met de bodykit van volvo? ik heb wel intresse als jullie er vanaf willen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Mooi project kerels! In de toekomst ook wel een plan voor mij met een 480turbo. Mooie Hausser kit erop en motorisch flink aanpakken.

Is het misschien niet een beter idee om een Renault Williams blok erin te leggen? :)

Nog interesse in mijn PM trouwens?
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
dr. Adipositas
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 03.04.2008 - 20:48

sjoerdb schreef:en de wat met de bodykit van volvo? ik heb wel intresse als jullie er vanaf willen.
De bodykit blijft erop, die maakt de auto toch wel 'af'.

@ Auk: wij zoeken er één die ook een re-map kan, naar 't schijnt is dat bij die niet mogelijk?
nickk.
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23.09.2007 - 01:39

Auk, wat is het grote voordeel van een Williams blok; sterker? Waarschijnlijk blaast het wel beter door zn toeren, maar dan moet er weer een los motormanagementsysteem op, kost (veel) centen 8-[.
De motor gaat er overigens uit, deze wordt uit elkaar gehaald en alle pakkingen/keerringen worden vernieuwd, voor een complete revisie is de kennis niet aanwezig, dus die optie valt helaas af.

Wat enigzins vreemd is, is dat de auto bij hard optrekken aan de achterkant 'zwiebert', iemand een idee wat dat kan zijn? Er moeten wel nieuwe banden onder, maar zou dat het enige zijn?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

@ dr. Adipositas: Wanneer je een turbo hebt van jullie bouwjaar moet het geen probleem zijn. Maar vanwaar denk jij dat het niet mogelijk is?

@ nickk. : Voordelen heeft het natuurlijk altijd, mits jullie het een te moeilijke opgave vinden.

Een Williams blok is een ongeblazen 2liter 16v met 150pk, Het Volvo turbo blok is een geblazen 1700 8v met 120pk. Ze hebben samen gelijke aantal NM maar een 2liter 16klepper is veel pittiger.

Wanneer jullie een chip in het Volvoblok bouwen heb je ongeveer 170pk, dus meer vermogen dan zo'n Williams 2000, maar feit is dat je uit zo'n Williams blok een hoger TOP vermogen kunt halen.. (stond een 480 met Williams (240pk) blok op Marktplaats, ongeblazen..)

Grootste uitdaging is het vinden van zo'n Williams blok + bekabeling. Natuurlijk is het inbouwen een eitje omdat het in principe om hetzelfde blok gaat als wat Volvo gebruikt heeft in o.a. de 400 serie.

Mocht je interesse hebben of nog vragen, pm me maar.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
dr. Adipositas
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 03.04.2008 - 20:48

Auk schreef:@ dr. Adipositas: Wanneer je een turbo hebt van jullie bouwjaar moet het geen probleem zijn. Maar vanwaar denk jij dat het niet mogelijk is?
Ik werd er 'attent' op gemaakt, vandaar.

En wat zijn de totale kosten van zo'n blok en alles eromheen?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Zoeken hé..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
nickk.
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23.09.2007 - 01:39

Leroy doelt op het feit dat als je dus een t28/t3 erop zet+ een dikkere uitlaat etc. dan is het verstandig om je ecu te remappen. Bij Rica kost deze remap niets, dit zit bij de hoofdprijs, die je eenmalig betaald, inbegrepen(voor zover ik gehoord heb). Dan ben je 290 euro kwijt om hem te laten chippen en ze remappen je motormanagement zonder probleem gratis. Ik denk dat het wel goedkoper is om de 440 motor te verbeteren/tunen dan een williams blok te kopen en dan deze ook nog te moeten tunen; we zijn nog studenten he 8)
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

nickk. schreef:... we zijn nog studenten he 8)
Haha! Maar ik ben ook nog student :wink:

Zo'n ricachip plaats je en voor de rest hoef je er niks voor te doen.. In de chip staat alles voorgeprogrammeerd.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
nickk.
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23.09.2007 - 01:39

I know, maar die chip is gemaakt op een std. volvo 440 turbo, niet met dikkere uitlaat etc. Als ze dus een chip maken en je steekt er een dikke uitlaat onder en andere injectors blabla, dan kunnen ze de chip remappen, zodat ie dus beter om kan gaan met die uitlaat, injectors en turbo.
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

voor 550 euro koop je op marktplaats een 480 met een renault blok, 217 pk zeggen ze in de advertentie. misschien is dat wel intressant voor je!!!
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”