Ja, dat kan. Maar dat zal pas in de nabije toekomst gebeuren.
Er is nl. een trend van de burger om het ingewikkelde en moeizame politieke traject te passeren en het via de rechter te doen. En zoals je zelf zegt: het gaat om de aantallen. Onze meninkjes doen er minder toe dan de rechterlijke uitspraken die nog veelvuldiger voor zullen komen.
Tot nu toe met succes blijkbaar!
Duitser met grote voeten krijgt schadevergoeding van Volvo
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- menjo
- 7th Gear member
Als Volvo alleen auto's voor mensen die binnen de regels passen bouwt, moeten ze ook alleen aan die mensen willen verkopen...
Blijft natuurlijk vreemd dat die man het niet eerder opgemerkt heeft, maar komt best voor dat mensen zonder proefrit blind een auto kopen.
Blijft natuurlijk vreemd dat die man het niet eerder opgemerkt heeft, maar komt best voor dat mensen zonder proefrit blind een auto kopen.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
dan kun je het een ander toch niet gaan verwijten dat je een niet passende auto hebt?menjo schreef:Als Volvo alleen auto's voor mensen die binnen de regels passen bouwt, moeten ze ook alleen aan die mensen willen verkopen...
- Michael Oud
- 5th Gear member
Lullig om in deze context, een man met schoenmaat 47, over "buiten de boot vallen" te pratenMaurice Pierik schreef:Hoe vervelend het ook moge zijn, het draait in deze wereld nog altijd om de aantallen en de gemiddelden.
Dat betekent dat wetgeving en auto's op basis van de grootste gemene deler wordt gemaakt. Mensen die niet geheel in het gemiddelde beeld passen kunnen daarom buiten de boot vallen.
Het is aan mensen om zich te verenigen in degelijke gevallen. En dan kom je soms wel degelijk op politieke partijen uit. In het bovenstaande geval wordt een individueel verhaal gebruikt tegen een fabrikant. Je kunt op basis hiervan alle autofabrikanten aanklagen en die zullen terecht verwijzen naar de goedkeuring van hun modellen. De wetgeving is nota bene gemaakt door overheden en participerende fabrikanten.
Maar nu een andere vraag. Botsproeven, zoals door EuroNCAP uitgevoerd worden (alleen) gedaan met de dummies die een zogenaamde 50%-ile afmeting hebben. Dat wil zeggen: uitgevoerd met dummies die een afmeting hebben die als gemiddeld voor de wereldbevolking kan worden aangenomen (gebaseerd op metingen uit de jaren '60). Het gevolg is dat de meeste autofabrikanten hun veiligheidssysteem ontwikkelen en testen op inzittenden met een lichaamslengte van 175cm.
Zou iemand met een andere lengte nu na een ongeluk met letselgevolgen bij een autofabrikant kunnen claimen dat die geen rekening met hem heeft gehouden. Immers, mensen van groter dan 175cm passen wel degelijk in zo'n auto.

Volvo 940 SE
- pukkie
- 1st Gear member
- Contacteer:
wat een flauwekul allemaal ik rij met klompen en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. :signhi:
volvo s60 2.4 170 pk bjr 2004 www.oegematransport.nl
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Als de reclame en de voorlichting van de verkoper geen duidelijke verwijzing heeft gemaakt naar de beperkingen van het product, heb je een goede kans bij de rechter.bart simpson schreef:dan kun je het een ander toch niet gaan verwijten dat je een niet passende auto hebt?menjo schreef:Als Volvo alleen auto's voor mensen die binnen de regels passen bouwt, moeten ze ook alleen aan die mensen willen verkopen...
Daar heeft deze Duitser gebruik van gemaakt.
En of de publieke opinie daar nu tegen is of niet, maakt voor de rechter niks uit; voor hem tellen alleen zuiver juridische argumenten.
Zie het maar als een voorpost van de Amerikaanse claimcultuur die langzamerhand aan het overwaaien is naar dit continent. Je kan je er tegen verzetten, maar het gebeurt toch. Fabrikanten zullen dus, net zoals in de VS, veel meer indekkende voorbehouden moeten maken bij het aan de man brengen van hun product, want anders hebben ze steeds meer rechtszaken aan hun broek, die uiteindelijk slecht zijn voor het merkimago.
Volvo Rules the Road