14 dagen geleden m'n wagen bij de dealer binnengedaan voor een nazichtje 80.000km ... ik had nog maar 77.000km op de teller staan maar vermist we op vakantie vertrokken wou ik op "zeker" spelen ... bij afhaling bleek er een olielekje vast gesteld te zijn aan de keering van de nokkenas ... daags erop heb ik het lekje laten herstellen omdat ik met een gerust gevoel op vakantie wou vertrekken.
Het eerste stuk van de reis is vrij vlot verlopen ( V70, 2.4 diesel, geartronic met erachter een caravan Hobby 460 ) maar toen we aan de pyreneeën kwamen en de wagen extra belast werd met klimwerk merkte ik een vreemd geluid op.
Van de moment dat de wagen een helling op moest begon ik een fluitend geluidje waar te nemen dat toenam naar gelang de motor meer kracht moest zetten ... wanneer de versnellingsbak dan terugschakelde hoorde ik gedurende één a twee seconden een sjirpend doorslippend geluid. Het was me ook opgevallen dat het sjirpen de temperatuur van de wagen niet ten goede kwam.
Op vlakke baan heb ik geen enkel probleem en daarom zijn we ook doorgereden tot op onze bestemming. Wanneer ik de caravan afkoppel dan is het probleem voor 95% opgelost ... maar echter niet volledig ... wanneer de moter terugschakeld dan durft ie nu af en toe ff sjirpen.
Mijn boerenverstand dacht onmiddellijk aan de V snaar, dus ik heb een Volvo dealer opgezocht in Cordoba en gelijk een nieuwe V snaar, spanners en een polie van de alternator ( ze zeiden dan dit nodig was ) laten steken ...
Het probleem is dat ik nu nog steeds dat fluitend en sjirpend geluidje hoor wanneer ik bergop moet met de caravan ...
Ik weet nu totaal niet waar het geluid vandaan zou kunnen komen ... men heeft na de raparatie wel de motor vetvrij gemaakt ... zou het hier iets mee te maken kunnen hebben ?
Iemand gelijke ervaring of enig idee ?
Zit momenteel nog in Baskenland maar gelukkig heb ik wifi op de camping ...