fluitend geluidje ( iemand enig idee )

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Darkness
1st Gear member

Hoi

14 dagen geleden m'n wagen bij de dealer binnengedaan voor een nazichtje 80.000km ... ik had nog maar 77.000km op de teller staan maar vermist we op vakantie vertrokken wou ik op "zeker" spelen ... bij afhaling bleek er een olielekje vast gesteld te zijn aan de keering van de nokkenas ... daags erop heb ik het lekje laten herstellen omdat ik met een gerust gevoel op vakantie wou vertrekken.

Het eerste stuk van de reis is vrij vlot verlopen ( V70, 2.4 diesel, geartronic met erachter een caravan Hobby 460 ) maar toen we aan de pyreneeën kwamen en de wagen extra belast werd met klimwerk merkte ik een vreemd geluid op.

Van de moment dat de wagen een helling op moest begon ik een fluitend geluidje waar te nemen dat toenam naar gelang de motor meer kracht moest zetten ... wanneer de versnellingsbak dan terugschakelde hoorde ik gedurende één a twee seconden een sjirpend doorslippend geluid. Het was me ook opgevallen dat het sjirpen de temperatuur van de wagen niet ten goede kwam.

Op vlakke baan heb ik geen enkel probleem en daarom zijn we ook doorgereden tot op onze bestemming. Wanneer ik de caravan afkoppel dan is het probleem voor 95% opgelost ... maar echter niet volledig ... wanneer de moter terugschakeld dan durft ie nu af en toe ff sjirpen.

Mijn boerenverstand dacht onmiddellijk aan de V snaar, dus ik heb een Volvo dealer opgezocht in Cordoba en gelijk een nieuwe V snaar, spanners en een polie van de alternator ( ze zeiden dan dit nodig was ) laten steken ...

Het probleem is dat ik nu nog steeds dat fluitend en sjirpend geluidje hoor wanneer ik bergop moet met de caravan ...

Ik weet nu totaal niet waar het geluid vandaan zou kunnen komen ... men heeft na de raparatie wel de motor vetvrij gemaakt ... zou het hier iets mee te maken kunnen hebben ?

Iemand gelijke ervaring of enig idee ?

Zit momenteel nog in Baskenland maar gelukkig heb ik wifi op de camping ... :P
";Never underestimate the power of stupid people in large groups";
Gteunissen
1st Gear member

Het geluid waar je het over hebt zit hem volgens mij in de koppeling. Al vind ik bij 80.000 km wel erg vroeg. Men heeft mij bij de dealer verteld dat het sjirpende geluid komt door een plaatje met veertjes die bij het koppelen de kracht van de klap opvangt door iets te slippen. Bij het vervangen van de koppelingsplaten wordt dit plaatje eveneens vervangen.
Oceanracer
Geartronic member

Het gaat hier om een geartronic, dus automatische transmissie. Deze is niet voorzien van koppelingsplaten. Die plaat met veertjes is je tweemassavliegwiel. Hoewel de geartronic wel is voorzien een vliegwiel, zal deze niet de omschreven geluiden kunnen produceren.

Ik zit zelf meer richting de turbo te denken. Gaat het geluid met de rijsnelheid of het toerental van de motor mee omhoog?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Daneel
3rd Gear member

Volgens mij heeft dit niets met je reparatie te maken. Het probleem zit niet in de nokkenas maar veel eerder in de automaat/koppelomvormer en dus ook niet in de drukgroep, want die heeft een automaat niet.

Ik hoop voor je dat de bak niet lek is en dat de olielekkage die geconstateerd was niet door de bak was veroorzaakt. Dit zou kunnen betekenen dat er nu te weinig ATF (Automatic Transmission Fluid) in zit. Hoe je met je garantie zit en/of je lid bent van een pannendienst of van Volvo Assistance, ik zou er toch even door een Volvo-garagist naar laten kijken, voor je weer met je caravan de bergen over gaat! (Als het even kan) De geartronic moet best presteren met een caravan erachter, hoge temperaturen en over lange stijle hellingen.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hoi,

Is het geluid alleen hoorbaar in de 1e en 2e versnelling?
En bij regel vaker als je even stil hebt gestaan met de motor uit, dan wanneer je al gereden hebt?
Dan kijkt het eerder een klepje in je automatisch bak te zijn.

Het kan nl zijn dat er een retour-klep niet werkt. Hierdoor ontbreekt er bij lage toeren oliedruk in de bak, waardoor dit soort gefluit/gemiauw kan optreden.

Eea kan vanzelf weg gaan, maar houd het aan, dan zou ik zeker even de dealer laten kijken. Deze hoort dat snel te horen/merken of dit inderdaad loos is.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Darkness
1st Gear member

In eerste, tweede en derde versnelling heb ik geen enkel probleem ... het geluid is hoorbaar in vijfde versnelling wanneer ie bergop moet ... je kan het best omschrijven met een zacht fluiten dat toeneemt naargelang hoe meer kracht de motor moet voortbrengen ... op het moment dat ie dan terugschakeld naar 4de versnelling hoor je een sjirpend lawaai ( 1 a 2 seconden ) ... best vergelijkbaar met het geluid van de v snaar die ff doorslipt of het geluid van doorslippende banden op een droog wegdek ... ik vermoed dat het iets moet zijn wat vaker voorkomt omdat ik verder in het forum een gelijkaardig iets gelezen heb.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... oorslippen

Heb vandaag een uitstap met de wagen gemaakt ( zonder caravan) en nu merk je niets. Ook heb ik alle vloeistoffen nagekeken inclusief olie van de versnellingsbak en alles is zoals het hoort te zijn.

Hoe dan ook begin ik morgen aan de terugweg ...
Darkness
1st Gear member

Oceanracer schreef:Gaat het geluid met de rijsnelheid of het toerental van de motor mee omhoog?

Het geluid gaat niet naar boven met het toerental ... het neemt wel toe naargelang de motor meer kracht moet voortbrengen ... Dus het gas blijft constant maar wanneer het dan bergop gaat moet hij meer werkt leveren en dan begint ie te zachtjes te fluiten ... op een gegeven moment schakeld de motor dan automatisch terug om dezelfde snelheid te kunnen behouden en daarop hoor je dan ff sjirpen. Het geluid is best waarneembaar tussen 1800 en 2200 toeren )

Wanneer het gas eraf gaat is het geluid onmiddellijk weg ... en bij stationair draaien kan je gassen zoveel je wil, dan hoor je niets abnormaal.
Darkness
1st Gear member

Ben inmiddels weer heelhuids thuis gekomen ... onderweg nog steeds problemen gehad met het fluitend geluidje :-x . Ondertussen ben ik naar de Volvo dealer geweest maar die kon er ook geen oorzaak aan koppelen. Volgende week gaat de wagen binnen voor een uitgebreider onderzoek ... ik hou jullie op de hoogte.
Oceanracer
Geartronic member

Ik hou het op een probleempje van/bij de turbo. Een klein lekje van de slang kan bij hoge druk raar gaan fluiten. Het probleem is wel om de juiste locatie van dit lek te vinden, maar daar zullen wel mogelijkheden voor zijn, lijkt me. Ik zou er niet al te zeer van wakker liggen.

Welkom thuis trouwens en ik wacht met spanning het onderzoek af.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ik Rol
1st Gear member

Het fluitgeluidje lijkt mij iets wat gewoon bij de turbo hoort.
Ik ben gewend, maar dan alleen bij koude motor, altijd het aanzuigen van de lucht voor de turbo te horen in de vorm van een zuig/fluitgeluid tussen de 17/1800 toeren en de 2000 toeren.

Vind ik eigenlijk wel gaaf klinken, hij doet het wel in alle versnellingen (D5-Geartronic). Ik doe er 's morgens vroeg wel eens het raam voor open in een tunnel, :lol:

Als de motor wat warmer wordt, hoor je niets meer.

Dit type geluid heb ik overigens bij alle turbo-diesels gehoord die ik ooit heb gereden, van Volvo tot Ford en VW.
Het heeft mij nooit verontrust en ook motorisch nooit op kosten gejaagd.
Ondanks al die jaren dat ik vele tonnen aan de diverse km-tellers heb toegevoegd.

Han.
Ludo
6th Gear member

Ik Rol schreef:Ik ben gewend, maar dan alleen bij koude motor, altijd het aanzuigen van de lucht voor de turbo te horen in de vorm van een zuig/fluitgeluid tussen de 17/1800 toeren en de 2000 toeren.

Als de motor wat warmer wordt, hoor je niets meer.
ik denk dat je een afblaasgeluid hoort i.p.v. een aanzuiggeluid.
bij een koude motor heb je een andere turbodruk regeling waarbij de wastegate sneller opengaat om hoge druk tegen te gaan.
naarmate de motor warmer word, gaat de wastegate later open en heb je ook hogere turbodruk.
Ik Rol
1st Gear member

Mooi, thanxx, nu snap ik ook eindelijk waar het vandaan komt.....

Maar ik blijf het een cool geluidje vinden, klinkt soms als een accelererende Jumbo-jet :roll: .

Han.
patricks80
2nd Gear member

ik heb hiervoor een alfa romeo gehad met een 2.0 v6 turbo
daar zat een openluchtfilter op en daar hoorde ik de turbo heelgoed opspoelen vooral als ie een beetje moest werken

dus verdenk ik je turbo misschien dat je luchtfilterbak niet helemaal afsluit
want aanzuigen kan ook fluiten
Darkness
1st Gear member

Het fluitgeluidje in combinatie met de turbo daar kan ik me wel in vinden ... maar het sjirpen ( net of de v snaar doorslipt ) lijkt me toch iets anders. Ik heb al een aantal maal de term " waste gate " horen vallen ... ik stel me dan een soort ventiel voor waar langs de overtollige druk kan ontsnappen ... maar zou dit geluid dan zo fel zijn dat het tegen 90km/uur duidelijk binnenin waarneembaar is, en lijkt op het doorslippen van de v snaar ?
Eple
1st Gear member
Contacteer:

Deze klachten komen me bekend voor...
Zit zelf zeer veel in de Alpen met de wagen en hoor telkens ik iets of wat bergop rijd een gelijkaardig sjirpend geluidje in de motor. Het zit tussen de 1800 à 2100 toeren bij me in 2de, 3de en 4de. Het rare is dat ik het tot nu toe alleen maar daar heb waargenomen. Heel zelden denk ik het te horen hier, maar slaag ik er nooit in het te laten terugkomen.
Ben er reeds voor bij de dealer geweest, maar die deed of zijn neus bloed, want hij kon het niet horen op de testbank. Kwestie van garantie vermoed ik eerder. Met wat ik hier lees begin ik me zorgen te maken of ik hem beter niet nog eens binnen steek?
Het gaat om een D5 met manuele versnellingen.
Volvo V70 D5 (mijn eeuwige liefde)
Volvo V50 2.0D
Volvo V40 Phase II 1.9Dci
silverado
3rd Gear member

Nou, dit moet wel de "wastegate" van de turbo zijn. Ik heb van 150 - 300 dkm met een getunde D5 gereden, en hetzelfde geluid hoorbaar (zonder en met caravan) bij de door jou genoemde toerentallen. Ik had een handbak.

Nu met m'n 163 pk gaat het er allemaal veel beheerster ( :( ) aan toe, ik mis het nog wel eens. trouwens een lekke turboslang merk je op een andere manier, zwarte rook, en weg trekkracht.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8

Volvo nr 15: C40
Darkness
1st Gear member

Hallo

Ondertussen ben ik met de wagen ( en de caravan ) naar de garage gereden ... van de testrit zijn we niet veel wijzer geworden. Af en toe fluit ie ff maar niet lang genoeg om er een oorzaak te kunnen aanpinnen. Het fluiten dat we dan horen zou volgens de garagehouder eventueel de wastegate kunnen zijn.

Vermits ik aanhaalde niet de enige te zijn, ging ie het probleem op het intranet van Volvo plaatsen om te kijken of er reacties komen van andere garage's of van Volvo zelf.

Verder is het nu ff afwachten.
mad
6th Gear member

Heb exact hetzelfde geluid - getunede XC70 D5 Geartronic- , met name wanneer de motor gloeiend heet is (passen rijden bij 35 graden Celsius) fluiten / miauwen bij gas geven, is inderdaad het geluid van een Boeing die taxiet. Alle controles blijken ok, auto rijdt probleemloos, voldoende trekkracht, geen lekkages, niets. Is volgens mij niet anders dan de turbo die de overdruk kwijtraakt. Ben blij dezelfde verhalen te lezen, begon me al behoorlijk zorgen te maken...
rdkraker
3rd Gear member

Ondanks dat dit een wat ouder topic is gooi ik hem er toch in ;

Ik heb mijn V70 (D5- 230dkm) nu ca 3 weken; valt me pas de laatste week een fluitend geluidje op. Lijkt te beginnen bij ca 1400 toeren, heb m nu geloof ik in alle versnellingen gehoord.
Lijkt mee te lopen met hoeveelheid gasgeven, bij continu gas lijkt het mee te vallen, (bijna?) niet te horen
(is geen radio/carkit, allebei uitgezet)

Ik dacht ook meteen aan 'iets' met de turbo, maar als het een geluid zou zijn van bv de wastegate, had hij het altijd moeten doen lijkt mij? Of kan dat nog door de nu iets lagere temperaturen komen?
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Battlecruiser
8th Gear member

Turbogeluiden hoor je meestal pas vanaf een bepaald toerental. Bij lage toerentallen heb ik nog nooit een turbo horen fluiten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”