Ik heb de Cassiopeia velgen op mijn V70, nu zijn ze anderhalf jaar oud. Onlangs ben ik toch redelijk geschrokken dat ze - ondanks dat ik nog geen enkele stoeprand heb geraakt - flink wat schade hebben. Het lijkt op een soort van witte roest of uitbloeiing. Wassen helpt niet, want het lijkt tussen het aluminium en de vernislaag te zitten. Het zit voornamelijk aan de wielranden of daar waar het aluminium in het gekleurde deel overgaat, en bizar genoeg voornamelijk op de achterwielen (de vier banden zijn gelijktijdig vernieuwd). Iemand een idee wat dit is en hoe dit er komt?
Ik vind het trouwens wel straf dat een nieuw setje van €2000 er zo snel zo lelijk uitziet, mijn oude eenvoudige Borbets zagen er langer goed uit... ik ga toch eens met de garage praten.
Cassiopeia velgen
- HSRN850
- 4th Gear member
Inderdaad zonde. Maar zoals ik het zo zie, lijkt het mij toch echt stoeprandschade. Hebben deze velgen eerder niet voor gelegen? En ben je zelf de enige die ermee rijdt?
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik vind het zeker niet lijken op enige vorm van stoeprandschade, doch een duidelijk geval van vochtinwerking. Dan komt natuurlijk de vraag hoe? Misschien is bij de montage van de banden door het montageapparaat de buitenrand (dus de niet zichtbare kant) beschadigd?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Move D5
- 2nd Gear member
Toen ik mijn auto kocht hadden alle vier de velgen dergelijke schade alleen dan erger. Mijn (en een branche deskundige) conclusie was dat het pekel schade moest zijn. Heb je toevallig de velgen in de winter gereden?
Bij de koop bedongen dat de velgen opgeknapt moesten worden. Na een bezoekje bij velgendokter was het resultaat als (bijna) nieuw. Ben benieuwd of dit langer goed blijft.....
Bij de koop bedongen dat de velgen opgeknapt moesten worden. Na een bezoekje bij velgendokter was het resultaat als (bijna) nieuw. Ben benieuwd of dit langer goed blijft.....
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Ze hebben er ook vaak last van bij de boutgaten (knap als je daarmee een stoeprand geraaktt hebt) dit type velg is gewoon erg kwetsbaar, ze worden gespoten en daarna gepolijst, dat gepolijste deel wordt afgedekt met blanke lak en dat is feitelijk te weinig om een velg goed te beschermen, heb je ze compleet gespoten heb je er veel minder last van.
In Zweden is een Cassiopeia leverbaar in gewoon zilvergrijs (kijk op www.volvocars.se) is bepaald een mooie(re) velg
In Zweden is een Cassiopeia leverbaar in gewoon zilvergrijs (kijk op www.volvocars.se) is bepaald een mooie(re) velg
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Het is oxidatie van aluminium.
Gewoon roest dus.
Er zijn 2 manieren om aluminium te beschermen tegen oxidatie/roesten.
De ene is anodiseren. Dat is een chemische behandeling waarbij de porien in de 'huid' van het aluminium gesloten worden en zich een kunstmatig beschermlaagje vormt. Dikte 12 tot 25 micron, afhankelijk van het soort aluminium en de gebruikte methode.
De andere methode is het aluminium goed in de lak zetten. Kennelijk is dat laatste hier gebeurd. De laklaag is kennelijk niet dik genoeg om invloeden van buiten te weerstaan. (bij het omleggen van de banden?) Er zijn bartstjes in de lak die vocht hebben doorgelaten. Dat vocht is bij het aluminium gekomen en zorgt nu voor oxidatie op het blote aluminium. De plekken worden steeds groter onder de lak.
Enige remedie.... Laklaag geheel verwijderen. Velgen chemisch reinigen, heel goed drogen en opnieuw lakken.
Een gespecialiceerd coastingsbedrijf moet dat kunnen.
Gewoon roest dus.
Er zijn 2 manieren om aluminium te beschermen tegen oxidatie/roesten.
De ene is anodiseren. Dat is een chemische behandeling waarbij de porien in de 'huid' van het aluminium gesloten worden en zich een kunstmatig beschermlaagje vormt. Dikte 12 tot 25 micron, afhankelijk van het soort aluminium en de gebruikte methode.
De andere methode is het aluminium goed in de lak zetten. Kennelijk is dat laatste hier gebeurd. De laklaag is kennelijk niet dik genoeg om invloeden van buiten te weerstaan. (bij het omleggen van de banden?) Er zijn bartstjes in de lak die vocht hebben doorgelaten. Dat vocht is bij het aluminium gekomen en zorgt nu voor oxidatie op het blote aluminium. De plekken worden steeds groter onder de lak.
Enige remedie.... Laklaag geheel verwijderen. Velgen chemisch reinigen, heel goed drogen en opnieuw lakken.
Een gespecialiceerd coastingsbedrijf moet dat kunnen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- RVF
- 2nd Gear member
Dank je allemaal voor de reacties.
Het is ZEKER geen stoepschade. Al je er met de vinger over gaat, voel je wat reliëf maar zeker niet hetgeen dat ontstaat bij het raken van stoepranden.
Het lijkt me inderdaad roest zoals jullie suggereren.
Die hele opknapbeurt zie ik financieel niet zitten. Vermits de wielen nieuw bij de auto geleverd zijn en ik nog even van garantie geniet, ga ik toch eens met de garage praten. Eigenlijk vind ik het gewoon niet kunnen dat je na anderhalf jaar met zulke lelijke wielen zit.
Het is ZEKER geen stoepschade. Al je er met de vinger over gaat, voel je wat reliëf maar zeker niet hetgeen dat ontstaat bij het raken van stoepranden.
Het lijkt me inderdaad roest zoals jullie suggereren.
Die hele opknapbeurt zie ik financieel niet zitten. Vermits de wielen nieuw bij de auto geleverd zijn en ik nog even van garantie geniet, ga ik toch eens met de garage praten. Eigenlijk vind ik het gewoon niet kunnen dat je na anderhalf jaar met zulke lelijke wielen zit.
2002 V70 aut LPi 2.4T
1992 965 aut LPi 2.9
1992 965 aut LPi 2.9
- Gideon_XC90
- 5th Gear member
De gehele opknapbeurt bij bv de velgendokter kost je per velg 90 euro, maar praten met de garage is een allereerste oplossing. Succes
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
er is een kilometerstand gerelateerde coulanceregeling, jonger dan 24 maanden zou garantie moeten zijn
Volvo for life