Cassiopeia velgen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVF
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:08

Ik heb de Cassiopeia velgen op mijn V70, nu zijn ze anderhalf jaar oud. Onlangs ben ik toch redelijk geschrokken dat ze - ondanks dat ik nog geen enkele stoeprand heb geraakt - flink wat schade hebben. Het lijkt op een soort van witte roest of uitbloeiing. Wassen helpt niet, want het lijkt tussen het aluminium en de vernislaag te zitten. Het zit voornamelijk aan de wielranden of daar waar het aluminium in het gekleurde deel overgaat, en bizar genoeg voornamelijk op de achterwielen (de vier banden zijn gelijktijdig vernieuwd). Iemand een idee wat dit is en hoe dit er komt?

Ik vind het trouwens wel straf dat een nieuw setje van €2000 er zo snel zo lelijk uitziet, mijn oude eenvoudige Borbets zagen er langer goed uit... ik ga toch eens met de garage praten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
HSRN850
4th Gear member
Berichten: 542
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
Locatie: Eindhoven

Inderdaad zonde. Maar zoals ik het zo zie, lijkt het mij toch echt stoeprandschade. Hebben deze velgen eerder niet voor gelegen? En ben je zelf de enige die ermee rijdt?
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230

Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik vind het zeker niet lijken op enige vorm van stoeprandschade, doch een duidelijk geval van vochtinwerking. Dan komt natuurlijk de vraag hoe? Misschien is bij de montage van de banden door het montageapparaat de buitenrand (dus de niet zichtbare kant) beschadigd?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Dit type velgen staat bekend om z'n kwetsbaarheid, hoe je er ook mee omgaat.
De enige oplossing is helaas de velgen naar de dokter (velgendokter!) brengen voor een stevigere laklaag.
Gebruikersavatar
Move D5
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 09.03.2008 - 11:52
Locatie: Schagen

Toen ik mijn auto kocht hadden alle vier de velgen dergelijke schade alleen dan erger. Mijn (en een branche deskundige) conclusie was dat het pekel schade moest zijn. Heb je toevallig de velgen in de winter gereden?

Bij de koop bedongen dat de velgen opgeknapt moesten worden. Na een bezoekje bij velgendokter was het resultaat als (bijna) nieuw. Ben benieuwd of dit langer goed blijft.....
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ze hebben er ook vaak last van bij de boutgaten (knap als je daarmee een stoeprand geraaktt hebt) dit type velg is gewoon erg kwetsbaar, ze worden gespoten en daarna gepolijst, dat gepolijste deel wordt afgedekt met blanke lak en dat is feitelijk te weinig om een velg goed te beschermen, heb je ze compleet gespoten heb je er veel minder last van.
In Zweden is een Cassiopeia leverbaar in gewoon zilvergrijs (kijk op www.volvocars.se) is bepaald een mooie(re) velg
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41030
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Het is oxidatie van aluminium.
Gewoon roest dus.
Er zijn 2 manieren om aluminium te beschermen tegen oxidatie/roesten.
De ene is anodiseren. Dat is een chemische behandeling waarbij de porien in de 'huid' van het aluminium gesloten worden en zich een kunstmatig beschermlaagje vormt. Dikte 12 tot 25 micron, afhankelijk van het soort aluminium en de gebruikte methode.

De andere methode is het aluminium goed in de lak zetten. Kennelijk is dat laatste hier gebeurd. De laklaag is kennelijk niet dik genoeg om invloeden van buiten te weerstaan. (bij het omleggen van de banden?) Er zijn bartstjes in de lak die vocht hebben doorgelaten. Dat vocht is bij het aluminium gekomen en zorgt nu voor oxidatie op het blote aluminium. De plekken worden steeds groter onder de lak.

Enige remedie.... Laklaag geheel verwijderen. Velgen chemisch reinigen, heel goed drogen en opnieuw lakken.
Een gespecialiceerd coastingsbedrijf moet dat kunnen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
RVF
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:08

Dank je allemaal voor de reacties.

Het is ZEKER geen stoepschade. Al je er met de vinger over gaat, voel je wat reliëf maar zeker niet hetgeen dat ontstaat bij het raken van stoepranden.

Het lijkt me inderdaad roest zoals jullie suggereren.

Die hele opknapbeurt zie ik financieel niet zitten. Vermits de wielen nieuw bij de auto geleverd zijn en ik nog even van garantie geniet, ga ik toch eens met de garage praten. Eigenlijk vind ik het gewoon niet kunnen dat je na anderhalf jaar met zulke lelijke wielen zit.
2002 V70 aut LPi 2.4T
1992 965 aut LPi 2.9
Gebruikersavatar
Gideon_XC90
5th Gear member
Berichten: 2081
Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
Locatie: Berghem

De gehele opknapbeurt bij bv de velgendokter kost je per velg 90 euro, maar praten met de garage is een allereerste oplossing. Succes
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

er is een kilometerstand gerelateerde coulanceregeling, jonger dan 24 maanden zou garantie moeten zijn
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”