Mijn naam is Jurgen, en wij hebben inmiddels onze tweede Volvo 440. De eerste was een mint groene uit 1989. Hieraan hebben we een hoop onderhoudt gehad. Na een kleine aanrijding en uitlenen aan een kennis, had de auto inmiddels een aantal deukjes opgelopen. Verder een hele nette auto overigens, met mooi volvo alu velgen.
Maar hij begon steeds slechter te lopen, en verbruikte opeens koelvloeistof. Dus de kop gedemonteerd en idd de koppakking lag er uit, althans zo leek he. Na even goed te kijken, bleek dat de kop zelf helemaal weg was gevreten. Waardoor er dus voor de pakking geen draagvlak meer was.
We hebben er toen voorgekozen een andere 440 te kopen, en deze vonden we ook. Werkelijk in nieuwstaat! Alleen met een kapotte versnellingsbak, maar dat is voor ons niet zo'n probleem. De "nieuwe" is er 1 uit 1995 met cruisecontrol en nog wat andere dingen. Zal onderhand een foto plaatsen. Maar hij is gelijkend aan deze, alleen een nieuw type achterklep spoiler, andere velgen en originele geblindeerde achterzijruitjes:

Nu zijn we dus bezig de bak te vervangen, maarja om dan maar gelijk alles goed te doen, vervangen we ook het volgende:
- Wiellagers voorzijde (1 zijde bij de oude 4.000km geleden vervangen, andere zijde nieuw)
- Distributieriem (rollen en riem 10.000km geleden vervangen, nu de rollen met een nieuwe riem monteren)
- Achterwielnaven (10.000km geleden gemonteerd)
- Startmotor (5.000km geleden gemonteerd)
- Aandrijfassen (hoezen laatste 15.000km vervangen)
- Uitlaat (0.5 jaar oud)
- Keerringen krukas (die aan bak kant lekte al)
- Koppeling vervangen incl. druklager (het ligt toch los!)
- Remmen vervangen (2.500km geleden gemonteerd)
- Stuurhoezen, stuurkogels en fuseekogels
- Koppakking, klepseals endergelijke (hadden we al voor de andere gekocht)
Al met al een hele bezigheid! Maar zodra hij klaar is dan kunnen we er ook weer volop tegen aan.