Remlicht

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

Geachte heren (en dames),

Ik heb een probleem met het remlicht van mijn 440 DLI uit '93. Op een gegeven moment reed ik ergens toen ik ineens een noodstop moest maken. Geen probleem, echter toen ik wegreed liep de auto erg zwaar. Ik dacht eerst aan een lekke band ofzo maar toen ik de rem nog een keer goed intrapte was het probleem verholpen. Dit is al een aardige tijd geleden en verder nooit meer voorgekomen, remmen is prima in orde. Helaas kwam ik erachter dat nu vaak mijn remlicht voor onbepaalde tijd aanblijft na het intrappen van de rem. Dus ook als ik de auto uitzet thuis. Buiten het feit om dat dit mijn accu leegtrekt is rijden zonder remlicht natuurlijk ook erg gevaarlijk. Het probleem is op te lossen door soms krachtig(lees onbenullig) op de rem te trappen. Dit is niet altijd het geval. Ik heb voor nu maar mijn zekering eruit getrokken maar ik wil dit probleem graag snel verhelpen. Iemand suggesties, ervaringen of ideeen?

groeten en bedankt alvast!
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

je remmen laten checken bij de dealer op een rollenbank en direct laten repareren. weigerende remmen kost je je leven... ook remlichten kan dit veroorzaken als ik ej hoor praten over onbenullig hard remmen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
fleche
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:13

Had dit (remlichten blijven aan, accu loopt leeg, niet met de remmen zelf) ook bij mijn (nu nog huidige, volgende week vorige) auto, geen volvo maar wellicht vergelijkbaar (iig qua bouwjaar).
Boven het rempedaal zit een schakelaar die contact maakt als je het pedaal induwt. Bij mijn auto is dit verstelbaar met een bout, wellicht is dit bij de 440 ook. Met het iets verder naar boven zetten vd schakelaar was het remlicht-probleem opgelost.
Maar ik zou in ieder geval ook je remmen laten nakijken als ze hebben aangelopen.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

De schakelaar maakt contact zogauw als je de rempedaal indrukt, harddrukken heeft geen zin, hij moet gewoon een klein beetje uit de "nulstand" zijn. De rempedaal moet ook ver genoeg terugkomen. Alleen dan wordt de schakelaar weer geopend.

Dus kruip even onder het stuur, kijk naar je rempedaal en check de schakelaar. Je kunt deze ook met de hand indrukken, dus indrukken is remlicht uit (uit het hoofd)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

Ok thnx, heb snel al keer gekeken maar toen niet zo snel iets gezien. Aanwijzingen waar deze schakelaar zit precies of hoe die eruit ziet? grtz.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

De scakelaar zit boven tegen het rempedaal, waarschijnlijk zie je hem beter als je aan de voeten de beschermkap er even vanaf haalt. Gewoon rempedaal volgen naar boven.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

Nou heb de schakelaar gevonden. Deze zat helemaal los. Het komt erop neer dat de schakelaar in een houder zit. De schakelaar kun je op een bepaalde hoogte in het houder vastzetten door de schakelaar een kwartslag in de houder te draaien. Op die manier houdt de pedaal het knopje ingedrukt als de rem niet is ingetrapt, de remlichten zijn dus uit. Als je remt komt de bovenkant van je pedaalhendel naar voren waardoor het knopje ruimte krijgt om uitgedrukt te worden, de remlichten gaan aan. Bij mijn geval was de kwartslag voor het vastzetten teruggeschoten en de houder van het remlichtsensortje naar beneden gevallen waardoor het knopje constant uitwas wat resulteert in remlicht aan. Opgelost en bedankt voor de adviesen weer luitjes !!
close topic... grtz.
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

Nou heb de schakelaar gevonden. Deze zat helemaal los. Het komt erop neer dat de schakelaar in een houder zit. De schakelaar kun je op een bepaalde hoogte in het houder vastzetten door de schakelaar een kwartslag in de houder te draaien. Op die manier houdt de pedaal het knopje ingedrukt als de rem niet is ingetrapt, de remlichten zijn dus uit. Als je remt komt de bovenkant van je pedaalhendel naar voren waardoor het knopje ruimte krijgt om uitgedrukt te worden, de remlichten gaan aan. Bij mijn geval was de kwartslag voor het vastzetten teruggeschoten en de houder van het remlichtsensortje naar beneden gevallen waardoor het knopje constant uitwas wat resulteert in remlicht aan. Opgelost en bedankt voor de adviesen weer luitjes !!
close topic... grtz.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”