Interval v/d ruitenwissers snelheidsafhankelijk?
- marissen
- 3rd Gear member
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
- Locatie: Bergentheim
De intervalstand van mijn ruitenwissers (V40 1.8 Bi-Fuel phase II, 7-2002) wist maar op 1 snelheid. Moet dit niet een snelheidsafhankelijke intervalregeling zijn? M.a.w. is hij stuk?
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
- marissen
- 3rd Gear member
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
- Locatie: Bergentheim
Dus hij kent maar 1 intervalsnelheid?
Dat valt me dan toch een beetje tegen. De meeste merken en modellen hebben al vele jaren variabele interval op de ruitenwissers.
Maar goed... ik moet er maar mee leven.

Dat valt me dan toch een beetje tegen. De meeste merken en modellen hebben al vele jaren variabele interval op de ruitenwissers.
Maar goed... ik moet er maar mee leven.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
- jeroen12
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07.01.2006 - 18:39
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Viel mij idd ook op. Zelfs mij cheapo ex-Sunny had een traploos instelbare interval snelheid.
S60 2.4 Edition II 2006 V40 T3 2016
- Canard
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 18.12.2005 - 23:10
- Locatie: Tilburg
Nou, in het boekje van mijn V40 staat letterlijk dat de duur van 't interval afhankelijk is van je snelheid.
Ik heb niet gecontroleerd of dit ook echt gebeurt, maar hij zou 't dus officieel wel moeten doen.
Ik heb niet gecontroleerd of dit ook echt gebeurt, maar hij zou 't dus officieel wel moeten doen.
V40 1.8 Europa | phase II | 01-2001 | Peacock Green metallic
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Hij is niet traploos instelbaar.Canard schreef:Nou, in het boekje van mijn V40 staat letterlijk dat de duur van 't interval afhankelijk is van je snelheid.
Ik heb niet gecontroleerd of dit ook echt gebeurt, maar hij zou 't dus officieel wel moeten doen.
Maar wel fijn dat als je 200km/u rijdt hij vaker wist als bij 100km/u :?
- Canard
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 18.12.2005 - 23:10
- Locatie: Tilburg
Zegt de topicstarter dat dan?bart simpson schreef:Hij is niet traploos instelbaar.Canard schreef:Nou, in het boekje van mijn V40 staat letterlijk dat de duur van 't interval afhankelijk is van je snelheid.
Ik heb niet gecontroleerd of dit ook echt gebeurt, maar hij zou 't dus officieel wel moeten doen.
V40 1.8 Europa | phase II | 01-2001 | Peacock Green metallic
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Niet specifiek, hij spreekt in zijn 1e stukje zijn teleurstelling uit over slechts 1 intervalsnelheid.Canard schreef:Zegt de topicstarter dat dan?bart simpson schreef:Hij is niet traploos instelbaar.Canard schreef:Nou, in het boekje van mijn V40 staat letterlijk dat de duur van 't interval afhankelijk is van je snelheid.
Ik heb niet gecontroleerd of dit ook echt gebeurt, maar hij zou 't dus officieel wel moeten doen.
Pas in zijn 2e stukje zegt hij ook "variabele interval"marissen schreef:Dus hij kent maar 1 intervalsnelheid?![]()
Dat valt me dan toch een beetje tegen. De meeste merken en modellen hebben al vele jaren variabele interval op de ruitenwissers.
Maar goed... ik moet er maar mee leven.
En? mag ik nu door voor de plasma tv?
- marissen
- 3rd Gear member
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
- Locatie: Bergentheim
De topic starter (ikke dus :razz: ) kan slechts de ruitenwisser in de intervalstand zetten met het schuifschakelaartje (je hebt 3 keuzes: uit, interval of aan). De snelheid is dus niet variabel instelbaar (maar dat moet ie dan ook zelf regelen).
Ik heb tot nu toe nog niet gemerkt dat de ruitenwisser sneller / vaker wist, naarmate ik harder ga rijden. Ik ging er van uit dat er vaker gewist wordt, naarmate ik harder rij (staat inderdaad ook in de handleiding). Maar dat gebeurt dus niet :?
Ik heb tot nu toe nog niet gemerkt dat de ruitenwisser sneller / vaker wist, naarmate ik harder ga rijden. Ik ging er van uit dat er vaker gewist wordt, naarmate ik harder rij (staat inderdaad ook in de handleiding). Maar dat gebeurt dus niet :?
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Dat vind ik ook wel een groot gemis in verhouding met mijn vorige auto (een VW Vento).... Duurde even voor ik door had wat er in hemelsnaam gebeurde (de ene keer een fractie van een seconde interval en de volgende keer 8 seconden wachten) maar als je er eenmaal aan gewend bent dat jij kunt aangeven hoe vaak die wipwassers over je ruit moeten gaan is het wel erg fijn....
Zijn hier geen after-market dingen voor te kijgen?
Zijn hier geen after-market dingen voor te kijgen?
- Canard
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 18.12.2005 - 23:10
- Locatie: Tilburg
Bart, je hebt 't fantastisch gedaan! Je gaat naar de volgende ronde!bart simpson schreef:En? mag ik nu door voor de plasma tv?

Aha, nu snap ik de verwarring. Zo'n schuifschakelaar voor uit/interval/aan heb ik helemaal niet. Ik ging ervanuit dat je dezelfde bediening had.marissen schreef:De topic starter (ikke dus :razz: ) kan slechts de ruitenwisser in de intervalstand zetten met het schuifschakelaartje (je hebt 3 keuzes: uit, interval of aan). De snelheid is dus niet variabel instelbaar (maar dat moet ie dan ook zelf regelen).
V40 1.8 Europa | phase II | 01-2001 | Peacock Green metallic
- marissen
- 3rd Gear member
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
- Locatie: Bergentheim
Nee, want die (schuifschakelaar) heeft niemand
Ik was gisteren niet helemaal bij de les, en daar kwam ik vanmorgen tijdens het rijden achter.
De schuifschakelaar is alleen voor de achterwisser.
Verder ben ik er ook achter gekomen dat de snelheidsafhankelijke regeling wel werkt, maar in mijn ogen niet voldoende (dankzij dat geweldige Hollandse weer vandaag een ideale testdag).
Als ik de ruitenwissers in de intervalstand zet, wissen ze om de 5 seconden tot een snelheid van 50 km/h. Boven de 50 km/h wissen ze om de 3 seconden. Dit doen ze tot minimaal 140 km/h om de 3 sec. (harder kon ik vandaag niet in de spits
). Ik weet dus niet of ze bij nog hogere snelheid met een kortere interval gaan wissen. Maar tussen de 100 km/h en de 140 km/h is het wissen om de 3 sec. veel te weinig, dus daar zit 'm ''de fout''. De interval in relatie met de hoeveelheid water is niet in verhouding.
De achterwisser wist gelijk met de voorwissers, maar met de dubbele interval van de voorwissers. dus 10 cq. 6 seconden.
Iedereen in ieder geval bedankt, ik weet het antwoord

De schuifschakelaar is alleen voor de achterwisser.
Verder ben ik er ook achter gekomen dat de snelheidsafhankelijke regeling wel werkt, maar in mijn ogen niet voldoende (dankzij dat geweldige Hollandse weer vandaag een ideale testdag).
Als ik de ruitenwissers in de intervalstand zet, wissen ze om de 5 seconden tot een snelheid van 50 km/h. Boven de 50 km/h wissen ze om de 3 seconden. Dit doen ze tot minimaal 140 km/h om de 3 sec. (harder kon ik vandaag niet in de spits
De achterwisser wist gelijk met de voorwissers, maar met de dubbele interval van de voorwissers. dus 10 cq. 6 seconden.
Iedereen in ieder geval bedankt, ik weet het antwoord

Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
- smokingman
- 4th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 00:29
- Locatie: Spijkenisse
In mijn vorige auto zat standaard een regensensor. Deze bediende de ruitenwissers als je hem op interval zette. Toen ik die auto kocht, dacht ik "leuk zo'n gadget". Maar als het een optie was geweest, had ik het nooit gekocht.
Nu moet ik zeggen dat dat eigenlijk het enige is geweest dat ik heerlijk aan die auto vond en bij mijn Volvo mis. Het is echt een goed systeem. Nooit meer met je vingers aan die ruitenwisserhendel zitten om hem aan of uit te zetten. Zeker als je van die halfslachtige miezerregen hebt.
Er zijn regensensoren voor achteraf inbouw te koop, maar of die net zo (goed) werken als in mijn vorige auto weet ik niet.
Nu moet ik zeggen dat dat eigenlijk het enige is geweest dat ik heerlijk aan die auto vond en bij mijn Volvo mis. Het is echt een goed systeem. Nooit meer met je vingers aan die ruitenwisserhendel zitten om hem aan of uit te zetten. Zeker als je van die halfslachtige miezerregen hebt.
Er zijn regensensoren voor achteraf inbouw te koop, maar of die net zo (goed) werken als in mijn vorige auto weet ik niet.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik kom dit net tegen op Marktplaats. http://koopjes.marktplaats.nl/auto_dive ... 63794.html
Dit is natuurlijk een mooie oplossing als het traploos is.
Kan iemand mij misschien vertellen hoe ze die potmeter hebben aangesloten?
Knutselen blijft leuk.
Dit is natuurlijk een mooie oplossing als het traploos is.
Kan iemand mij misschien vertellen hoe ze die potmeter hebben aangesloten?
Knutselen blijft leuk.
- laheije
- 4th Gear member
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
- Locatie: Schimmert gemeente Nuth
Ik heb daar zo mijn twijfels over, zonder een beetje elektronika zal volgens mij de potmeter vlug naar zijn mallemoer zijn, de potmeter is een regelbare weerstand en deze constructie is zonder bijbehorende elektronika gedoemd te mislukken. Ik zou niet voor deze optie kiezen.
Huub
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
- BlackWolf
- 3rd Gear member
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
- Locatie: Noord Holland
Dan kan je inderdaad beter dit nemen.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 29.05.2006 - 14:07
Mee eens Laheije, maar ze sturen een relay aan in de auto welke vervolgens op de motor van je ruitenwisser zit. Zou de stuurstroom die vanaf de schakelaar komen niet minimaal zijn zodat je met een potmeter toch enigzinds dit kunt toepassen? En anders zul je een potmeter moeten nemen die iets zwaardere stromen aan kan......
Als je het helemaal mooi wil maken pak je een digitaal potmetertje en stuur je een FET-je aan en plak je tiptoetsjes op de hendel....
Als je het helemaal mooi wil maken pak je een digitaal potmetertje en stuur je een FET-je aan en plak je tiptoetsjes op de hendel....



[ VOLVO FOR LIVE ]