Interval v/d ruitenwissers snelheidsafhankelijk?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
marissen
3rd Gear member

De intervalstand van mijn ruitenwissers (V40 1.8 Bi-Fuel phase II, 7-2002) wist maar op 1 snelheid. Moet dit niet een snelheidsafhankelijke intervalregeling zijn? M.a.w. is hij stuk?
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
CeeBee
5th Gear member

Nee.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
marissen
3rd Gear member

Dus hij kent maar 1 intervalsnelheid? :(
Dat valt me dan toch een beetje tegen. De meeste merken en modellen hebben al vele jaren variabele interval op de ruitenwissers.

Maar goed... ik moet er maar mee leven.
jeroen12
2nd Gear member
Contacteer:

Viel mij idd ook op. Zelfs mij cheapo ex-Sunny had een traploos instelbare interval snelheid.
S60 2.4 Edition II 2006 V40 T3 2016
Canard
3rd Gear member

Nou, in het boekje van mijn V40 staat letterlijk dat de duur van 't interval afhankelijk is van je snelheid.

Ik heb niet gecontroleerd of dit ook echt gebeurt, maar hij zou 't dus officieel wel moeten doen.
V40 1.8 Europa | phase II | 01-2001 | Peacock Green metallic
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Canard schreef:Nou, in het boekje van mijn V40 staat letterlijk dat de duur van 't interval afhankelijk is van je snelheid.

Ik heb niet gecontroleerd of dit ook echt gebeurt, maar hij zou 't dus officieel wel moeten doen.
Hij is niet traploos instelbaar.
Maar wel fijn dat als je 200km/u rijdt hij vaker wist als bij 100km/u :?
Canard
3rd Gear member

bart simpson schreef:
Canard schreef:Nou, in het boekje van mijn V40 staat letterlijk dat de duur van 't interval afhankelijk is van je snelheid.

Zegt de topicstarter dat dan?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Canard schreef:
bart simpson schreef:
Zegt de topicstarter dat dan?
Niet specifiek, hij spreekt in zijn 1e stukje zijn teleurstelling uit over slechts 1 intervalsnelheid.
marissen schreef:Dus hij kent maar 1 intervalsnelheid? :(
Dat valt me dan toch een beetje tegen. De meeste merken en modellen hebben al vele jaren variabele interval op de ruitenwissers.
Maar goed... ik moet er maar mee leven.
Pas in zijn 2e stukje zegt hij ook "variabele interval"
En? mag ik nu door voor de plasma tv?
marissen
3rd Gear member

De topic starter (ikke dus :razz: ) kan slechts de ruitenwisser in de intervalstand zetten met het schuifschakelaartje (je hebt 3 keuzes: uit, interval of aan). De snelheid is dus niet variabel instelbaar (maar dat moet ie dan ook zelf regelen).

Ik heb tot nu toe nog niet gemerkt dat de ruitenwisser sneller / vaker wist, naarmate ik harder ga rijden. Ik ging er van uit dat er vaker gewist wordt, naarmate ik harder rij (staat inderdaad ook in de handleiding). Maar dat gebeurt dus niet :?
arnoud
8th Gear member

Dat vind ik ook wel een groot gemis in verhouding met mijn vorige auto (een VW Vento).... Duurde even voor ik door had wat er in hemelsnaam gebeurde (de ene keer een fractie van een seconde interval en de volgende keer 8 seconden wachten) maar als je er eenmaal aan gewend bent dat jij kunt aangeven hoe vaak die wipwassers over je ruit moeten gaan is het wel erg fijn....

Zijn hier geen after-market dingen voor te kijgen?
Canard
3rd Gear member

bart simpson schreef:En? mag ik nu door voor de plasma tv?
Bart, je hebt 't fantastisch gedaan! Je gaat naar de volgende ronde! ;)
marissen schreef:De topic starter (ikke dus :razz: ) kan slechts de ruitenwisser in de intervalstand zetten met het schuifschakelaartje (je hebt 3 keuzes: uit, interval of aan). De snelheid is dus niet variabel instelbaar (maar dat moet ie dan ook zelf regelen).
Aha, nu snap ik de verwarring. Zo'n schuifschakelaar voor uit/interval/aan heb ik helemaal niet. Ik ging ervanuit dat je dezelfde bediening had.
marissen
3rd Gear member

Nee, want die (schuifschakelaar) heeft niemand :D Ik was gisteren niet helemaal bij de les, en daar kwam ik vanmorgen tijdens het rijden achter.
De schuifschakelaar is alleen voor de achterwisser.

Verder ben ik er ook achter gekomen dat de snelheidsafhankelijke regeling wel werkt, maar in mijn ogen niet voldoende (dankzij dat geweldige Hollandse weer vandaag een ideale testdag).

Als ik de ruitenwissers in de intervalstand zet, wissen ze om de 5 seconden tot een snelheid van 50 km/h. Boven de 50 km/h wissen ze om de 3 seconden. Dit doen ze tot minimaal 140 km/h om de 3 sec. (harder kon ik vandaag niet in de spits :wink: ). Ik weet dus niet of ze bij nog hogere snelheid met een kortere interval gaan wissen. Maar tussen de 100 km/h en de 140 km/h is het wissen om de 3 sec. veel te weinig, dus daar zit 'm ''de fout''. De interval in relatie met de hoeveelheid water is niet in verhouding.

De achterwisser wist gelijk met de voorwissers, maar met de dubbele interval van de voorwissers. dus 10 cq. 6 seconden.

Iedereen in ieder geval bedankt, ik weet het antwoord :D
smokingman
4th Gear member

In mijn vorige auto zat standaard een regensensor. Deze bediende de ruitenwissers als je hem op interval zette. Toen ik die auto kocht, dacht ik "leuk zo'n gadget". Maar als het een optie was geweest, had ik het nooit gekocht.

Nu moet ik zeggen dat dat eigenlijk het enige is geweest dat ik heerlijk aan die auto vond en bij mijn Volvo mis. Het is echt een goed systeem. Nooit meer met je vingers aan die ruitenwisserhendel zitten om hem aan of uit te zetten. Zeker als je van die halfslachtige miezerregen hebt.

Er zijn regensensoren voor achteraf inbouw te koop, maar of die net zo (goed) werken als in mijn vorige auto weet ik niet.
Turbodesk
5th Gear member

Ik kom dit net tegen op Marktplaats. http://koopjes.marktplaats.nl/auto_dive ... 63794.html

Dit is natuurlijk een mooie oplossing als het traploos is.

Kan iemand mij misschien vertellen hoe ze die potmeter hebben aangesloten?

Knutselen blijft leuk.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
laheije
4th Gear member

Ik heb daar zo mijn twijfels over, zonder een beetje elektronika zal volgens mij de potmeter vlug naar zijn mallemoer zijn, de potmeter is een regelbare weerstand en deze constructie is zonder bijbehorende elektronika gedoemd te mislukken. Ik zou niet voor deze optie kiezen.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
BlackWolf
3rd Gear member

Dan kan je inderdaad beter dit nemen.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
emielkosse
2nd Gear member

Mee eens Laheije, maar ze sturen een relay aan in de auto welke vervolgens op de motor van je ruitenwisser zit. Zou de stuurstroom die vanaf de schakelaar komen niet minimaal zijn zodat je met een potmeter toch enigzinds dit kunt toepassen? En anders zul je een potmeter moeten nemen die iets zwaardere stromen aan kan......
Als je het helemaal mooi wil maken pak je een digitaal potmetertje en stuur je een FET-je aan en plak je tiptoetsjes op de hendel.... :D
AfbeeldingAfbeelding
[ VOLVO FOR LIVE ]
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”