waarom overal die Geartronic als standaard

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

Laptom schreef:Bart, omdat jij het niet begrijpt wilt niet zeggen dat mensen dat niet vinden..

Een handbak komt bij vele passagiers een stuk comfortabeler over. De CVT wordt je een beetje doof van.
In mijn 460 ('96) hoor ik helemaal niet zoveel van die CVT hoor, in tegendeel, lekker stil. Ik hoor van iedereen dat die CVT zo soepel rijd en lekker comfortabel.

Ik heb tegenwoordig ook niet meer last: ga eens even opzij dan kan ik ff schakelen. al was het in die fiesta natuurlijk ook krapper ;)
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Okay, de cvt opmerking was een beetje over het randje... Ik moet zeggen dat ik niet in de Nissan met CVT of vergelijkbare auto heb gereden.

Maar ik meen het wel serieus dat ik een GT geen superfijne versnellingsbak vind. Zowel de 5 als de 6 niet. En de 7G van Mercedes is mijn inziens helemaal een drama. De automatenbak van een BMW 530 vond ik nog wel redelijk te rijden, vooral als chauffeur. Ik begrijp wel hoe een automatenbak werkt. Ik kijk nu alleen vanuit het oogpunt van de passagier.
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Geloof me, als je gereden wordt door iemand die een automaat snapt, dan merk je als passagier niks nada noppes van de gangwisselingen. Daar kun je echt niet tegen schakelen. De GT blinkt inderdaad niet echt uit in soepelheid, maar dat merk je als bestuurder veel bewuster dan als passagier.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Inderdaad, ook met een automaat moet je leren rijden, als je dat niet inziet en er niet bij nadenkt leer je het natuurlijk nooit.
In het begin vond ik de auto niet snel genoeg terugschakelen en schakelde hij ook regelmatig midden in een bocht terug, op een gegeven moment weet je gewoon hoe dit te voorkomen door je gaspedaal juist te bedienen.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

en blijf ook vooral met je linkervoet van het rempedaal af
Volvo for life
Gebruikersavatar
plim
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
Locatie: San Jose, California, USA

voor mij geen handgeschakelde auto meer ! En ik heb niet eens een GT, maar een gewone automaat in mijn S60.

Ik huur regelmatig auto's. Vorige week kreeg ik een XC70 D5 Geartronic en dat was helemaal super ! Ik zou de auto zo willen ruilen met mijn eigen auto. Deze week kreeg ik een Astra automaat (4 versnellingen) mee en ook dat reed goed. Twee weken geleden had ik een Astra met zo'n handmatig op te schakelen automaat. Die moest idd heel goed met het gaspedaal worden bediend anders was de gangwissel een enorme schok (een beetje zoals dat ook gebeurd wanneer je onbesuisd de koppeling omhoog laat schieten).
Ook de Toyota Priusen die ik regelmatig mee krijg schakelen geweldig.

Ik heb het gevoel dat er vooral negatief wordt gereageerd op basis van een korte ervaring met een automaat en met vooroordelen. De meeste mensen hebben autorijden geleerd in een handgeschakelde auto en hebben in die periode leren omgaan met de "tweede natuur" van het intrappen en op laten komen van de koppeling. Het subtiel bedienen van het gaspedaal hebben de meesten niet geleerd bij de rijles.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20770
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik heb het gevoel dat er vooral negatief wordt gereageerd op basis van een korte ervaring met een automaat en met vooroordelen. De meeste mensen hebben autorijden geleerd in een handgeschakelde auto en hebben in die periode leren omgaan met de "tweede natuur" van het intrappen en op laten komen van de koppeling. Het subtiel bedienen van het gaspedaal hebben de meesten niet geleerd bij de rijles.
En daar ben ik het volkomen, maar dan ook volkomen mee eens.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Klopt, als ik in een Espace 3.5 V6 rijd en op dezelfde manier gas geeft als in een 2.0 met handbak ben ik binnen 7k km door m'n banden heen.
Volvo 940 SE
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Ik heb geen korte ervaring met een automaat. Bezit namelijk al bijna 9 jaar een automaat van een ander merk (RangeRover, voor de kenners, '83 3-traps, '94 LSE sd 4 traps en een '95 swb sd 4 traps lockup). Daarnaast misschien nog in 20-25 andere automaten regelmatig gereden.
Misschien hebben de mensen hier een korte ervaring met handbakken en weten niet hoe ze met een handbak moeten rijden.

Ik ken mensen uit mijn directe omgeving die liever in een handbak zitten. Daar is toch niets mis mee?! Er zijn mensen die liever in een diesel rijden, of liever in een lpg auto rijden. Ik ken mensen van 20 die in een automaat rijden en mensen van 65 die in een handbak rijden. Het is alleen jammer dat alles zo ontzettend in een hokje wordt geplaatst. Maar ik hou op met de discussie. Ik wilde alleen zeggen dat een automaat niet per definitie gezien wordt als oude l#llen imago. Ik ken genoeg jonge mensen die er een zouden willen op hun leasebak, maar dit laten zitten ivm $.... Oudere mensen hebben vaak iets meer te besteden.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12901
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Mijn vader rijdt sinds oktober 2007 een V70 D5 Geartronic en wil niets anders meer. Reed hiervoor een Focus TDdi, en zijn volgende auto moest absoluut een automaat zijn. Hij had het helemaal gehad met schakelen.

Hij reed voor zijn werk in de USA regelmatig met automaten, en zijn rijstijl is ook dusdanig dat dat helemaal bij een automaat past. Mijn moeder heb ik even een paar "rijlessen" gegeven in de V70, en die is ook helemaal enthousiast. Kan wellicht allemaal nog wat vloeiender, maar ja, in haar eigen Aygo moet natuurlijk flink gestampt worden :-) .
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
plim
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
Locatie: San Jose, California, USA

Laptom schreef:Ik heb geen korte ervaring met een automaat. Bezit namelijk al bijna 9 jaar een automaat van een ander merk (RangeRover, voor de kenners, '83 3-traps, '94 LSE sd 4 traps en een '95 swb sd 4 traps lockup). Daarnaast misschien nog in 20-25 andere automaten regelmatig gereden.
Misschien hebben de mensen hier een korte ervaring met handbakken en weten niet hoe ze met een handbak moeten rijden.

Ik ken mensen uit mijn directe omgeving die liever in een handbak zitten. Daar is toch niets mis mee?! Er zijn mensen die liever in een diesel rijden, of liever in een lpg auto rijden. Ik ken mensen van 20 die in een automaat rijden en mensen van 65 die in een handbak rijden. Het is alleen jammer dat alles zo ontzettend in een hokje wordt geplaatst. Maar ik hou op met de discussie. Ik wilde alleen zeggen dat een automaat niet per definitie gezien wordt als oude l#llen imago. Ik ken genoeg jonge mensen die er een zouden willen op hun leasebak, maar dit laten zitten ivm $.... Oudere mensen hebben vaak iets meer te besteden.

Wat je hier zegt kan ik me best in vinden. Ik reageerde op de eerdere uitspraken, waaruit ik begreep dat je stelling was dat automaten slecht schakelen en oncomfortabel zijn.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

V480-S60 schreef:
Ik heb het gevoel dat er vooral negatief wordt gereageerd op basis van een korte ervaring met een automaat en met vooroordelen. De meeste mensen hebben autorijden geleerd in een handgeschakelde auto en hebben in die periode leren omgaan met de "tweede natuur" van het intrappen en op laten komen van de koppeling. Het subtiel bedienen van het gaspedaal hebben de meesten niet geleerd bij de rijles.
En daar ben ik het volkomen, maar dan ook volkomen mee eens.
Hier ben ik het ook roerend mee eens. In de 740 GL(handbak) die ik tot voor kort had heb ik vooral flink leren trappen met rechts om toch maar wat vlotjes te gaan(ja ik ben echt niet lief geweest voor het beestje). Nu met de 940 leer ik subtiele beetjes gas te geven en heerlijk te zoeven. Aan de andere kant scheur je met een automaat er ook flink vandoor bij stoplichten zonder echt door te trappen.

Ik moet wel zeggen dat ik bij flink klimmen en dalen op Franse binnenwegen en dergelijke toch wel enigzinds de mogelijkheden tot het vastzetten van versnellingen mis, vooral bij klimmen.
Aan de andere kant wordt het op een helling wegrijden ineens wel super makkelijk. Van de ouwe 740 was de handrem niet zo best dus het was altijd 3 pedalen en 2 voeten die een combinatie moesten vormen, nu is het het werk van 1 voetje!!

Voor het "sportieve" rijden, zeg maar gerust afentoe lekker scheuren hou ik er momenteel toch echt nog een handgeschakelde 740 turbo op na(ja ook omdat het de ultieme Volvo is ongeveer naar mijn idee).

Tsja als we over leeftijd en de keuze handbak/automaat gaan hebben. Ik vind een automaat fantastisch met mijn net geen 25 jaar en mijn pa die bijna 70 is, is helemaal voor de handbak...
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”