Autoradio installeren.

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
PICHT
1st Gear member

Ik heb laatst een nieuwe autoradio gekocht waarbij een ISO stekker van 8 en 7 pins nodig is. Hiervoor heb ik een universele stekker gekocht. Maar nu komt het drama, de vorige eigenaar was vast een prutser met de radio want het is één grote dradenboel. De huidige radio heeft een 12 pins connector en ik heb werkelijk waar geen idee wat nu waar hoort.

Ik heb al een technische handleiding maar daarin staat niet wat welke draad nu is. Iemand ervaring met het "ombouwen" van een oud systeem naar een nieuw systeem?

Pics ter illustratie:

Afbeelding
Afbeelding
lupusmagnificus
1st Gear member

Hé Picht!

Ben van de week zelf ook begonnen;
Dikke witte met een rood streepje is de plus (alhoewel ik die niet zie op de foto) en zwart de aarde. Voor rest even zoeken welke speakers waar horen...
Onder de radio vindt je nog wat specs die je raad kunne geven (bv accesoires)

Succes en laat maar horen hoe het loopt.
Lex!
2nd Gear member

Als er nog een originele Volvo stekker zit, dan kun je voor een paar euro bij de Brezan een overgang kopen van Volvo naar ISO. Het is al een tijd geleden dat ik mijn radio ingebouwd heb, maar die stekker die jij in de hand houd lijkt me enigzins de Volvo stekker te zijn. Ik zou voor je gaat knippen en improviseren eerst 's langs de Brezan om te kijken of die stekker past. Succes!
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
Cruising 480
2nd Gear member

Kleine tip; als je wil weten welke speakerkabel voor welke speaker is moet je de de + en de - tegen een batterijtje houden, je hoort dan de betreffende speaker kraken.
Die stekker die je laat zien lijkt mij bij de radio te horen die er in zat. Misschien kan je het aansluitschema gebruiken van die radio.
LOVE CRUISING my 480
480 (E)S 2.0 1994 paris bleu
480 ES 1987

Groeten Robin
PICHT
1st Gear member

Cruising 480 schreef:Kleine tip; als je wil weten welke speakerkabel voor welke speaker is moet je de de + en de - tegen een batterijtje houden, je hoort dan de betreffende speaker kraken.
Die stekker die je laat zien lijkt mij bij de radio te horen die er in zat. Misschien kan je het aansluitschema gebruiken van die radio.
Bedankt voor de tip, zo kan ik wel snel de juiste speakers vinden :D

Ik heb even gekeken naar de specificaties van mijn huidige radio maar ik kan er niks van maken. Ik heb de handleiding van internet gedownload omdat ik 'm zelf niet heb. Het is allemaal veel te onduidelijk te lezen wat bij welke pin hoort. Als ik dat wel wist kon ik die stekker eraf knippen en het gemakkelijk op een ISO stekker zetten. Al met al zijn het maar iets van 5 draden die ik moet hebben maar als ik een 12volt draadje verkeerd erin zet smelt mijn leuke nieuwe radio weg.

Misschien voor de info:

Oude radio: Pioneer DEH-435R.
Nieuw radio: Clarion FB289RBT.

Handleidingen (14.6MB)
rene en erica
4th Gear member

bij mij was het ook 1 groot kroonsteentjesfestijn.ik heb uit een sloopauto een orginele stekker geknipt,alle troep eruit gehaald en toen was het gewoon een kwestie van elke kleur weer aanelkaar solderen.daarna een iso-stekker gehaald en klaar was ik.
groet'n uut grunn
Cruising 480
2nd Gear member

Op pagina 76 van je pioneer staat bruikbare informatie, komt er als je de bedrading er verder uittrekt geen iso-stekker tevoorschijn? Deze staat wel beschreven in de handleiding. Als je er echt niet uitkomt wil ik je wel helpen, ik woon in Hardinxveld (ZH) Wordt alleen volgend weekend.
LOVE CRUISING my 480
480 ES 1987

Groeten Robin
PICHT
1st Gear member

Cruising 480 schreef:Op pagina 76 van je pioneer staat bruikbare informatie, komt er als je de bedrading er verder uittrekt geen iso-stekker tevoorschijn? Deze staat wel beschreven in de handleiding. Als je er echt niet uitkomt wil ik je wel helpen, ik woon in Hardinxveld (ZH) Wordt alleen volgend weekend.
Nee er zit geen ISO achter de bedrading van mijn Pioneer. Iemand is aan de slag geweest met kabelverbinders en heeft de complete bedrading overhoop gehaald.

Bedankt voor je aanbod dat je me wilt helpen maar ik woon in drenthe en dat is nogal een eind van je vandaan :(
Auk
6th Gear member

PICHT schreef: Iemand is aan de slag geweest met kabelverbinders en heeft de complete bedrading overhoop gehaald.
Dat deden ze vroeger al, toen de kabelbomen door de werkers in Brunssum in elkaar gezet zijn werden er ook behoorlijk wat kabels verkeerd aangesloten en op verkeerde plekken gelegd.

(zo had mijn ES de kabels voor de speakers onder het dash hangen, mijn huidige 480 de kabels voor stoelverwarming aan de verkeerde kant liggen en de turbo had 2 dubbele kabelbomen naar achteren lopen...) En dan zwijg ik nog over de vele koppelstukjes etc etc
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
PICHT
1st Gear member

Auk schreef:
PICHT schreef: Iemand is aan de slag geweest met kabelverbinders en heeft de complete bedrading overhoop gehaald.
Dat deden ze vroeger al, toen de kabelbomen door de werkers in Brunssum in elkaar gezet zijn werden er ook behoorlijk wat kabels verkeerd aangesloten en op verkeerde plekken gelegd.

(zo had mijn ES de kabels voor de speakers onder het dash hangen, mijn huidige 480 de kabels voor stoelverwarming aan de verkeerde kant liggen en de turbo had 2 dubbele kabelbomen naar achteren lopen...) En dan zwijg ik nog over de vele koppelstukjes etc etc
Ik vind het eigenlijk ook een kwalijke zaak. Wel slecht trouwens dat het fabrieksaf bij jou eigenlijk verkeerd is aangelegd. Als ze nu in de handleiding van de auto ook een kleine verwijzing hadden gemaakt naar de kleurcodes van de bedrading dan was ik ook blij geweest. Ik denk dat ik maar eens een multimeter van iemand ga lenen om die bekabeling door te meten, misschien dat ik er dan uitkom.
sjoerdb
5th Gear member

ik heb in mijn 440 ook probleem van radioaansluiting. ik moet eens langs de sloop gaan om een goeie stekker los te knippen. de draadkleuren zullen wel goed overeen komen en dan ff solderen. wel jammer dat er mensen zijn die dit verkeerd aanpakken. gewoon een verloopstekker kopen is ze teveel geld, ze gaan liever prutsen en risico lopen op kortsluiting, slechte overgangen enz..
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Ola,

We zijn zondag natuurlijk van de partij op de meeting.
Hebben daar de doos-van-max bij ons, oude "rommel" die we ooit ergens uit getrokken hebben, zit vast wat voor je tussen...

Groet
Bob
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Cruising 480
2nd Gear member

Ik heb zelf pas van 2 adapterkabels 1 gemaakt zodat ik de originele kabelboom kon behouden.

P.S. ik probeer ook naar de meeting te komen.
LOVE CRUISING my 480
480 ES 1987

Groeten Robin
gvanminnen
4th Gear member

Is eigenlijk niet zo moeilijk. Bij mij hadden ze ook alles overhoop gegooit en was ook wanhopig. Iemand heeft me ook geholpen die er verstand van had en met een multimeter weet je alles.

Kijken in de beschrijving van je radio. Antenne en memory en voedingsdraad moeten op de plus. En heb je nog een min.
1 draad van de multi meter op je contactslot (dit is altijd aarde/min) en zo kan je draden afgaan.

Ik hoop dat iemand je kan helpen en dat je eruit komt.

Succes.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Plaats reactie

Terug naar “De 480”