Onderhoud airco

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

C 30 T5 schreef:Schakeld het systeem 1-2 keer per 60 tot 100 sec in kun je aan nemen dat het er genoeg koudemiddel ( R-134a ) in zit.
In ieder geval niet elke 10-20 sec aan uit.
Ik moet dit even herroepen, de een 1-2 per 60 tot 100 sec heb ik een keer meegemaakt met een buitentemperatuur die kort aan de 30 graden zat.
Vandaag een condensor vernieuwd en er even op gelet hoe dikwijls het in/uit schakelen plaats vind, Dit dus rond de 20 sec normaal dus met deze buitentemperateur. :oops:
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wij pleiten ervoor om de airco bij iedere grote beurt aandacht te geven. Een uitwendige controle vraagt niet veel tijd en kan al veel informatie geven over de werking. Vernieuwen van onderdelen zoals het interieur- of pollenfilter, en het schoonmaken van de condensor en de eventueel aanwezige temperatuursensoren horen in iedere jaarlijkse beurt, evenals het controleren van de waterafvoer van de paravan en de condenswaterafvoer van de aircoverdamper. Het filter/droger heeft een levensduur van twee tot vier jaar. Ons inziens zou het verstandig zijn om iedere twee jaar de inhoud van de installatie leeg te halen en te recyclen. Het vullen met de juiste hoeveelheid koudemiddel en olie is mede een waarborg voor een storingsvrije werking. Want inderdaad, zoals u stelt, het in bedrijf houden van een installatie met te weinig olie in het systeem leidt tot schade aan de compressor. Met te weinig koudemiddel koelt de installatie bovendien niet naar behoren en dat is duidelijk merkbaar voor de klant. Iedere installatie lekt overigens wel iets koudemiddel. Over uw opmerking over de te gebruiken compressorolie kunnen we kort zijn: gebruik altijd de voorgeschreven compressorolie. Ontbreekt de juiste informatie wendt u dan tot de specialist en vraag deze welke soort te gebruiken. Want schades aan de compressor zijn heel vervelend, het levert de klant een gepeperde rekening op. Bovendien kost het vervangen van een defecte compressor erg veel tijd. De installatie moet inwendig zorgvuldig worden gespoeld om deze schoon te krijgen en vervolgschades (garantieclaims!) te voorkomen
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Verdiep je eerst is hoe een airco installatie werkt,er zijn een aantal verschillende type airco systemen die totaal anders werken.
Veel autobedrijven hebben de klok horen luiden wat betreft een airco systeem,maar weten niet hoe het werkt.
Op internet is zeer veel te vinden over airco systemen en de werking ervan,
Bijv op
www.amt.nl
Rampjaar
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 26.05.2008 - 16:56

[i][quote="Carfreak"]Ik zat me af te vragen hoe vaak het nodig is je airco te laten checken, bijvullen etc.
Klopt het dat zolang je airco ijskoude lucht afgeeft er niets aan de hand is? Ik hoor verhalen over airco checks waarbij er even een blik geworpen wordt onder de motorkap en vervolgens 70 euro in rekening wordt gebracht. Spookverhalen?

Ik vind het belangrijk dat mijn airco in goede staat is. De auto is afgelopen oktober afgeleverd en komt uit Duitsland. Ik twijfel nu of ik een aircocheck zal laten uitvoeren.

Graag jullie reacties. Hoe gaan jullie met dit onderhoud om?[/quote][/i]

Hallo,
De airco van mijn V70 2,5D van 8/2000 liet het onlangs bij hoge buitenluchttenperaturen (27°) afweten. Ontdekt dat na het afschakelen en na tien minuten weer inschakelen hij gedurende een half uur koude lucht produceerde. Dit zo'n 600 km volgehouden.
De dealer in Brive-Frankrijk heeft de airco nagekeken. Afgetapt/geblazen, gevacumeerd en gevuld. Kosten € 99. Tijdens het wachten op de balie een boekje aangetroffen met accessoires e.d. Ook een forfait voor de jaarlijkse contrôle van de airco. Kosten € 25. Gevraagd waarom ik € 99 moest betalen. "U had een gerichte klacht...". Duidelijk nietwaar? De dealer vertelde overigens dat het verschil tussen in- en uitgaande hoeveelheden koelvloeistof dermate klein was dat daarmee het geconstateerde verschijnsel niet verklaard kon worden. "Meestal de compressor", zei hij. EEn aanbieding gevraagd. € 800,40.
Iemand een andere kijk op de zaak?
Rampjaar
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

luchtspleet magneetkoppeling denk ik
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ramon&Ramon, een duidelijke uitleg maarre ik heb mijn auto gewoon in onderhoud bij de locale dealer. Worden door jou omschreven controlles standaard uitgevoerd bij de beurten of moet ik daar specifiek naar vragen ?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het kunnen verschillende oorzaken zijn,de lagedrukschakelaar kan een verkeerde melding geven,de spoel in de magneetkoppeling kan bij warm worden onderbroken worden,er zit een spoel in die koppeling de onderbroken wordt bij temperatuurverschil.


C30T5
We kunnen normale letters ook lezen,ik ken jou ervaringen met Volvo niet,maar zet niet elke keer de mensen hier op het verkeerde been en roep niet zomaar iets zonder dat er een duidelijke diagnose is gesteld.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Bedankt voor alle reacties. Feit blijft dus dat iedereen er een beetje zijn eigen theorieen op na houdt en er geen duidelijk vaste richtlijn voor bestaat.

Ik denk dat ik puur preventief een check laat doen en daarna de richtlijn van 1x per 2jr aanhoud. Lijkt me wel een veilige, betrouwbare marge.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
LeonW
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 08.04.2008 - 22:16
Locatie: Drenthe

Lees eens goed dit topic door en je krijgt antwoord op je vragen....
Volvo S70 2.5T
Gebruikersavatar
safarigeel
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 22.03.2007 - 14:22

of doe een aircocheck bij de dealer
http://www.volvocars-campagnes.nl/summe ... check.html
66DL
940GL
V70II T5 geartronic pegasus17 elegance-comfort-premium-winter-family-estateline tel+premiumsound+volvosubwoofermod600W
standverwarming+schuif/kanteldak. BSR StageII
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”