Ik merk sinds een tijdje dat de sproeiers van mijn ruitenwissers het niet meer doen.
Vlugge test (multimeter uitgeleend):
- stekker van de pomp lijkt goed vast en op het oog niet gescheurd
- systeem as is: geen sproeifunctie, wel bewegende wissers (dus waarschijnlijk geen defecte schakelaar)
- leiding losgenomen bij eerste sproeikop: geen sproeiing uit leiding (dus waarschijnlijk geen verstopte sproeierkop)
- leiding losgenomen bij sproeipomp: vloeistofverlies uit pomp
Ik kom op twee mogelijke oorzaken: verstopte leiding of defecte pomp. Nu weet ik echter niet of een defecte danwel werkende pomp water zou moeten doorlaten als je de leiding loshaalt. Wie weet dit wel (voordat ik beide vervang)?
Ruitenwisser-sproeiers verstopt of defect?
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Gewoon direct vanaf de accu er even 12V en GND op zetten
dan moet de pomp gaan werken.
Zo niet pomp defect.
Zo wel is je stuurcircuit (bekabeling) niet in orde
Doorlaten is niet zo erg, waarschijlijuk een waaierpomp en deze lekken standaard, de pomp is nl zo gemaakt.
dan moet de pomp gaan werken.
Zo niet pomp defect.
Zo wel is je stuurcircuit (bekabeling) niet in orde
Doorlaten is niet zo erg, waarschijlijuk een waaierpomp en deze lekken standaard, de pomp is nl zo gemaakt.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- gnd
- 3rd Gear member
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
- Locatie: Vijfherenlanden
Niks op mij aansluitenwpee schreef:Gewoon direct vanaf de accu er even 12V en GND op zetten
dan moet de pomp gaan werken.
Zo niet pomp defect.
Zo wel is je stuurcircuit (bekabeling) niet in orde
Doorlaten is niet zo erg, waarschijlijuk een waaierpomp en deze lekken standaard, de pomp is nl zo gemaakt.

Cheers
GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Tja zo heet het eenmaal, GND (ground), massa, nul, niks, retour.
Als je maar niet "aarde" zegt.
GND
ik moest even kijken ja
Als je maar niet "aarde" zegt.
GND
ik moest even kijken ja

Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.