Ruitenwisser-sproeiers verstopt of defect?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik merk sinds een tijdje dat de sproeiers van mijn ruitenwissers het niet meer doen.
Vlugge test (multimeter uitgeleend):
- stekker van de pomp lijkt goed vast en op het oog niet gescheurd
- systeem as is: geen sproeifunctie, wel bewegende wissers (dus waarschijnlijk geen defecte schakelaar)
- leiding losgenomen bij eerste sproeikop: geen sproeiing uit leiding (dus waarschijnlijk geen verstopte sproeierkop)
- leiding losgenomen bij sproeipomp: vloeistofverlies uit pomp

Ik kom op twee mogelijke oorzaken: verstopte leiding of defecte pomp. Nu weet ik echter niet of een defecte danwel werkende pomp water zou moeten doorlaten als je de leiding loshaalt. Wie weet dit wel (voordat ik beide vervang)?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Gewoon direct vanaf de accu er even 12V en GND op zetten
dan moet de pomp gaan werken.
Zo niet pomp defect.
Zo wel is je stuurcircuit (bekabeling) niet in orde

Doorlaten is niet zo erg, waarschijlijuk een waaierpomp en deze lekken standaard, de pomp is nl zo gemaakt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

wpee schreef:Gewoon direct vanaf de accu er even 12V en GND op zetten
dan moet de pomp gaan werken.
Zo niet pomp defect.
Zo wel is je stuurcircuit (bekabeling) niet in orde

Doorlaten is niet zo erg, waarschijlijuk een waaierpomp en deze lekken standaard, de pomp is nl zo gemaakt.
Niks op mij aansluiten :P

Cheers

GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Tja zo heet het eenmaal, GND (ground), massa, nul, niks, retour.
Als je maar niet "aarde" zegt.
GND


ik moest even kijken ja ;)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Heb je een achterruitensproeier? Bij mij zit er daarvoor een andere pomp op. Die zou je kunnen omwisselen om te kijken of de pomp werkt.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”