Beste Volvo-kenners,
Graag klop ik bij jullie aan voor wat advies.
Ik (nou ja, voornamelijk mijn vrouw) rijdt al 3 jaar naar volle tevredenheid een Toyota Avensis stationcar, turbodiesel, bouwjaar 1999. We rijden met de auto ongeveer 25.000 per jaar. De auto heeft nu ± 235.000 km gereden.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Volvo blijft trekken, met name model 940 estate. Maar wat is wijsheid………?!
Volgende vragen borrelen bij mij op:
- Is de dagelijkse betrouwbaarheid van een 940 te vergelijken met die van een Toyota Avensis ?
- Zijn de 940 exemplaren van voor 1994 interessant (airbag en ABS zijn wel gewenst) of moet ik kijken naar latere bouwjaren ?
- Is een kilometerstand van 250.000 en hoger een probleem ?
- Hoe is de combinatie diesel en 940 ? Of is LPG gewoon de meest verstandige keuze ? (wellicht gas inbouwen in een benzine-exemplaar ?)
- Hoe beteugel je de hang naar een vierkante, achterwielaangedreven Zweedse auto ?!
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Alvast bedankt voor de moeite.
Ruben
Wie kan adviseren ?
Een exemplaar van 1994 heeft in ieder geval ABS, Airbags voor bestuurder en passagier, automatische gordelaanspanner en SIPS voor aanrijdingen van opzij. Met de veiligheid zit het wel goed bij zo'n auto.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Klopt. Maar een Volvo 940 is ook heel betrouwbaar. Uit een duits onderzoek bleek recent dat vooral Volvo tussen de 8 en 12 jaar tot de betrouwbaarste types hoort. Hoge km standen hoeven geen enkel probleem te zijn MITS goed en regelmatig onderhouden. Bijj een diesel uitvoering ligt dit nog gevoeliger. Een B230FK kan ook op een G3 installatie, geld ook weer in wegenbelasting.lingsper schreef: Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
Als het zo om de kosten gaat lijkt me het beste advies dat je in je toyota blijft rijden. Dat is wijsheid.
Als er liefde in het spel komt moet je voor de meest luxueuze 940 uit de laatste bouwjaren gaan. Dan maakt het ook niet uit wat het kost.
edit: oja, neem wel benzine. Met 25dkm is dat goed te doen. Gas gaat prima, alleen af en toe een nieuwe kop en de diesel is echt niet van deze tijd. Beide zullen kilometers gemaakt hebben en een nieuwe gasinstallatie heb je er niet snel uit. Hoeveelheid kilometers maakt niet uit mits onderhoud goed en op tijd uitgevoerd is.
Als er liefde in het spel komt moet je voor de meest luxueuze 940 uit de laatste bouwjaren gaan. Dan maakt het ook niet uit wat het kost.
edit: oja, neem wel benzine. Met 25dkm is dat goed te doen. Gas gaat prima, alleen af en toe een nieuwe kop en de diesel is echt niet van deze tijd. Beide zullen kilometers gemaakt hebben en een nieuwe gasinstallatie heb je er niet snel uit. Hoeveelheid kilometers maakt niet uit mits onderhoud goed en op tijd uitgevoerd is.
Gr. Marcel
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Helaas, ABS werd voor 1995 pas standaard, en de rechter airbag is nooit standaard geweest.lingsper schreef:Een exemplaar van 1994 heeft in ieder geval ABS, Airbags voor bestuurder en passagier, automatische gordelaanspanner en SIPS voor aanrijdingen van opzij. Met de veiligheid zit het wel goed bij zo'n auto.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
Klopt, onze is van '94. Geen enkele airbag en geen abs. Eigenlijk helemaal geen luxe. Kan het ook niet kapotbart simpson schreef:Helaas, ABS werd voor 1995 pas standaard, en de rechter airbag is nooit standaard geweest.lingsper schreef:Een exemplaar van 1994 heeft in ieder geval ABS, Airbags voor bestuurder en passagier, automatische gordelaanspanner en SIPS voor aanrijdingen van opzij. Met de veiligheid zit het wel goed bij zo'n auto.
Wat betrouwbaarheid betreft heb ik geen ervaring met de 940 maar als ik de autobladen zo lees is er geen enkel merk zo betrouwbaar als Toyota.
Dat is gewoon de absolute nr 1 samen met Lexus.
Maar wel: veel veiligheid, veel betrouwbaarheid en een zeer acceptabel verbruik. Ong. 1 op 13. Geen olieverbruik en heerlijke stoelen.
Gr. Marcel
Het staat wel in de folder van 1994 maar ik was te snel, het zijn inderdaad opties. :oops:
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 18:43
- Locatie: Zwolle
Dag heren,
Tot zover bedankt voor de reacties.
Volgende uit jullie advies geconcludeerd:
- benzine of gas
- bouwjaar na '95 (ABS en Airbag)
- goed onderhouden is een voorwaarde
- Enneh ...liefde voor verstand !!!!
Ik ben nog wel benieuwd naar jullie voorkeur: handgeschakeld of automaat ?
Groet,
Ruben
Tot zover bedankt voor de reacties.
Volgende uit jullie advies geconcludeerd:
- benzine of gas
- bouwjaar na '95 (ABS en Airbag)
- goed onderhouden is een voorwaarde
- Enneh ...liefde voor verstand !!!!
Ik ben nog wel benieuwd naar jullie voorkeur: handgeschakeld of automaat ?
Groet,
Ruben
Mijn voorkeur is tegenwoordig automaat. Voorheen leek me dat alleen geschikt voor ouwe l****n maar ik zou nu niet anders meer willen.
Gewoonweg ideaal in file rijden enz.

- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
Ligt er aan wat voor type rijder je bent, voor mijn dagelijks vervoer wil ik nooit meer zonder automaat.
Heerlijk lui sturen. (en rechterhand kan ook in de bocht op de passagiersdij blijven liggen :shock: )
Heerlijk lui sturen. (en rechterhand kan ook in de bocht op de passagiersdij blijven liggen :shock: )
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Dan vraag ik me af; heb je aan een automaat uit 95 niet veel onkosten?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
Neuh, niet vanzelfsprekend.
Ik heb echter met de 5-handbak in een 740 behoorlijk veel problemen gehad.
Mijntes is van '91 met 420000Km (of zoiets) en geen problemen. De bak zelf is praktisch onverwoestbaar.
Ik stel wel prijs op historie bij een gebruikte auto overigens, om het onderhoud een beetje te kunnen volgen.
Ook veel minder motorslijtage met een automaat.
Ik heb echter met de 5-handbak in een 740 behoorlijk veel problemen gehad.
Mijntes is van '91 met 420000Km (of zoiets) en geen problemen. De bak zelf is praktisch onverwoestbaar.
Ik stel wel prijs op historie bij een gebruikte auto overigens, om het onderhoud een beetje te kunnen volgen.
Ook veel minder motorslijtage met een automaat.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
Dat zeg ik...

Ik ervaar dat niet als een probleem, integendeel, lekker cruisenJaap schreef:Ligt er aan wat voor type rijder je bent

245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Tiens
3 pedalen voor 2 voeten is toch wel ouderwets hoor...
3 pedalen voor 2 voeten is toch wel ouderwets hoor...
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Och de een kan iets meer met z'n voeten misschien 

VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Ik wil het niet weten!Richard S schreef:Och de een kan iets meer met z'n voeten misschien
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Tapdansen?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
En?? Ga je een Volvo kopen.... :twisted:
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013