Onlangs kochten wij ee V70 D5 (bouwjaar 2002) met het RTI navigatiesysteem. Bij aankoop deed het systeem het prima. Maar nadat ik 'even' gekeken heb welke versie DVD erin zat en deze vervolgens terugplaatste, is ie kapoet
Het beeldscherm verteld me dat de DVD onleesbaar is en dat bij herhaaldelijke problemen dat ik me tot de dealer moet begeven.
Ondertussen heb ik er al een schoonmaak cd doorheen gehaald maar noppes. Dit terwijl de betreffende DVD wel gewoon gelezen wordt door mijn computer. Ook heb ik al een kopie van de DVD gemaakt, maar ook deze is onleesbaar door de auto.......
Het schermpje in het dashboard blijft maar steeds de kop opsteken en kan ik ook niet meer terug krijgen.
Hebben jullie nog suggesties of tips?
O ja heb ook de DVD al ondersteboven geprobeert,.... werkt ook niet..
RTI DVD lees probleem
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Dit is een probleem dat vaker is langsgekomen.
Heb je al wat gelezen in deze rubriek?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
dat wordt een nieuwe dvdspeler halen bij de dealer. Er is een ruilsysteem, jij levert de oude is en "krijgt" een gereviseerde in. Kost je wel een hoop euroos. Heb hetzelfde gehad met mij V70. Heb je nog garantie?
groet,
Patrick
groet,
Patrick
Met groet,
Patrick
Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Patrick
Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Er staat ergens een trucje om hem weer aan de loop te krijgen.
Maar waar.....?
@Ben jij misschien?
Maar waar.....?
@Ben jij misschien?
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Hoi,
Dit komt in 99% van de gevallen (nog 3 liggen voor reparatie) door de glijstangen van de lensunit in de lezer.
Deze behoudt een bepaalde eind-positie als de DVD er in zit. Haal je die er uit na een bepaalde tijd, dan is het hommeles.
Dit komt omdat de DVD voor het opstarten vanaf het 1e segment, helemaal aan het begin gaat lezen. De glijstangen hopen vet en viezigheid op en staan de begin postitie niet meer toe...
Wij hebben het momenteel te druk met reparaties om er nog bij te nemen, maar je haalt de unit vrij eenvoudig uit elkaar.
Lens gelijk schoonmaken, liefst gewoon met een wattenstaafje en wat glassex. *(gebruik GEEN alcohol!)
Mocht dit geen soelaas bieden, dan toch maar naar de dealer.
OF een GVN-53 van Garmin (+ mutebox en MII+ of iMIV ) aanschaffen... (wel duurder dan de DVD unit, maar wel van al het gezeur af.)
Dit komt in 99% van de gevallen (nog 3 liggen voor reparatie) door de glijstangen van de lensunit in de lezer.
Deze behoudt een bepaalde eind-positie als de DVD er in zit. Haal je die er uit na een bepaalde tijd, dan is het hommeles.
Dit komt omdat de DVD voor het opstarten vanaf het 1e segment, helemaal aan het begin gaat lezen. De glijstangen hopen vet en viezigheid op en staan de begin postitie niet meer toe...
Wij hebben het momenteel te druk met reparaties om er nog bij te nemen, maar je haalt de unit vrij eenvoudig uit elkaar.
Lens gelijk schoonmaken, liefst gewoon met een wattenstaafje en wat glassex. *(gebruik GEEN alcohol!)
Mocht dit geen soelaas bieden, dan toch maar naar de dealer.
OF een GVN-53 van Garmin (+ mutebox en MII+ of iMIV ) aanschaffen... (wel duurder dan de DVD unit, maar wel van al het gezeur af.)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
- mauricenl
- 2nd Gear member
Heb ondertussen de dvdlezer helemaal los gehad en ook deels gedemonteerd. Toen ik 'het mechanische deel eruit haalde, durfde ik eigenlijk de 'flexibele connector draden' niet los te maken van de printplaat en heb het geheel toen weer in elkaar gezet.
Wel heb ik de leeskop even helemaal naar het midden gedrukt, maar het heeft niet mogen baten. Maar nu dat ik het berichtje lees van de glijstang, ga ik de boel nog maar eens een keer proberen en jullie de uitkomst laten weten.
Wat zou zo'n ruil-systeem ongeveer kosten?
Ps mijn V70 D5 is van 2002,... nog garantie??
Wel heb ik de leeskop even helemaal naar het midden gedrukt, maar het heeft niet mogen baten. Maar nu dat ik het berichtje lees van de glijstang, ga ik de boel nog maar eens een keer proberen en jullie de uitkomst laten weten.
Wat zou zo'n ruil-systeem ongeveer kosten?
Ps mijn V70 D5 is van 2002,... nog garantie??
- mauricenl
- 2nd Gear member
Onderrussen heb ik de DVD lezer uitgebouwd en uitelkaar gehaald. Zoals de instructies van 'Volvotech' heb ik de hele boel gereinigd en opnieuw in elkaar gezet,...... en YES!!! \:D/
Hij doet het!!!!! :wav:
Heb ook gelijk een nieuwe set DVD's gehaald, want de 2002 versie die erin zat miste wel heel erg veel straten.
Volvotech,.... hartelijk dank!
Hij doet het!!!!! :wav:
Heb ook gelijk een nieuwe set DVD's gehaald, want de 2002 versie die erin zat miste wel heel erg veel straten.
Volvotech,.... hartelijk dank!
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Goed gedaan. Wellicht kun je anderen helpen 

www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
- MM
- 2nd Gear member
Bij mij bleef het probleem na schoonmaken regelmatig terug komen (na aanschaf nieuwe dvd's). Heb toen met dealer heel redelijk accoordje gesloten op nieuwe speler. Dus even iets dieper in de buidel, maar toen was ik er wel echt vanaf.
Maarten
850 2.5 [1995]
V70 Classic 2.5 [1999]
V70 2.5T AWD [2003]
V70 D5 215pk (Fasttech) Sport- en Seasonline [2007]
850 2.5 [1995]
V70 Classic 2.5 [1999]
V70 2.5T AWD [2003]
V70 D5 215pk (Fasttech) Sport- en Seasonline [2007]
- Paul
- Geartronic member
Kijk dat scheelt wel een paar centjes!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
't is wat met die dingen....lang leve de harddisk versies...
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
-
- Starter
Zelf heb ik sinds kort ook een V70 met exact hetzelfde probleem.Ben schreef:Dit is een probleem dat vaker is langsgekomen.
Je kun het scherm laten verwdijnen als je de dvd eruit haalt en vervolgens op de knop BACK klikt.
Scherm zakt dan weer naar beneden.
Probleem van het uitlezen vande dvd is bij mij nog steeds niet opgelost. Wie weet een goede en goedkopen oplossing ?????
- mauricenl
- 2nd Gear member
Helaas heb ik geen foto's gemaakt maar zal het proberen te omschrijven hoe ik te werk ben gegaan.
(edit) het lijkt heel erg moeilijk, maar met een beetje technisch inzicht wijst het zichzelf
Haal de eventuele DVD uit de speler.
Wat ik gedaan heb, nadat ik de DVD-speler uit de auto gedemonteerd had:
- verwijder de voorkant van de speler (draai de twee schroefjes aan beide zijkanten los)
- demonteer de bovenkant van de speler.
- je ziet dan dat het mechanische gedeelte met vier schroeven vastzit, plus de twee schroeven aan de voorkant. deze draai je los.
- ook zie je een printplaat, die vast zit aan dit mechanische gedeelte. Laat de schroefjes waarmee de printplaat vast zit aan het mechanische gedeelte vastzitten.
Deze printplaat zit ook vast aan de achterzijde, met een ovale borging van metaal. Deze buig je recht met een tangetje, zodat deze borging precies door het gleufje in de printplaat past.
- draai nu ook de schroefjes van de pluggen aan de achterzijde los.
- nu kun je het hele mechanische gedeelte uit de behuizing halen, leg deze zo voor je dat je de grote printplaat ziet.
- je ziet dat er twee flexibele platte connectoren aan de printplaat vast zitten. Deze kun je losmaken, door de kleine palletjes weg te schuiven.
- draai de printplaat los en leg deze even naast je neer.
- nu gaat het om de leeskop, de wartel en de glijstang van de leeskop.
- verwijder het kleine zwarte schroefje dat een chroomkleurige plaatje vasthoudt op de leesunit.
- verwijder de twee schroefjes die de glijstang op z'n plek houden.
Nu kun je de leesunit 'omklappen' en zie je de lens. Maak deze schoon met een wattestaafje en wat glassex.
- maak de glijstang en de gang van de glijstang op de leesnunit schoon.
- maak deze glijstang een beetje vettig, met bijvoorbeeld lagervet (echt een heel klein beetje) reinig en vet de wartel ook een beetje in.
- plaats de glijstang nu terug en schuif de leesunit zover mogelijk richting het centrum van het mechanische deel. Dit is de locatie waar de leesunit zou moeten beginnen, als er een nieuwe dvd geplaatst wordt.
- plaats het chrome plaatje terug. LET OP. plaats het plaatje op de leesunit en draai het zwarte schroefje zodat die er ''net inzit'. Als je goed kijkt zie je een klein schakelaartje, dat ingedrukt wordt door het chrome plaatje. druk dit schakelaartje met in (richting het midden). Nu valt het chrome plaatje precies op z'n plek en kan je het zwarte schroefje aandraaien.
De klus is nu geklaard..... tenminste nu nog in elkaar zetten in de omgekeerde volgorde.
Succes
(edit) het lijkt heel erg moeilijk, maar met een beetje technisch inzicht wijst het zichzelf
Haal de eventuele DVD uit de speler.
Wat ik gedaan heb, nadat ik de DVD-speler uit de auto gedemonteerd had:
- verwijder de voorkant van de speler (draai de twee schroefjes aan beide zijkanten los)
- demonteer de bovenkant van de speler.
- je ziet dan dat het mechanische gedeelte met vier schroeven vastzit, plus de twee schroeven aan de voorkant. deze draai je los.
- ook zie je een printplaat, die vast zit aan dit mechanische gedeelte. Laat de schroefjes waarmee de printplaat vast zit aan het mechanische gedeelte vastzitten.
Deze printplaat zit ook vast aan de achterzijde, met een ovale borging van metaal. Deze buig je recht met een tangetje, zodat deze borging precies door het gleufje in de printplaat past.
- draai nu ook de schroefjes van de pluggen aan de achterzijde los.
- nu kun je het hele mechanische gedeelte uit de behuizing halen, leg deze zo voor je dat je de grote printplaat ziet.
- je ziet dat er twee flexibele platte connectoren aan de printplaat vast zitten. Deze kun je losmaken, door de kleine palletjes weg te schuiven.
- draai de printplaat los en leg deze even naast je neer.
- nu gaat het om de leeskop, de wartel en de glijstang van de leeskop.
- verwijder het kleine zwarte schroefje dat een chroomkleurige plaatje vasthoudt op de leesunit.
- verwijder de twee schroefjes die de glijstang op z'n plek houden.
Nu kun je de leesunit 'omklappen' en zie je de lens. Maak deze schoon met een wattestaafje en wat glassex.
- maak de glijstang en de gang van de glijstang op de leesnunit schoon.
- maak deze glijstang een beetje vettig, met bijvoorbeeld lagervet (echt een heel klein beetje) reinig en vet de wartel ook een beetje in.
- plaats de glijstang nu terug en schuif de leesunit zover mogelijk richting het centrum van het mechanische deel. Dit is de locatie waar de leesunit zou moeten beginnen, als er een nieuwe dvd geplaatst wordt.
- plaats het chrome plaatje terug. LET OP. plaats het plaatje op de leesunit en draai het zwarte schroefje zodat die er ''net inzit'. Als je goed kijkt zie je een klein schakelaartje, dat ingedrukt wordt door het chrome plaatje. druk dit schakelaartje met in (richting het midden). Nu valt het chrome plaatje precies op z'n plek en kan je het zwarte schroefje aandraaien.
De klus is nu geklaard..... tenminste nu nog in elkaar zetten in de omgekeerde volgorde.
Succes
-
- Starter
Beste Mauricenl,
bij deze mijn dank en complimenten voor je uitleg. Sinds afgelopen zaterdag had ik hetzelfde probleem in mijn V70. Leesfout bij het lezen van de navigatie dvd. Ik moet helaas toegeven dat het probleem is ontstaan omdat een passagier het nodig vond om tijdens een rit waarbij de navigatie werd gebruikt eens te kijken of de dvd uit het apparaat zou komen als hij op de eject knop drukte. Maar goed, jouw beschrijving gisterenavond te hand genomen en mijn navigatie systeem is weer helemaal op het goede pad.
Nogmaals dank.
Martin
bij deze mijn dank en complimenten voor je uitleg. Sinds afgelopen zaterdag had ik hetzelfde probleem in mijn V70. Leesfout bij het lezen van de navigatie dvd. Ik moet helaas toegeven dat het probleem is ontstaan omdat een passagier het nodig vond om tijdens een rit waarbij de navigatie werd gebruikt eens te kijken of de dvd uit het apparaat zou komen als hij op de eject knop drukte. Maar goed, jouw beschrijving gisterenavond te hand genomen en mijn navigatie systeem is weer helemaal op het goede pad.
Nogmaals dank.
Martin
- FrankM
- 4th Gear member
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
-
- Starter
Mijn RTI functioneerde al ruim 3 maand niet meer, dealer wilde direct omruilen. Heb toch gewacht en gezocht naar andere mogelijkheden.
Omdat er toch geen garantie meer op zit maar besloten om hem te demonteren.
Bedankt voor de duidelijk uitleg. Bij demontage zag ik uitgedroogd vet op de aandrijf spindel. Deze met een borsteltje verwijderd en verder alle instructies opgevolgd.
Systeem ingebouwd en werkt weer voor 100%
Super!!
Omdat er toch geen garantie meer op zit maar besloten om hem te demonteren.
Bedankt voor de duidelijk uitleg. Bij demontage zag ik uitgedroogd vet op de aandrijf spindel. Deze met een borsteltje verwijderd en verder alle instructies opgevolgd.
Systeem ingebouwd en werkt weer voor 100%
Super!!