Het probleem is als volgt;
Starten met een koude motor, loopt een paar minuten goed, gaat dan stotteren en inhouden. Dit duurt ook een aantal minuten en er is nauwelijks mee te rijden. Als sneeuw voor de zon is dan ineens het hele probleem verdwenen, totdat de motor weer is afgekoelt.
Het gaat om een v40 1.8i '96 @ Vialle LPI.
Dit is al gedaan;
Diagnose Volvo-dealer; gasinjectoren zitten los (tevens uitgelezen maar geen belangrijke punten te zien). Deze heb ik vervolgens vakkundig opnieuw vast laten zetten door een Vaille inbouwer (zie mijn andere topic hierover http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=23479). Nadat ik het spruitstuk vervolgens weer gemonteerd had, startte hij direct ipv na een paar seconden wat gebruikelijk is, liep ook veel soepeler en GEEN stotterproblemen. De dag erna waren de problemen weer zo goed als terug. Na een paar 100km is het probleem weer HELEMAAL terug. Ik hoopte natuurlijk op een langzaam herstel ipv andersom.
Wat me opvalt;
Het LPG/benzine lampje knippert eigenlijk nooit. Volgens het boekje zou het moeten knipperen na de start, zolang hij automatisch op benzine loopt that is. Dus heb ik een paar keer direct na het starten het knopje handmatig op benzine gezet. Dit leek te werken want hij stotterde niet ... voor 1x en toen werkte dat truucje ook niet meer. Vervolgens heb ik het brandstoffilter vervangen, luchtfilter nog niet zolang geleden. Dit heeft ook heel even voor verbetering gezorgd (1x probleemloos) maar nu zijn we weer terug bij af.
Wat me ook opviel -bij het monteren van de fuelrail- dat de benzine-injectoren helemaal niet lekker strak geklemt zitten tussen de zitting en de fuelrail. Ik kan ze gewoon met de hand draaien, is dat normaal? Ook valt dat grote rubber wat om de injector zit niet in de zitting, wat wel zo lijkt te horen, dat zweeft er zo'n beetje boven...
Wat nu?
Ik weet het even niet meer. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat een of andere sensor niet (goed) werkt. Omdat het probleem zich steeds op dezelfde manier voordoet en het dan weer als sneeuw voor de zon is verdwenen. Daarbij komt dat er de rest van de dag dan geen problemen zijn, behalve dan een niet helemaal soepele stationaire loop.
Stotteren paar minuten na koude start (op gas en benzine)
-
- 2nd Gear member
Nee dat is niet gebeurd omdat daar volgens de gasboer geen reden voor was. Maar hoe zie jij dat in relatie tot dit probleem? Trekken die injectoren ook valse lucht als ze lek zijn?Ludo schreef:zijn de LPi injectoren ook getest op lekkage?.
-
- 6th Gear member
ik krijg niet echt een goeie indruk van je gasboer, als hij bekend is met het LPi systeem, zou hij toch beter moeten weten!.
als er een injector (of meerdere) lek is, gaan die na een rit nadruppelen en blijft er vloeibaar gas in het spruitstuk liggen.
met een warme motor merk je hier niet veel van omdat de motor dan sneller naar lpg overgaat.
dan situeert het zich dan gewoon als even een hoog/hoger toerental na het aanslaan van de motor.
maar als je motor koud is, bv 's morgens, start hij op benzine, doordat er dan nog vloeibaar gas in het spruitstuk zit, moet ie dan op dubbel brandstof gaan draaien.
dat verklaart ook de langere startprocedure, op dubbel brandstof slaat de motor nooit meteen aan.
als er een injector (of meerdere) lek is, gaan die na een rit nadruppelen en blijft er vloeibaar gas in het spruitstuk liggen.
met een warme motor merk je hier niet veel van omdat de motor dan sneller naar lpg overgaat.
dan situeert het zich dan gewoon als even een hoog/hoger toerental na het aanslaan van de motor.
maar als je motor koud is, bv 's morgens, start hij op benzine, doordat er dan nog vloeibaar gas in het spruitstuk zit, moet ie dan op dubbel brandstof gaan draaien.
dat verklaart ook de langere startprocedure, op dubbel brandstof slaat de motor nooit meteen aan.
-
- 2nd Gear member
@Ludo:
Een goede tip van je betreft het 'nadruppelen', dat was me helaas ontschoten. Ik heb er wel specifiek om gevraagd bij de gasboer, of het noodzakelijk was om te testen op lekkage. Hij gaf aan dat het probleem waarschijnlijk zou zijn opgelost met het vastzetten van de injectoren. Als er dan nog problemen zouden zijn, kon er altijd nog eenvoudig worden getest op lekkage. Dus ik vind het eigenlijk gewoon correct van hem dat hij me niet onnodig kosten heeft laten maken
Op een ander forum lees ik dat nadruppelen alleen ontstaat als de gaspomp heeft gedraaid. Als er een aantal dagen op benzine wordt gereden dan draait de gaspomp niet en kunnen de injectoren zodoende ook niet lekken, dus zou het probleem in theorie vanzelf moeten verwijnen... Dat ga ik eerst maar eens proberen, al ben ik hier niet zo happig op met de huidige benzineprijzen.
Een goede tip van je betreft het 'nadruppelen', dat was me helaas ontschoten. Ik heb er wel specifiek om gevraagd bij de gasboer, of het noodzakelijk was om te testen op lekkage. Hij gaf aan dat het probleem waarschijnlijk zou zijn opgelost met het vastzetten van de injectoren. Als er dan nog problemen zouden zijn, kon er altijd nog eenvoudig worden getest op lekkage. Dus ik vind het eigenlijk gewoon correct van hem dat hij me niet onnodig kosten heeft laten maken

Op een ander forum lees ik dat nadruppelen alleen ontstaat als de gaspomp heeft gedraaid. Als er een aantal dagen op benzine wordt gereden dan draait de gaspomp niet en kunnen de injectoren zodoende ook niet lekken, dus zou het probleem in theorie vanzelf moeten verwijnen... Dat ga ik eerst maar eens proberen, al ben ik hier niet zo happig op met de huidige benzineprijzen.
-
- 6th Gear member
de injectors testen op lekkage is amper 5 minuten werk.
of het probleem zich ook voordoet als je een paar dagen op benzine rijd, had ik al gevraagd in het vorige topic.
maar ik ben benieuwd, als het lekkende injectors zijn, dan moet de motor veel beter lopen bij de koude start.
of het probleem zich ook voordoet als je een paar dagen op benzine rijd, had ik al gevraagd in het vorige topic.
maar ik ben benieuwd, als het lekkende injectors zijn, dan moet de motor veel beter lopen bij de koude start.
-
- 6th Gear member
zo dan, 3 stuks nog wel. :?
ze kosten inderdaad zo'n 100 á 120 euro/stuk.
denk ook aan de O-ringetjes, die moeten vervangen worden als de injectors los zijn geweest.
maar je hebt nu wel de oorzaak.
zet vanavond, een 10 tal km voordat je de auto parkeert, de schakelaar op benzine.
dan zal je morgenvroeg al zien dat de motor beter zal draaien.
ze kosten inderdaad zo'n 100 á 120 euro/stuk.
denk ook aan de O-ringetjes, die moeten vervangen worden als de injectors los zijn geweest.
maar je hebt nu wel de oorzaak.
zet vanavond, een 10 tal km voordat je de auto parkeert, de schakelaar op benzine.
dan zal je morgenvroeg al zien dat de motor beter zal draaien.
-
- 5th Gear member
Ludo, V40
Hoe heb je dat gedaan dan?! Gewoon de injectoren van je spruitstuk getrokken en ontkoppeld van de LPG leidingen? Of wat?
Hoe heb je ze in het water kunnen testen? Ben zéér benieuwd.
@Ludo; passen ALfa 147 injectoren zomaar op mijn volvo? Of is de aansluitng anders?
Hoe heb je dat gedaan dan?! Gewoon de injectoren van je spruitstuk getrokken en ontkoppeld van de LPG leidingen? Of wat?
Hoe heb je ze in het water kunnen testen? Ben zéér benieuwd.
@Ludo; passen ALfa 147 injectoren zomaar op mijn volvo? Of is de aansluitng anders?
-
- 6th Gear member
nee niet zomaar aan de injector gaan trekken, ook niet afkoppelen!.
ze zitten vast met een borgveer. (rood op de afbeelding)

die moeten dus eerst los, dan haal je de injectors omhoog.
zo houd je ze dan even in een glaasje water.
maar let er op , telkens je de injectors uit de houder haalt: nieuwe O-ringetjes plaatsen!.
en bij terug monteren ook goed opletten, er staan pijltjes op, die moeten correct in de houder terugkomen.
je kan ook een makkelijkere manier toepassen.
simpelweg met een plantenspuit water (met afwasmiddel in) vernevelen op de injectoraansluitingen.
als je bubbeltjes ziet, is er een lekkage.
ze zitten vast met een borgveer. (rood op de afbeelding)

die moeten dus eerst los, dan haal je de injectors omhoog.
zo houd je ze dan even in een glaasje water.
maar let er op , telkens je de injectors uit de houder haalt: nieuwe O-ringetjes plaatsen!.
en bij terug monteren ook goed opletten, er staan pijltjes op, die moeten correct in de houder terugkomen.
je kan ook een makkelijkere manier toepassen.
simpelweg met een plantenspuit water (met afwasmiddel in) vernevelen op de injectoraansluitingen.
als je bubbeltjes ziet, is er een lekkage.
-
- 5th Gear member
Ludo, ik haal de injector eraf en dompel hem in het water
Helemaal erin?
En dan? Contact erop? Starten?...
Helemaal erin?
En dan? Contact erop? Starten?...
-
- 6th Gear member
nee helemaal onderdompelen hoeft niet.
een goeie centimeter onder water is al voldoende om te zien of hij lekt.
als je het na een rit doet, hoef je het contact niet op te zetten, er staat dan immers nog voldoende druk op het systeem.
een goeie centimeter onder water is al voldoende om te zien of hij lekt.
als je het na een rit doet, hoef je het contact niet op te zetten, er staat dan immers nog voldoende druk op het systeem.
-
- 2nd Gear member
Dat is idd zoals ik het heb gedaan, alleen heb ik geen pijltjes gezien ::?
En waarom moeten die o-ringetjes worden vervangen? Die gasslangen koppel je toch helemaal niet los bij deze handeling?
De ene druppelde trouwens opvallend sneller dan de ander, soms moet je echt wel even wachten om een belletje te zien.
En waarom moeten die o-ringetjes worden vervangen? Die gasslangen koppel je toch helemaal niet los bij deze handeling?
De ene druppelde trouwens opvallend sneller dan de ander, soms moet je echt wel even wachten om een belletje te zien.
-
- 6th Gear member
de O-ringetjes zijn bedoeld voor eenmalig gebruik.
vaker gebruiken verhoogt de kans op lekkage.
de pijltjes zijn belangrijk, ze bepalen de uitstroomhoek.
als een injector niet correct gemonteerd is, word het gas tegen de wand van het spruitstuk gespoten i.p.v. op de inlaatklep.
vaker gebruiken verhoogt de kans op lekkage.
de pijltjes zijn belangrijk, ze bepalen de uitstroomhoek.
als een injector niet correct gemonteerd is, word het gas tegen de wand van het spruitstuk gespoten i.p.v. op de inlaatklep.
-
- 2nd Gear member
Volgens mij praten we langs elkaar heen... De o-ringetjes (8 stuks) waar ik het over heb, zijn die van de slangbevestigingen op de injector (2 per injector). Als jij het daar ook over hebt, wil ik graag weten waarom die moeten worden vervangen.
-
- 5th Gear member
Ludo bedoeld de (vaak) blauwe ringen (4 stuks) die onder je injectoren zitten. Dus injector van je spruitstuk halen, en de rind die je daaronder aantreft is de O-ring die Ludo bedoeld.
Goede tip trouwens van dat pijltje, Volvo heeft ze bij mij verkeerd gemonteerd
Goede tip trouwens van dat pijltje, Volvo heeft ze bij mij verkeerd gemonteerd
-
- 6th Gear member
dan zit het dus ook niet enkel in het lpg gedeelte zoals eerst aangenomen werd.
logisch als je een probleem op benzine hebt, dat zich dit dan ook voordoet als je lpg rijd.
het motormanagement weet immers niet dat er lpg gereden word.
stelregel 1 is altijd: zorgen dat het benzinesysteem 100% is.
logisch als je een probleem op benzine hebt, dat zich dit dan ook voordoet als je lpg rijd.
het motormanagement weet immers niet dat er lpg gereden word.
stelregel 1 is altijd: zorgen dat het benzinesysteem 100% is.