kraakpootje

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

Hallo,

Tijdens een ritje door de ardennen merkte mijn vriendin op dat er aan de rechterkant bij het voorwiel (half uit de auto hangend) een rammeltje zat. Als ik (even geparkeerd) een schop (sorry) of vuistklap tegen de band van mijn '88 740 station GL geef, dan hoor ik een rammeltje ergens van boven in de rechter voor veerpoot. Herkent iemand dit? Oorverdovend is het niet, maar ik twijfel of ik me zorgen moet gaan maken en de boel uit elkaar moet schroeven, gewoon een nieuwe poot moet bestellen of een onderdeel hiervan, of dat het een algemeen onschuldig rammelkwaaltje is waarmee ik nog vele km's kan doorzoeven. Iemand ervaring mee?

Ben
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Handigste is denk ik om er even (op een veilige manier) een krik onder te zetten, dan heb je minder krachten op je voorwiel en is het gemakkelijker zoeken.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Hallo Ben,

controleer eerst of je schokdemper niet los zit. Dat gebeurt weleens en geeft een rammelend geluid. De grote moer bovenop even goed natrekken. Anders de diverse rubbers van je wielophanging aan een nader onderzoek onderwerpen. Na 20 jaar zijn rubber delen meestal wel aan hun eind. En als je tijdens (sterk) remmen merkt dat je 740 wat zoekerig is dan moet je de paddestoelrubbers vervangen. Een paar uur werk ( de kommetjes goed roestvrij maken is het grootste werk) maar voor een paar tientjes aan materiaal remt je 740 weer superstrak.
Succes!
Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

broker schreef:Hallo Ben,

controleer eerst of je schokdemper niet los zit. Dat gebeurt weleens en geeft een rammelend geluid. De grote moer bovenop even goed natrekken. Anders de diverse rubbers van je wielophanging aan een nader onderzoek onderwerpen. Na 20 jaar zijn rubber delen meestal wel aan hun eind. En als je tijdens (sterk) remmen merkt dat je 740 wat zoekerig is dan moet je de paddestoelrubbers vervangen. Een paar uur werk ( de kommetjes goed roestvrij maken is het grootste werk) maar voor een paar tientjes aan materiaal remt je 740 weer superstrak.
Succes!
Groeten, Jan.
Moet je natuurlijk wel net een sleuteltje 24 bij je hebben ;)
Oh wacht, hij is natuurlijk alweer terug uit de Ardennen :P
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

"tsjek" dop 24 zit in de doppendoos die standaard achterin ligt....
Is ook wel handig voor werken waarbij je de krukas rond moet draaien of de krukaspoelie moet lossen....
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

rubbers lijken ok, wel oud maar hij remt stabiel. Ik ga mij eens op die veerpoot richten, zag net dat de stalen kom waar hij aan de bovenkant in bevestigt zit begint te scheuren...
Ben
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”