Met de zoekfunctie heb ik diverse draadjes gevonden waar het meten van het autom. versnellingsbakpeil wordt beschreven, echter vaak tegenstrijdig.
1- De een zegt met draaiende motor in de P-stand, de ander met draaiende motor in de D-stand. Andere scenario's zijn er ook nog.
Kan er nu voor eens en altijd iemand die terzakekundig is hierover een uitspraak doen wat de juiste meetmethode is?
2- Het peil van de stuurbekrachtigingspomp bij draaiende motor of motor uit?
Dank voor de medewerking.
:hello2:
Hoe peil autom. versnellingsbak / stuurbekr. meten.
- Fredhead
- Geartronic member
Met draaiende motor in de D stand het oliepeil van je versnellingsbak controleren lijkt mij niet echt handig.
Je stuurbekrachtiging zowieso met de motor uit. (tenminste, dit is mij altijd geleerd)
Je stuurbekrachtiging zowieso met de motor uit. (tenminste, dit is mij altijd geleerd)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- Peterd54
- 2nd Gear member
wat betreft vraag 1: P of D stand maakt volgens mij niet uit. Het is belangrijk dat je met een draaiende motor eerst alle 'versnellingen' (achteruit en vooruit) hebt doorlopen met telkens een paar sec. wachten voordat je naar de volgende stand doorschakelt. Dat een paar keer herhalen. Daarna weer op P zetten en meten. Dat geeft de meest betrouwbare constatering van het oliepeil.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Zoals Peter54 omschrijft, klopt het.
Maar, op je peilstok staan enkele merktekens en die geven aan de ene kant een minimum- en maximumpeil aan bij koude olie en aan de andere kant een minimum- en maximumpeil bij warme olie. Let daar even op als je gaat meten.
Onnodig om te vermelden dat de auto horizontaal moet staan ...
Maar, op je peilstok staan enkele merktekens en die geven aan de ene kant een minimum- en maximumpeil aan bij koude olie en aan de andere kant een minimum- en maximumpeil bij warme olie. Let daar even op als je gaat meten.
Onnodig om te vermelden dat de auto horizontaal moet staan ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
Okidoki, bedankt allemaal!
Lijkt me het beste om bij een redelijk koude motor te meten, anders kom je niet zonder brandwonden tussen al die buizen bij de peilstok (wat een k*t systeem
).
Peil moet dan op de peilstok met draaiende motor, nadat alle versnellingen een aantal seconden ingelegd zijn, in P-stand in het "Cold" vlak staan.
Lijkt me het beste om bij een redelijk koude motor te meten, anders kom je niet zonder brandwonden tussen al die buizen bij de peilstok (wat een k*t systeem

Peil moet dan op de peilstok met draaiende motor, nadat alle versnellingen een aantal seconden ingelegd zijn, in P-stand in het "Cold" vlak staan.
-
- 6th Gear member
het oliepeil moet altijd gemeten worden bij een olietemperatuur van + 80°.
dus als de motor op bedrijfstemperatuur is.
en nadat je de pook door de standen hebt gehaald, nog enkele minuten wachten zodat alle olie gezakt is.
dus als de motor op bedrijfstemperatuur is.
en nadat je de pook door de standen hebt gehaald, nog enkele minuten wachten zodat alle olie gezakt is.
- Fredhead
- Geartronic member
Heel goed uitkijken wat je doet 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Je kan hem ook koud controleren, er staat op de pijlstok een stuk met COLD en HOT. Ik peil altijd als die warm is met één hand. Check ook meteen de kleur van je bak en ruik er effe lekker aan, ruikt het verbrand is het niet goed is de olie zwart is het ook niet goed.