Hoe peil autom. versnellingsbak / stuurbekr. meten.

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Semmel
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 10.09.2005 - 16:08

Met de zoekfunctie heb ik diverse draadjes gevonden waar het meten van het autom. versnellingsbakpeil wordt beschreven, echter vaak tegenstrijdig.

1- De een zegt met draaiende motor in de P-stand, de ander met draaiende motor in de D-stand. Andere scenario's zijn er ook nog.
Kan er nu voor eens en altijd iemand die terzakekundig is hierover een uitspraak doen wat de juiste meetmethode is?

2- Het peil van de stuurbekrachtigingspomp bij draaiende motor of motor uit?

Dank voor de medewerking.
:hello2:
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met draaiende motor in de D stand het oliepeil van je versnellingsbak controleren lijkt mij niet echt handig.

Je stuurbekrachtiging zowieso met de motor uit. (tenminste, dit is mij altijd geleerd)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Peterd54
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 11.07.2008 - 21:23
Locatie: Drenthe

wat betreft vraag 1: P of D stand maakt volgens mij niet uit. Het is belangrijk dat je met een draaiende motor eerst alle 'versnellingen' (achteruit en vooruit) hebt doorlopen met telkens een paar sec. wachten voordat je naar de volgende stand doorschakelt. Dat een paar keer herhalen. Daarna weer op P zetten en meten. Dat geeft de meest betrouwbare constatering van het oliepeil.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21367
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zoals Peter54 omschrijft, klopt het.
Maar, op je peilstok staan enkele merktekens en die geven aan de ene kant een minimum- en maximumpeil aan bij koude olie en aan de andere kant een minimum- en maximumpeil bij warme olie. Let daar even op als je gaat meten.
Onnodig om te vermelden dat de auto horizontaal moet staan ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Semmel
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 10.09.2005 - 16:08

Okidoki, bedankt allemaal!

Lijkt me het beste om bij een redelijk koude motor te meten, anders kom je niet zonder brandwonden tussen al die buizen bij de peilstok (wat een k*t systeem :) ).
Peil moet dan op de peilstok met draaiende motor, nadat alle versnellingen een aantal seconden ingelegd zijn, in P-stand in het "Cold" vlak staan.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

het oliepeil moet altijd gemeten worden bij een olietemperatuur van + 80°.
dus als de motor op bedrijfstemperatuur is.
en nadat je de pook door de standen hebt gehaald, nog enkele minuten wachten zodat alle olie gezakt is.
Semmel
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 10.09.2005 - 16:08

Nog een tip om bij een bedrijfswarme 2,5 T de peilstok te verwijderen, zonder bezoek aan het brandwondencentrum?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heel goed uitkijken wat je doet :D
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Semmel
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 10.09.2005 - 16:08

:lol:

Kijken alleen helpt helaas niet. :wink:
Je komt er door die slangen en buizen met 1 hand al zo verdomde slecht bij, en met 2 handen al helemaal niet.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Je kan hem ook koud controleren, er staat op de pijlstok een stuk met COLD en HOT. Ik peil altijd als die warm is met één hand. Check ook meteen de kleur van je bak en ruik er effe lekker aan, ruikt het verbrand is het niet goed is de olie zwart is het ook niet goed.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”