RTI problemen, hulp gevaagd

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
trax
2nd Gear member

Tijdens mijn vakantie begaf mijn RTI systeem het.
De kaart in het RTI beeldscherm gaf niets meer weer , geen routes en geen gebied/locatie meer.
kreeg een instrucie op het beeldscherm om de de DVD opnieuw te starten.
ik dacht dus oh gewoon een reset vereist................ niet dus wat ik ook deed hij meldt :
KAN DVD IN SPELER NIET LEZEN.

bij thuiskomst div zaken getest :
1. zekering RTI gechecked.........is ok
2. groen lampje van dvd speler brand, dus spanning is er.
3. anderd RTI DVD erin om te testen, deze werkt ook niet.
4. DVD speler eruit gehaald en alle stekkers eruit en er weer terug in.
5. DVD wordt wel electrisch naar binnen getrokken, en uit geworpen.

alles wat ik getetst heb geeft geen indicatie omtrent het probleem, wat mij echter wel opvalt is dat de dvd er steeds op de zelfde wijze eruit komt dwz "lijkt" dat hij niet heeft rond gedraaid. dit lijkt te kloppen daar ik het starten en rondraaien van de dvd ook niet meer kan waarnemen (vroeger wel) want normaal is na het plaatsen van de DVD dat je een "gezoem"hoort en het bewegen van de leeskop kunt waarnemen als je er dicht bij staat.(bij invoeren van de dvd)

Ik vermoed dus dat mijn DVD speler de DVD niet meer leest daar de laser of DVD aandrijving niet meer werkt.

Vraag :
1. herkent men dit probleem en wat was bij jullie de diagnose ?
2. wat kost een nieuwe DVD speler ?
3. wat kost een 2e hands ?
4. wie heeft er nog een 2e hands liggen, of waar zit een betrouwbare sloper ???

hierbij enkele foto's van mijn RTI dvd speler.
Afbeelding

Afbeelding

greetz Trax
Life is measured in achievements not in years alone
trax
2nd Gear member

oh ja het is een S60 D5 bwj 2003.
LeonW
3rd Gear member

Heb je al een goede schoonmaak dvd / cd geprobeert?
Volvo S70 2.5T
Wim J
4th Gear member

LeonW schreef:Heb je al een goede schoonmaak dvd / cd geprobeert?
Zal niet echt helpen als het ding niet meer draait !!!
trax
2nd Gear member

heb zojuist het topic van RTI gelezen met gelijke problemen, heb zojuist de DVD helemaal gedemonteerd vlgs instructies van MauriceNL en volvo tech.....................was een goede beschrijving , soms wel ff goed zoeken qua omschrijving, maar het zit weer in elkaar.

iig zat de leeskop in het midden ipv zo centraal mogelijk als begin positie.

ga zometeen inbouwen en laat jullie weten of het defect verholpen is.....
trax
2nd Gear member

ingebouwd, en hij leest de dvd nog steeds niet.
ik hoor nu wel het `zoemen` dus draaien van de DVD

wie heeft er nog raad of een 2e handsje ===
vikingjohn
Starter

hello trax,

wanneer kreeg je dit probleem, bij het wisselen van de DVD 's als je op reis ging?

ik heb vorige week juist hetzelfde voorgehad bij de wissel van DVD ,fout 'kan DVD niet lezen,gebruik reinigingcd, heb ik al 20 keer gedaan,maar geen voorruitgang,

heb gisterenavond de dvd uit elkaar gehaald, leeskop gekuist met isoprop(alcohool die niks achterlaat,met luchtspuitbusje nog eens uitgeblazen,maar helaas,

je moet het bovenfront van de DVD erook eens afhalen en aansluiten,dan zie je of de DVD ronddraait(bij mij draait hij rond,maar kerkent hij de dvd niet meer)

ik vrees dat het een VOLVO kwaaltje is...en duur...

grtn,

viking john
trax
2nd Gear member

Het probleem gebeurde tijdens het rijden , kaart was plotsklaps geheel grijs en alleen het menu werkte nog.

nu hij weer draait heb ik ook ander dvd geprobeert maar geen een werkt meer.

ik zal hem nog eens demonteren en de lenskop goed gaan schonn maken, daar ligt het probleem nu ...............hoop ik.
echter heb ik hem verleden keer even met een wattip met glassex schoon gemaakt.

gr Trax
vikingjohn
Starter

dan vrees ik het ergste dat de lens naar de boem is..

bij mij werkte alles prima tot ik zelf de dvd wou verwisselen.

heb deze avond 2 u bezig geweest met de demontage, clean lens en de geleiding van de lezer ontvet zoals alles terug prima schoof,maar helaas , na montage terug geprobeerd(eerst via de secret menu alle errors gewist) en dan dvd er terug in, geen avance, de dvd-lens zal het begeven hebben.

op het forum te lezen was ik er bijna zeker van dat het probleem was van het vuil worden van de lezer-geleiding aangezien hij bij opstart de eerste tracks moet lezen van de cd (eenmalige uitvoering bij insteken van de cd)

heb deze avond prijs gevraagd, 520 euro voor een exchange model (dus een opgelapte DVD speler van volvo, 1900 euro voor een nieuwe, echt te gortig...

ik heb geen probleem met betalen ,maar 1900 euro voor een nieuwe DVD-speler is echt buiten alle proporties.(als pc-gebruiker weet ik dat een DVD player/recorder amper 30 euro kost voor een pc).

waar zit hem dan de meerkost ?(alleen volvo -woeker winsten ??)

ik weet nog niet of ik dit ga betalen (tom tom kost ocharme 250 euro en is nieuw).

als je het mij vraagt, is het een echte volvo kwaal...

mvg,

vikingJohn
BLACK DIESEL
2nd Gear member

Is de Volvo DVD-speler niet om te bouwen met onderdelen uit de computerwinkel?
Een DVD-speler bij b.v. Mycom kost slecht 16,95 euro!

Het lijkt mij stug dat het binnenwerk van een Volvo DVD-speler anders is dan die uit de computerwinkel.

Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
XC60 D4 AWD RDES GT8 Polestar, XC60 Polestar D4 GT8 Summum 200 pk 440 nm, V70 MY10 D5 (twin-turbo) 205 pk, V70 D5 185 pk Edition II, V70 2.4 140 pk
Ben
Executive Member
Contacteer:

Volvo maakt natuurlijk zelf geen DVD spelers.
Voor zover ik weet zijn er verschillende merken ingezet waaronder Mitsubitsi.
Als je dat ding opereert kom je wellicht een naam tegen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
BLACK DIESEL
2nd Gear member

520 euro voor een exchange model
Is dus een tikkeltje overvraagd!
XC60 D4 AWD RDES GT8 Polestar, XC60 Polestar D4 GT8 Summum 200 pk 440 nm, V70 MY10 D5 (twin-turbo) 205 pk, V70 D5 185 pk Edition II, V70 2.4 140 pk
trax
2nd Gear member

holy Fuck.................. 520 euro............!!@#@!

tsja zo maakt volvo een goede naam.
ik ga hem deze week nog eens grondig demonteren en schoonnmaken , geeft echter weinig kans dat het helpt.

Tom Tom dan maar..........geen gezeur met dvd's en heb je ook weer een uptodate kaart wwant die 2006 vers. van mij zaten toch wel vaak fouten in de snelste route berekening ondanks het feit dat er geen nieuwe wegen waren die "onbekend" zouden zijn.

Tsja Volvo is een gevoelig autotje qua electronica er zijn div. kwaaltjes oa dasboard etc waarbij de hoofdprijs gevraagd wordt bij vervanging.
Zo verkoop je 2 keer een auto, 1x als nieuw en 1x na de garantie periode in onderdelen.
FrankM
4th Gear member

Ik heb op dit forum al meer gelezen dat mensen de speler hebben opengemaakt, maar ik mis de foto's van de binnenkant. Ik weet bijvoorbeeld nog zo net niet of het wel "een dvd speler is". Het Microsoft stickertje op de buitenkant doet me vermoeden dat er ook een moederbordje, geheugen en een processor inzitten.

Wat de storing van de TS betreft: dat is duidelijk te wijten aan fouten bij het lezen van de DVD. Het systeem kan dan geen kaartmateriaal meer lezen en dat leidt tot grijze vlakken in het kaartvenster, tot een melding en uiteindelijk tot niets meer.
Vaak is het probleem terug te voeren op vuil in de lezer. Dat kan op de lens/laser zitten of op het bewegingsmechanisme. Dat dat vaak optreedt na een discwissel komt waarschijnlijk omdat er dan een andere beweging is waardoor het vuil als het ware van de schijf afschuift.
Een ander probleem is dat de laserkwaliteit achteruit gaat. Dat ding brandt bijna continue en daardoor wordt de bundel steeds minder sterk. Als de kwaliteit van de DVD ook minder is (beschadigingen, vuil of een zelf gebrande backup-kopie) treden daardoor sneller fouten op. Dat de DVD's Dual Layer zijn verergert het alleen maar omdat de tweede laag moeilijker bereikbaar is.

Kortom: proberen om goed schoon te maken is de eerste stap. En wie weet lukt het met foto's van de binnenkant wel iets te bedenken dat leidt tot een goedekope reparatie.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
dries56
Starter

Ik ben gisteren bij de dealer geweest voor een nieuwe set kaarten. Hij waarschuwde mij dat het systeem (uit 2003, XC70) mogelijk de nieuwe DVD's niet zou kunnen lezen.

In de garage hebben ze de nieuwe DVD geplaatst en - inderdaad - werd de nieuwe DVD niet herkend. Ook na diverse schoonmaakpogingen weigerde het systeem en kwam steeds met een melding dat de DVD niet gelezen kon worden.

Echter, toen we de oude DVD (2003 versie) er weer in staken functioneerde deze ook niet meer. Ik kwam bij de garage met een werkend systeem en zit nu met de brokken; de navigatie doet helemaal niets meer. Volgens de dealer een vervuilde speler.

De dealer heeft wel aangeboden om een gebruikte speler te laten reinigen en deze te wisselen met die van m,ij, in de hoop dat het systeem weer werkt maar hij kan geen garantie geven dat dit ook weer het geval zal zijn.

Ik hoorde dat dit probleem veel vaker voorkomt en dat klanten, die met een werkend navigatiesysteem aankomen vervolgens met een defect systeem weer naar huis gaan. Volgens de dealer komen er nu veel Volvo's uit de bouwjaren 2002 - 2004 met dit probleem.

Ik heb vandaag met Volvo Nederland gebeld en hun het probleem voorgelegd. Zij geven de schuld aan het feit dat er nu veel meer gecomprimeerde data op de DVD staat en dat deze fijnere groeven hebben dan oudere DVD's, die grotere (grovere) groeven hebben.

Ik hoef dus van Volvo Nederland niets te verwachten. Daar ben ik bijzonder verbaasd enb teleurgesteld over. De auto is weliswaar van 2003 maar heeft net 70.000 km gereden.

Ik ben erg benieuwd of iemand weet of je het binnenwerk van de DVD speler kunt vervangen.

Groet,
Oswald
FrankM
4th Gear member

@dries56:

* Het verhaal over de fijnere groeven is onzin. Een DVD heeft altijd 4,7GB kunnen bevatten en een Dual Layer altijd 8,5. Datacompressie heeft daar helemaal niets mee te maken.

* Wel is het zo dat Dual Layer schijven (en die worden in de Volvo gebruikt) moeilijker te lezen zijn. De laser moet namelijk twee lagen aftasten, de tweede laag dus door de eerste heen. Als de laser minder wordt of er zit veel vuil op de lens dan wordt dat lastiger. Overigens zou dat met originele DVD's (dus geen eigengebrande backup DVD's) minder problemen moeten geven.

* Of de boel vanbinnen simpel vervangen kan worden weten we pas als iemand foto's heeft gemaakt van de binnenkant van dat ding. Ik hoop dat mensen die dit topic lezen en de boel gaan schoonmaken ook even wat prentjes maken en hier plaatsen.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
S60 2.0T MY06 Sum
dries56
Starter

Beste Frank,

Ik zal eens kijken of ik foto's kan verzorgen op dit forum. Ik ben net nieuw op dit forum en heb dit nog niet eerder gedaan. Gaat dat makkelijk, foto's uploaden bedoel ik?

Elders op dit forum heb ik een beschrijving van de "schoonmaak operatie" gevonden en ik kan dit in ieder geval eens proberen. Daarvan zal ik foto's maken.

Ik laat weten als ik zover ben....

Groet, oswald
FrankM
4th Gear member

OK, we wachten af ;-) En uploaden van foto's gaat het gemakkelijkst door ze als attachment toe te voegen.

edit: niet meer nodig

Gr/F
S60 2.0T MY06 Sum
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

@all,

Het aanpakken van dit probleem door het schoonmaken van de glijstangen zoals ik een van de mannen in het forum had uitgelegd ( is ergens topic over gestart) is geen sinecure.

Schoonmaken kun je proberen (glijstangen en lens), maar kom er verder niet aan, je maakt dan meer kapot dan je lief is.
Eea lijkt prima te gaan, maar het stellen van een laser is geen werk voor iemand zonder de juiste tooling!!
(het zelf van binnen schoonmaken voor het kunnen laten draaien voor een update van een dvd raden we af!!)

Het schoonmaken met het schoonmaak dvd'tje wat er vanaf de sets van 2006 en jonger bij zit is de beste optie.
Stop de schoonmaak DVD er in zonder deze met vloeistoffen in te smeren. Verwijder de DVD uit de unit en stop deze er opnieuw in.
Herhaal dit 3x.
Mocht dit geen soelaas bieden, dan kan dezelfde procedure herhaald worden, maar spuit dan de schoonmaak dvd in met lens-cleaner.
Doe dit ook 3x en vervolgens 2x droog er achteraan.
Vergeet niet tussendoor de dvd schoon te maken op een theedoek oid!!

Even resumerend;

- modellen zonder klep;
* ook wel eerste generatie genoemd.
* spelen DVD's af tm modeljaar 2006 (donkerblauwe opdruk rechtsonderin)
* ook dubbellayer
* spelen de meeste backup versies ook af, mits maximaal dubbelspeed gebrand!
* als deze unit het niet meer doet, 99% kans dat je het kan vergeten.
(wij doen ook geen no-cure no pay meer voor deze units inmiddels, alleen nog de nieuwere!)
* units geleverd vanaf 2000, maar overwegend te vinden in auto's vanaf 2001.
* is te upgraden naar een model 2e generatie middels het upgraden van het DVD mechanisme.
( http://global.mitsubishielectric.com/bu ... nfo11.html )
* natuurlijk zijn we aan het kijken of we die dingen ergens vandaan kunnen toveren.

- modellen met klepje;
* ook wel 2e generatie genoemd
* spelen DVD's af tm huidige modeljaar
* ook dubbellayer,
* spelen de meeste backup versies ook af (mits maximaal 4 speed gebrand!)
* wij doen soms nog no-cure no-pay reparatie van deze apparaten, mits de originele DVD's (oud jaar) het nog wel doen! (doen die het ook niet, dan starten wij ook geen onderzoek meer!)
* Units geleverd vanaf 2003 maar overwegend te vinden in 2004 en jongere auto's.

Algemeen :
- Vanaf Versie jaar 08 niet meer downgradebaar! (ook niet na flash erase!)
- Voor versies jaar 05 en hoger vereisen een update van de navi computer.
- Die update kun je zelf uitvoeren.
- Dit gaat automatisch middels het opstarten van de juiste DVD. Meestal is dit NIET de NL versie, maar disk 1 van de set.
- de update start vanzelf indien de juiste DVD geladen wordt. let op, deze update liever niet onderbreken.
- Versies 08 heroverwegen ivm iritante "approval van voorwaarden" die eerst weggelkikt moet worden. (laatste versie 07 verschilt niet veel!!)

Verschillen met XC90;
- de 90 heeft een Mostbus (glasvezel) interface, 60/70 heeft Canbus (koper) interface
- bij 90 unit voorin en een stevigere behuizing
- bij 90 iets jongere computer met meer geheugen/snellere proc
- bij 90 communicatie met de auto (via MOST) met navi-computer inzake status computer
- maar verder gelden dezelfde procedures voor de XC90 inzake de navi unit!

Alle navi apparaten (XC90/60/70/80) zijn trouwens van Mitsubishi electronics.
http://global.mitsubishielectric.com:80 ... nfo01.html

Resumerend ( in de juiste volgorde) :
- Schoonmaken met DVD, droog
- Schoonmaken met DVD, nat
- binnenkant reinigen (glijstangen/lens)
- evt. ons vragen voor no-cure no-pay reparatie
- omruilen bij Volvo dealer / geheel andere navi unit aansluiten en geld bijleggen bovenop de ruilunit.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”