Koppelingsplaten / Versnellingsbakolie (Vraag aangepast)

Alles over de 440 / 460
M-otje
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 17.08.2008 - 02:16

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum omdat ik sinds een week trotste eigenaar ben van een Volvo 460 1.8i van 1996.
Maar ik heb toch een paar vragen over deze auto, en misschien wel in het algemeen. De versnellingsbak lijkt slecht als de motor koud is.
Als ik in de auto rijdt direct na het starten dan lijkt als of de auto moeilijk schakelt van:
1 naar 2
2 naar 3
3 naar 2 en vooral van,
2 naar 1.

Dit heb ik alleen als de auto koud is.
Kan dit liggen aan een tekort aan olie in de versnellingsbak, of is de olie te dik?
Te winig is bijvullen, maar te dik is veranderen.

Welke olie is het beste voor de auto?
Omdat viscosoteit belangrijk is, in verband met de dikte v/d olie, ben ik erg benieuwd welke olie geschikt is voor mijn Volvo.
Ik wil dus altijd lekker vlot kunnen schakelen, ook dus als het straks min 10 graden is.

Wie zou mij kunnen helpen, en wie zou mij aankunnen geven welke olie uitermate geschikt is om soepel te kunnen schakelen?

Ik hoor het graag van jullie allen.

Mvg Mark
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

Hoi,

Gebruik alleen originele volvo olie.
De olie verversen kan ook helpen.
Misschien kan het aan versleten schakelstangbusjes liggen?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Omdat het in alle versnelingen is denkik dat het een olie probleem is. Verversen met de juiste olie dus. Gewoon even ophalen bij de dealer of speciale olie gebruiken die geschikt is voor de volvo/renault versnellingsbakken.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Ik had dit probleem ook, bleek mijn koppeling op te zijn, ofwel koppelingspedaal wat aanspannen, helpt dit niet, nieuwe koppeling...

Btw, ik had het ook geprobeerd met nieuw olie en zo, maar dat hielp niet...

Groeten

Ewout
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Van 2 naar 1 klopt wel dat dit niet altijd makkelijk gaat, volgens mij zit daar een beveiliging op, zodat je niet per ongeluk in de 1 kan schakelen als je van 2 naar 3 wilt. Dit zou de motor een flinke opdonder geven denk ik...
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Klopt inderdaad,Hetzelfde als je rijd en je probeert hem in de achteruit te zetten dat wil gelukkig ook niet want anders zouden er rare dingen gebeuren :o
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
M-otje
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 17.08.2008 - 02:16

Iedereen tot zover bedankt.

Ik ben natuurlijk ook naar verschillende bedrijven geweest informatie.
Alle 5 hadden ze het over versnellingsbakolie, en 1 bedrijf over de koppeligsplaten. Maar de koppeling die slipt trouwens niet.
Verder heb ik ook wat research gedaan op internet over de olie.
Welke type olie zal geschikt zijn?
Zowiezo lijkt mij een olie die dunner is beter.
Welke zou dat moeten zijn?
75/90 olie of 75/80 olie (hoe je het ook omschrijft)
Verder had 1 iemand het over synthetische olie.

Misschien hebben jullie weer wat antwoorden voor mij liggen.

Mvg Mark
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Deze versnellingsbakken mogen alleen speciale volvo olie hebben. Bij de dealer kost een afgepaste kan (3,4ltr) iets van €58. Een alternatief is synthetische Millers TRX 75w90. Die is iets goedkoper als je 'm ergens kan vinden en schakelt iets soepeler als de Volvo olie. Andere olie kan de bronzen synchromesh ringen aantasten.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Maar ik heb al 200dkm MTM olie bij Heuts gebruikt, 3 x ververst. Wel de speciale olie vragen voor Volvo 440 bakken (renault). Ongeveer 45 euro's.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
M-otje
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 17.08.2008 - 02:16

Maar ik heb een 460, maakt dat nog uit?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

nee
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

ALs het alleen bij koude motor is zou ik ook zeggen de olie. Gewoon bij de dealer zon vaatje halen, zit je altijd goed.
M-otje
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 17.08.2008 - 02:16

Vannacht was het toch raar.
Het was redelijk fris, na het stappen ben ik naar huis gegaan (bob)
Ik start de auto, schakel, 1 naar 2, 2 naar 3, en weer terug.
En wat denk je? Schakelde weer perfect....

:?::?: Beetje raar allemaal.

Wat zou het toch kunnen zijn?

Mocht het de koppeling zijn, dan moet de temperatuur toch geen verschil maken?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Koppeling kun je merken als je veel en lang in de stad zit, dan wordt deze warmer en slipt eerder. Met koudere temperatuur snachts en goed schakelen dan.... zou kunnen wijzen op de olie.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Voelt je versnellingspook erg los aan? Dan zouden het versleten busjes van de schakelstang kunnen zijn. Daardoor gaat schakelen ook met horten en stoten, de ene keer beter als de andere.
M-otje
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 17.08.2008 - 02:16

Ik ga het volgende vervangen: Versnellingsbakolie en de schakelstangbusjes.

Als ze toch eenmal bezig zijn, waarom zal ik het niet goed laten doen.

Maar ik heb nog een vraag over het volgende (Ja, alweer een vraag ;) )

Het gaat over de koppeling.
De koppeling komt redelijk laat op, koppeling slipt trouwens niet (Maakt geen lawaai).

Ik heb 2 verschillende testen gedaan.

Actie: Versnelling in de 4 zetten en wegrijden.
Reactie: Als ik heeeel langszaam wegrijd en ik speel met de koppeling dan kan ik heeeeeel langzaam wegrijden, het gaat wel met hakken en stoten.
Als ik de koppeling wat sneller op laat komen en ik probeer dan weg te rijden in de 4 dan slaat hij direct af.

Actie: Versnelling in de 2e versnelling en handrem aangetrokken:
Reactie: Ik trek hem door de handrem heen.

Is dit een teken dat de koppeling nog goed functioneert?

Want anders lijkt mij het beter als ik de versnellingsbakolie vervang, dat ik dan de koppeling ook beter kan doen.


Let wel op dat ik met deze auto van plan ben om in begin November naar Oostenrijk te gaan voor wintersport. Dus bergje op en bergje af, ik wil natuurlijk niet op de bergpas staan met een kappotte koppeling/drukgroep/lager etc.

Ik hoop dat ik voldoende info gegeven heb mbt de koppeling.

Mochten er extra testen zijn waarmee je je koppeling kunt controleren dan hoor ik dat graag. Liever een idee teveel dan teweinig.

Verder zijn eventuele kosten wat ik kan verwachten.

Groeten Mark
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

IK trek door de handrem heen : je bedoelt je begint te rijden of de voorwielen staan stil.

Koppeling is ok.
Je kunt deze stellen door het koppelingspedaal gelijk te stellen met het rempedaal. Dit doe je door de moertjes te verdraaien die in de motorruimte op de ontkoppelvork zitten (je ziet ze vanzelf) Wel weer borgen met 2e moertje.
De koppeling zelf is zelfstellend.

Koppelingsplaat vervangen is echt veel meer werk dan alleen de versnellingbak olie.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
M-otje
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 17.08.2008 - 02:16

Hallo,

Even een extra vraag/reactie tussendoor.

Ik was vanmiddag bij de autovakwarenhandel en daar vraag ik wat de prijs zou zijn van het vervangen v/d olie, als k zelf Volvo olie mee zou nemen.

Hij attendeerde mij erop dat hij olie had van Kroon die hetzelfde zou zijn als de orginele Volvo olie, hij verzekerde mij dat dit ook goed was, en dat zelfs Kroon olie er garantie op zou geven als het niet goed zou zijn voor de bak. Moet ook eerlijk zeggen dat ik deze jongen daarop vertouw, omdat ik hier vaker kom.

Wie weet als dit een goede zet zou zijn als ik de olie zou gebruiken?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je de specificatie's van de olie erbij hebt dan mag er geen zwavel (sulphur) additief in de olie zitten. Zwavel is het component dat de bronzen delen van de bak aantast op den duur. In veruit de meeste versnellingsbak olie zit dit zwavel additief. Lang niet alle olieen vermelden op de verpakking welke additieven erin zitten. Als je het niet zeker weet hou het dan op Volvo olie of Millers TRX. Better be safe than sorry! De versnellingsbakken voor '90 hebben geen bronzen componenten, de bakken vanaf '90 bevatten wel brons(synchromesh ringen)
M-otje
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 17.08.2008 - 02:16

Vandaag ben ik naar de garage geweest, daar de olie nagekeken, deze was helemaal perfect.
Het feit dat het wat stroef schakelt is aan mijzelf te danken.
Ik schakel te hard, ik moet wat rustiger schakelen.
Dit komt door ijn andere auto, daar moest ik de versnelling er anders indrukken.
Dus ik ga mijn rijden aanpassen.

Ik ben weer helemaal tevreden !

Iedereen bedankt tot zover.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”