Geeft niet mee, maar gaat wel makkelijker tegen de vlakte dan een boom.Battlecruiser S80 schreef:Het was een betonnen paal; die geeft dus ook niet zoveel mee...
Volvo Veilig?
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- mehn
- 2nd Gear member
Dat denk ik ook, maar dan andersom...volvorider schreef:Ik had die nieuwe Espace wel eens tegen een 240 willen zien knallen....Ik denk dat je versteld zou staan van de resultaten.
Ik heb ook in een andere aflevering van hetzelfde programma een Volvo 960 frontaal tegen een BMW 5 serie zien 'aanrijden'. Beide van dezelfde leeftijd.
Dat was welliswaar met een veel hogere snelheid, maar de uitkomst was voor beide auto's verbijsterend :oops:
- mehn
- 2nd Gear member
Ik heb het filmpje van bovengenoemde crash TIJDELIJK op mijn website gezet (15Mb). Naar het filmpje van de twee Espace's ben ik nog op zoek.
HIER de LINK.
Je kunt nu zelf wel bedenken wat er gebeurt als ik met MIJN 10 jaar oude volvo 850 T5 buiten de bebouwde kom bijna-frontaal wordt aangereden door een bestuurder in een nieuwe Espace die niet zit op te letten...
HIER de LINK.
Je kunt nu zelf wel bedenken wat er gebeurt als ik met MIJN 10 jaar oude volvo 850 T5 buiten de bebouwde kom bijna-frontaal wordt aangereden door een bestuurder in een nieuwe Espace die niet zit op te letten...
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ja, dat heb ik ook eerder gezien, maar beide auto's rijden ongeveer 100 km/u. Dat is een klap met bijna 200 km/u. De NHTSA test met de 240 ha een snelheid van bijna 100 km/u en dat nog steeds harder dan bij de huidige NCAP testen.mehn schreef:Dat denk ik ook, maar dan andersom...volvorider schreef:Ik had die nieuwe Espace wel eens tegen een 240 willen zien knallen....Ik denk dat je versteld zou staan van de resultaten.
Ik heb ook in een andere aflevering van hetzelfde programma een Volvo 960 frontaal tegen een BMW 5 serie zien 'aanrijden'. Beide van dezelfde leeftijd.
Dat was welliswaar met een veel hogere snelheid, maar de uitkomst was voor beide auto's verbijsterend :oops:
Ik denk bij 200 km/u als moment van de klap ook de Espace een "stukje" kleiner was geweest. Laat staan een Corsa, een Peugeot 106, een Micra enz, enz. Ik moet er niet aandenken wat de gevolgen dan waren.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
Even ter ondersteuning van het bovenstaande. Zie onderstaande brief. Alleen met de Volvo durft men met dergelijke snelheden te testen. volvo was niets voor niets de benchmark.Brief komt uit het artikel" Een lang leven veilig volvo"

-
- 4th Gear member
Onder deze link staan een aantal foto's, van een Volvo 460 die een frontale klapper heeft gemaakt met een nieuwe Audi A3.
Dat is met 60 á 70 km/h gegaan, ik weet wie het was.
Je moet er niet aan denken als het bijv. een Nissan Primera, of een Opel Vectra van dezelfde leeftijd was.
De verhoudingen wat betreft de (te) stevigheid van nieuwe auto's en daarmee het afreageren van de botsenergie komen hier goed naar voren...
Dat is met 60 á 70 km/h gegaan, ik weet wie het was.
Je moet er niet aan denken als het bijv. een Nissan Primera, of een Opel Vectra van dezelfde leeftijd was.
De verhoudingen wat betreft de (te) stevigheid van nieuwe auto's en daarmee het afreageren van de botsenergie komen hier goed naar voren...
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Toch niet erg duidelijk, want het was geen zuivere frontale botsing: dat is te zien aan de inslagplekken. Men noemt dit vaak wel "frontaal", omdat beide auto's elkaar tegemoet kwamen. Minstens één moet een ontwijkende manoeuvre hebben gemaakt, waardoor de Audi dus de Volvo schuin op de bestuurdersplaats raakte.
Dit is iets waar geen enkele test in voorziet: elke auto heeft onvoordelige invalshoeken, hoe stevig ook gebouwd. Als het andersom was geweest, dan was de Audi waarschijnlijk ook heel ernstig ingedeukt op dezelfde plaats.
Ik bedoel dus de Audi kon mooi frontaal zijn botsenergie kwijt en bij de Volvo kwam die energie onvoordelig (door de uitwijkreactie) op een minder beschermde plaats aan.
Het is voor inzittenden altijd beter om frontaal te botsen dan dit, maar bijna elke chauffeur probert onwillekeurig te ontwijken. Daarom zegt de theorie van al die botstesten niet zoveel over de praktijk...
Volvo heeft tijdenlang in Scandinavië (mogelijk nog steeds) elk Volvo-wrak (van de grotere modellen) onderzocht om ze steviger te maken in de praktijk. Dat dit gelukt is, wordt bewezen door het feit dat er in de VS nog nooit een dodelijk ongeval is geweest met een Volvo.
Dit is iets waar geen enkele test in voorziet: elke auto heeft onvoordelige invalshoeken, hoe stevig ook gebouwd. Als het andersom was geweest, dan was de Audi waarschijnlijk ook heel ernstig ingedeukt op dezelfde plaats.
Ik bedoel dus de Audi kon mooi frontaal zijn botsenergie kwijt en bij de Volvo kwam die energie onvoordelig (door de uitwijkreactie) op een minder beschermde plaats aan.
Het is voor inzittenden altijd beter om frontaal te botsen dan dit, maar bijna elke chauffeur probert onwillekeurig te ontwijken. Daarom zegt de theorie van al die botstesten niet zoveel over de praktijk...
Volvo heeft tijdenlang in Scandinavië (mogelijk nog steeds) elk Volvo-wrak (van de grotere modellen) onderzocht om ze steviger te maken in de praktijk. Dat dit gelukt is, wordt bewezen door het feit dat er in de VS nog nooit een dodelijk ongeval is geweest met een Volvo.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 4th Gear member
Heb je daar ondersteunende gegevens van?Battlecruiser S80 schreef:wordt bewezen door het feit dat er in de VS nog nooit een dodelijk ongeval is geweest met een Volvo.
(is geen aanval, ofzo, maar met ondersteunende gegevens wordt het geloofwaardiger)
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Heb het hier ergens gelezen:
http://www.volvospy.com/archive.php
Maar kan het niet zo gauw vinden; je kan maar met één woord zoeken.
Ik kan echter niet alles documenteren als ik ergens iets lees, want dan moet ik tegelijkertijd een database gaan maken voor alle bronnen die ik tegenkom. Ik weet echter wel dat de bron een tamelijk geloofwaardige was: van Volvo zelf en niet van een willekeurig iemand ergens op een forum of zo.
http://www.volvospy.com/archive.php
Maar kan het niet zo gauw vinden; je kan maar met één woord zoeken.
Ik kan echter niet alles documenteren als ik ergens iets lees, want dan moet ik tegelijkertijd een database gaan maken voor alle bronnen die ik tegenkom. Ik weet echter wel dat de bron een tamelijk geloofwaardige was: van Volvo zelf en niet van een willekeurig iemand ergens op een forum of zo.
Volvo Rules the Road
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Volvo Rules the Road
- mehn
- 2nd Gear member
Ik heb het filmpje over de Renaults Espace gevonden. Ook deze staat tijdelijk op mijn site.
HIER de LINK.
Kijk en huiver... :shock:
P.S. Ik weet dat dit niks met Volvo te maken heeft, maar in het kader van de gevolgen van de Euro NCAP crashtesten denk ik dat dit relevant is.
HIER de LINK.
P.S. Ik weet dat dit niks met Volvo te maken heeft, maar in het kader van de gevolgen van de Euro NCAP crashtesten denk ik dat dit relevant is.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Inderdaad een interessant filmpje. Maar het toont slechts aan dat oude Renaults waardeloos waren: zelfs de bevestiging van de veiligheidsgordel brak af. En dat is bij Volvo's nog nooit gebeurd. Het toont ook aan dat er wat moest gebeuren bij Renault: er waren te veel doden te betreuren in vooral het Franse verkeer, en daar rijden dus erg veel Renaults en andere kreukelfrieten rond.
We weten dus niet wat er gebeurd zou zijn als een Volvo 850 tegen een nieuwe Espace was gereden, maar vergeet daarbij niet dat ook toen al de normen van Volvo veel hoger stonden dan die bij Renault.
We weten dus niet wat er gebeurd zou zijn als een Volvo 850 tegen een nieuwe Espace was gereden, maar vergeet daarbij niet dat ook toen al de normen van Volvo veel hoger stonden dan die bij Renault.
Volvo Rules the Road
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dennis schreef:Heb je daar ondersteunende gegevens van?Battlecruiser S80 schreef:wordt bewezen door het feit dat er in de VS nog nooit een dodelijk ongeval is geweest met een Volvo.
(is geen aanval, ofzo, maar met ondersteunende gegevens wordt het geloofwaardiger)
mvg
dennis
Specifiek met een 240! Heb er een artikel overgeschreven. Het klopt wat "Battlecruiser S80"zegt. Het gaat over een periode van 4-5 jaar waarin door de verzekeringsmaatschappijen in Amerika geen enkel dodelijk ongeluk hebben geregistreerd hebben met een Volvo 240.
Als je het artikel wilt lezen, stuur je mail adres naar:
volvorider@hetgesprek.nl
- volvoruud
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Okay, okay, ik schop een oud topic omhoog. Maar ik vind het wel de moeite waard om het hier even te laten zien.
Terug koment op Renault die enkel veiligheid hoog in het vaandel heeft staan om met EURO-NCAP te pronken. Zodra EURO-NCAP opeens een testje ertussen zet, hebben ze daarzo een probleem denk ik. Dit geldt trouwens voor heel veel merken denk ik.
Volgend overzicht gaat over wiplash.
Je kunt duidelijk zien dat bepaalde merken geen echt werk maken van het wiplash probleem. Wellicht alleen omdat het niet openbaar getest wordt met bv. Euro-Ncap.
Wiplash:
http://www.folksam.se/forskning/trafik/whiplashprov.htm
Nog een overzicht die Volvo met Renault vergelijkt:
http://www.crashtest.com/renault/renault.htm
http://www.crashtest.com/volvo/volvo.htm
Terug koment op Renault die enkel veiligheid hoog in het vaandel heeft staan om met EURO-NCAP te pronken. Zodra EURO-NCAP opeens een testje ertussen zet, hebben ze daarzo een probleem denk ik. Dit geldt trouwens voor heel veel merken denk ik.
Volgend overzicht gaat over wiplash.
Je kunt duidelijk zien dat bepaalde merken geen echt werk maken van het wiplash probleem. Wellicht alleen omdat het niet openbaar getest wordt met bv. Euro-Ncap.
Wiplash:
http://www.folksam.se/forskning/trafik/whiplashprov.htm
Nog een overzicht die Volvo met Renault vergelijkt:
http://www.crashtest.com/renault/renault.htm
http://www.crashtest.com/volvo/volvo.htm
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
Er zijn maar weinig fabrikanten die de veiligheid van hun auto's zo goed voor elkaar hebben als Volvo. Bij de meeste merken is veiligeid nog maar sinds een jaar of 10 een hot item. Volvo is al tientallen jaren bezig met veiligheidsitems. Ik stap altijd met een bijzonder veilig gevoel in mijn S80! Niet dat je dan onverantwoord moet gaan rijden maar het idee dat je bij een botsing in een veilige auto zit vind ik toch bijzonder fijn, ook met het oog op mijn dochtertje van drie.
- volvoruud
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Inderdaad. Ik kan de tijd nog herinneren dat mijn ouders een Volvo 340 hadden. Dat ding had echt van die dikke balken in de deuren, en die auto kwam uit 1988. Zoek maar eens een ander merk van dat jaar uit die dat ook had !
Voor dat ik deze Volvo had, heb ik ook nog heel even in een (sl)opel en een mitsubishi gereden. Daar miste ik het veilige gevoel. Dat is met deze auto die ik nu heb niet meer zo. Er zitten zelfs van die SIPS plaatjes op de deuren
.Je weet gewoon dat ze er op de juiste manier aandacht hebben besteedt. (dus geen marketing aandacht, maar de juiste aandacht die een mens verdient, niet de verkoopcijfers. En een euro-ncap ster beschermt je niet
)
Kwa veiligheid heb ik maar echt vertrouwen in 2 merken, dat zijn Volvo en Saab. De rest heb ik het niet zo op met het serieus nemen van het item veiligheid.
Voor dat ik deze Volvo had, heb ik ook nog heel even in een (sl)opel en een mitsubishi gereden. Daar miste ik het veilige gevoel. Dat is met deze auto die ik nu heb niet meer zo. Er zitten zelfs van die SIPS plaatjes op de deuren

Kwa veiligheid heb ik maar echt vertrouwen in 2 merken, dat zijn Volvo en Saab. De rest heb ik het niet zo op met het serieus nemen van het item veiligheid.
- Johan Braziltraveller
- 4th Gear member
Maar hoe staat of valt een Volvo die 9 jaar oud is (zeg maar het model waar ikzelf in cruisse) en een S50 tegenkomt?? 't Zal wel gissen blijven... :roll:mehn schreef:Ik heb het filmpje over de Renaults Espace gevonden. Ook deze staat tijdelijk op mijn site.
HIER de LINK.
VOLVO 440 1.8i '96
- volvoruud
- 3rd Gear member
- Contacteer:
[bijdehand modes]
Voor een S50 zal je niet bang hoeven te zijn
[/bijdehand modes]
Voor een S50 zal je niet bang hoeven te zijn

[/bijdehand modes]
- Battlecruiser
- 8th Gear member
T'is inderdaad een nogal fictief gegeven.
Een auto die leuk uit een botstest komt, kan in de praktijk geheel anders verkreukelen. In de tests gaat het om standaard aanrijdingen; in de praktijk wordt de auto vaak vanuit een andere hoek geraakt, wordt vervolgens tegen andere objecten aangeslingerd e.d.
Hééél erg belangrijk is hoe groot de massa van het vijandige voertuig is. Bij een Espace tegen een Alto is de afloop voorspelbaarder dan tussen een 940 en een Citroën C5.
Vervolgens is de discipline van de bestuurder en passagiers van zeer grote betekenis: doen ze altijd hun gordels goed om?
Oftewel: de tests geven een vage indicatie van de veiligheid. Maar ik vertrouw toch iets meer op wat ik met eigen ogen heb gezien en wat ik elders heb vernomen van ernstige ongevallen. Die kennis die in Oostenrijk met zijn 240 de berg afrolde en 50 meter lager er vrolijk weer uitstapte zonder letsel maakte nog de meeste indruk.
Een auto die leuk uit een botstest komt, kan in de praktijk geheel anders verkreukelen. In de tests gaat het om standaard aanrijdingen; in de praktijk wordt de auto vaak vanuit een andere hoek geraakt, wordt vervolgens tegen andere objecten aangeslingerd e.d.
Hééél erg belangrijk is hoe groot de massa van het vijandige voertuig is. Bij een Espace tegen een Alto is de afloop voorspelbaarder dan tussen een 940 en een Citroën C5.
Vervolgens is de discipline van de bestuurder en passagiers van zeer grote betekenis: doen ze altijd hun gordels goed om?
Oftewel: de tests geven een vage indicatie van de veiligheid. Maar ik vertrouw toch iets meer op wat ik met eigen ogen heb gezien en wat ik elders heb vernomen van ernstige ongevallen. Die kennis die in Oostenrijk met zijn 240 de berg afrolde en 50 meter lager er vrolijk weer uitstapte zonder letsel maakte nog de meeste indruk.
Volvo Rules the Road