Ik heb de volgende kuren met mijn S60 140pk LPi (219.000 km):
Soms slecht starten (moet je even doorstarten en dan lukt het wel);
Soms slecht lopen (alsof ie niet op 5 cilinders loopt), even gas intrappen en dan gaat ie wel weer;
Stotteren/inhouden;
En ik heb het idee dat ie feller moet zijn dan dat ie nu toont;
Ik heb één keer een melding gehad toen ik van de snelweg in een forse bocht de uitrijstrook afreed. Kon zo snel niet de display aflezen.
Kuren zowel op gas als benzine. Verder rijdt ie prima en ben ik er blij mee!
Ik verdenk op basis van dit forum de ETM. Andere mogelijkheden zijn misschien de LPG-pomp (maar dan had ik geen kuren bij benzine moeten merken) of revisie van de kleppen (maar ik weet niet of dat deze kuren vertoont).
Vandaag had ik de aanvullende grap: auto begon te trillen en de melding: spoed service, langzaam rijden. Beetje rustig doorrijden en het trillen stopte vrij snel en de melding verdween later.
Ik heb de auto drie weken ofzo, dus weet niet of de kleppen ooit gesteld zijn. Kmstand is 219.000.
Vandaag was het probleem op gas. Stationair lopen deed ie op een moment vandaag ook iets grillig. Af en toe heeft ie ook een flinke "hik" bij optrekken en laag in de toeren. Dan knippert het gaslampje soms nog (vlak na starten) en dan loopt ie nog op benzine toch?
Ik ga ook nog wel even een dag op benzine rijden. Goed checken of ie ook op benzine raar doet. Vooralsnog ben ik er wel aardig zeker van dat ie beter rijdt op benzine.
Ik had al eens na het starten (bij stilstand en in de vrij) dat ie stokte bij het intrappen van het gaspedaal. Na overschakeling op benzine deed ie dat niet.
Wat C 30 T5 aangeeft: even laten uitlezen op foutcodes.
Als daar uitkomt storing op 1 of 2 van de cilinders kan het uiteraart defecte bougie's, bobines of injectoren zijn.
Maar gezien de aantal km's sluit ik klepspeling niet uit.
Ik heb een soortgelijk probleem en misschien hebben we hier iets aan.
Mijn S-60 LPI 253.000 km en de kleppen laten stellen bij 233.000.
Juist als de kleppen niet gesteld zijn hoor je hem niet omdat de kleppen te strak staan, en na het stellen hoor ik ze wat tikken.
Wat beter is anders verbranden ze als ze te dicht staan, dus dat je niets hoor is logisch maar kan gevaarlijk zijn dat ze te strak staan.
Nu heb ik gisteren de accu vernieuwd en voorheen zakte het toerental al in tot 700 toeren als ik nog reed en de koppeling intrapte maar nu zakt deze naar 500 toeren en slaat bijna af, als hij koud is wel.
Op benzine is hetzelfde probleem dat hij zover terug valt en als ik stil kom te staan hersteld de motor zich weer.
Moet ik ook aan de ETM denken?? en waar kan ik dat het beste en goedkoopste laten doen?
Ik heb wel eens ergens gelezen dat er iemand is die het goedkoper kan dan normaal!!!
Graag reacties
Dank U.
Je kan proberen hem schoon te maken.
Tik maar ETM in bij Zoek, het is daar wel beschreven.
Geen revisie kopen, dat is duurkoop en ellende! Korting vragen bij de Volvo dealer.
Kleppen stellen is zeker geen standaard werkzaamheid bij een onderhoudsbeurt nietwaar!
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967 XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Maar jij bent een speciaal geval, want kleppen stellen van een volvo
doe je niet even als je er geen verstand van hebt, het is heel link, kost niet voor niets 800 eurootjes.
De dealer leest geen meldingen uit. Alles lijkt goed en de ETM blinkt groen in het computerscherm.
De gasspecialist is druk... hij geeft aan dat ik me niet druk hoef maken over de kleppen, want dan had de dealer wel motorproblemen gemeten. Het advies: blijven rijden tot het erger wordt om "zoekkosten" te vermijden. Dan weer komen bij de gasspecialist. Het is waarschijnlijk de pomp.