Motor temperatuur

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

De afgelopen dagen liep het koelwater temperatuur nauwelijks op, wat kan duiden op een defecte thermostaat. De thermostaat zit er nog maar een paar maanden in, dus dat is sowieso al vreemd. Zojuist kwam de motor wel weer goed op temperatuur. Wat kan er aan de hand zijn?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Lucht in het koelsysteem? Is je waterpeil voldoende?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

of je temp meter is niet 100% meer.

Als de meter aangeeft dat ie koud is, heb je toen ook even aan je blok gevoelt?
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

wat noem je nauwelijks, hoe hoog komt de meter?
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Hij kwam tot hooguit 1/4. Ik heb toch maar weer de thermostaat vervangen, maar ook gelijk de radiateur. Die had z'n tijd gehad, want de lamellen brokkelden helemaal uit elkaar. Overigens was ik nog geen 100 euro kwijt voor een nieuwe, dus dat viel mee. Maar nu is het probleem dus weer voor elkaar, hij komt weer netjes halverwege en blijft daar ook.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Het heeft 2 dagen geduurd, maar vanochtend werd de auto wéér niet warm. Na 25 minuten stond de meter op 40%. Een kapotte meter lijkt me sterk, aangezien de meter het na het vervangen van de radiateur en thermostaat wel weer goed deed. Iemand nog een idee?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Controleer eerst eens of de radiateur helemaal warm wordt. En of de bovenste en onderste rad.slang heet worden. Het liefst even met een infra rood termometer maar met de hand voelen kan je ook al veel vertellen. Als je kachel ook goed heet wordt dan zou ik me geen zorgen maken. De verschijnselen lijken mij op een defecte meter, defecte sensor of slechte verbinding ervan te wijzen.
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

De kachel wordt goed heet, en net op de terugweg vanuit m'n werk geen probleem meer gehad. Zal dan wel een slecht verbinding zijn?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
460_turbo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.11.2006 - 21:25

Ik heb het probleem ook al heel lang. De ene keer doet de meter helemaal niets en de andere keer stijgt hij naar 1/4, maar hij stijgt niet naar net iets onder half.

Ik hoorde dat er een bepaald regelblokje achter de meter moet zitten die nog wel eens voor problemen kan zorgen.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999

Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ik heb er eigenlijk nog niet bij stil gestaan dat ik een ontluchtingsventiel heb (op m'n vorige 460 had ik die niet). Hoe werkt dat ontluchten? Gewoon goed warm rijden en het ventiel losdraaien?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
460_turbo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.11.2006 - 21:25

Kachel helemaal op warm zetten, ontluchtingsnippel losdraaien tot er koelvloeistof uit komt en dit zonodig een paar keer herhalen na een rondje te hebben gereden.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999

Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

pas wel op voor je klauwen, want die KVS is best warm.. Overigens hoef je hem niet helemaal op warm te zetten, er stroomt continu warme KVS door je kachelradiateur.
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Het heeft nog weinig geholpen. Ik heb ook de massa kabel vervangen, deze was groen van de oxidatie. Welke opties zijn er nog meer?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
460_turbo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.11.2006 - 21:25

Overigens hoef je hem niet helemaal op warm te zetten, er stroomt continu warme KVS door je kachelradiateur
Dat ligt eraan of je een vloeistofgeregelde of een luchtstroom geregelde radiator hebt.

Ik weet niet wat voor type die van de 4 serie is.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999

Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Het lijkt toch wel opgelost te zijn nu. Nog maar ff in de gaten houden de komende dagen en niet te vroeg juichen :)
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

bij mij hetzelfde: soms op 2/3 tussen koud en midden. soms perfect midden, soms stukje boven midden (kan binnen seconde veranderen). bij mij is het de sensor van de meter (draadje los bij staionair motor en helemaal omhoogkomen van meter=kapot).
Maakt verder niet uit voor de auto ook als de motor te warm wordt zit er nog een extra veiligheid in de meter voor de ecu (die het pas op heet! lampje laat branden)
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Welke sensor bedoel je dan? De sensor in de radiateur?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

hmmm ik ging even ervan uit dat je een b18u hebt. Bij de 2.0 gaat mijn verhaal misschien niet op
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”