B30 backfire

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Backfire kan ook ontstaan door een defecte ontstekings condensator. Kost weinig en is makkelijk te vervangen. Als er een klep niet goed sluit kan je idd backfire krijgen. Om te checken of er een klep verbrand is moet je een compressie test (laten) doen. Een keer droog meten en dan een keer met een beetje (theelepel) motor olie op de zuiger gooien via het bougie gat. Als de compressie van de cylinder hoger is met olie dan verliest hij druk via de zuiger, blijft de compressie gelijk dan is er een klep gaar. Het belangrijkste is dat de compressie van de cylinders niet te veel van elkaar afwijken. Zit er een tussen die aanmerkelijk afwijkt dan heb je de boosdoener. Kijk ook eens of je carterventilatie hard blaast, dat duid op verlies van kompressie via de zuigerringen. Even slang van de olievuldop halen en voelen of er erg veel lucht (orkaantje) uit komt en of hij veel olie verbruikt, dan zit er veel olie in de ontluchtingsslang.
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

.
.

Compressie meten

Als je wil, mag je mijn compressiemeter wel lenen

Stuur maar een PB
Gebruikersavatar
Reinell
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
Locatie: Akkrum, Friesland

Dank voor de medewerking tot nu toe jongens!

Komend weekend ga ik een gaatje zien te vinden om de compressie te meten, (dank voor het lenen van de meter! :cheers: )
Ben benieuwd wat er uit komt.

Volgens de vorige eigenaar was de compressie goed (hij had hem zelf gemeten)
De ontsteking was vervangen en dat is bevestigd door een vriend van mij.
Wil nog niet zeggen dat hij het doet natuurlijk...
Ik kreeg meer opmerkingen in de richting van de ontsteking n.l.

Na het weekend meer antwoorden hoop ik!
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Gebruikersavatar
Reinell
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
Locatie: Akkrum, Friesland

Compressietest gedaan!

Ik heb gisteren de test gedaan en ik heb zo mijn vermoedens maar graag zou ik jullie mening willen hebben.

Ik heb de cilinders genummerd van voor (Dynamo naar startmotor) naar achter, dus gewoon opvolgend.

cilinder: Compr. droog Compr. nat
1 - 9.0 - 9.5 - verlies via zuiger?
2 - 9.9 - 9.8 - klep gaar?
3 - 8.8 - 8.8 - klep gaar?
4 - 10 - 10.3 - verlies via zuiger?
5 - 9.9 - 9.1
6 - 8.2 - 8.5 - Verlies via zuiger & tikkende klep?

Ik moet hierbij toevoegen dat ik vergeten ben gas te geven ::oops:
De laatste (1) -na de natte test- heb ik dat wel mee gedaan (extra test) maar zag geen verschil.
Wel heb ik zolang doorgestart (10 sec.) tot de meter geen verschil meer aangaf.

Wat is een normale compressiedruk per cilinder voor een B30A?

De carterventilatie kon ik niet vinden, er zit geen slangetje aan mijn vuldop…
Waar kan ik deze vinden?
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Bij de B30 is het meestal de 6e cylinder die problemen krijgt. Die zit achteraan en krijgt de minste koeling. Dat is een bekend zwak punt van de B30's. Dat zal de tikkende klep wel zijn die je hoort. #3 hetzelfde verhaal. En de zuigers zijn ook niet helemaal ok meer. Het belangrijkste bij een compressie test is dat er niet veel verschil tussen de cylinders mag zitten, zo'n 10% verschil is de max. Een kop revisie lijkt me het minste. Je hoort de test wel te doen met de gasklep helemaal open, gaspedaal op de bodem dus. Maar dit is al wel een indicatie dat je blok moe is. Om helemaal zekerheid te krijgen zou je een leak down test moeten laten doen. Dan zetten ze luchtdruk op de cylinders via de bougiegaten en kan je horen, met een stethoscoop, waar de lucht ontsnapt. Of via de kleppen en/of via de zuigerveren en ze meten hoe snel de druk daalt.
De carterventilatie zit aan de kant van de bougies, iets onder de 1e. Daar zit een ovaal blokje waar een slang vandaan loopt naar het luchtfilter. Ovale blokje zit vast met een boutje onderaan, alleen op de tast te ontdekken. Losdraaien en je kan het blokje (de vlamdover) eruit trekken en reinigen.
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Tijd voor een nieuwe?

Topic: Volvo penta AQ171 oftewel een B30 blok

...
...
Gebruikersavatar
Reinell
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
Locatie: Akkrum, Friesland

Maak me blij!

Dit is al een "nieuwe" en uiteraard -net als die in de boot zat- een hele goeie! ::(
De originele motor heeft nog geen uur gelopen en bleek lekkage te hebben bij de oliekoeler, water in de olie. Na demontage bleken o.a. 2 cilinders verroest...
De carterpan was brandschoon en de olie nieuw toen ik hem kocht alhoewel de vorige eigenaar geen olie ververst had.
Na mijn 1e vaart had de nieuwe olie meer iets van opgeklopte slagroom...

Op zich is het vervangen van een motor in een boot niet zoveel werk, vele malen makkelijker dan in een auto dus wanneer je een goed kunt vinden...

Ik heb hier en daar al een aantal opties (ook reeds deze :) maar dank voor het opletten!) maar nog geen goede.
Het probleem is dat een motor die niet in een auto of boot ligt niet te testen is, en dus altijd gokken blijft.
En laten we wel zijn, wie vervangt een motor die goed is?

Zoals het nu lijkt moet de mijne dus minimaal een koprevisie hebben.
Iemand enig idee wie dat kan en wat dat kost?
De boot gaat er eind september uit en pas in april er weer in, het mag dus een winterklusje zijn!
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Zoals het nu lijkt moet de mijne dus minimaal een koprevisie hebben.
Iemand enig idee wie dat kan en wat dat kost?
Check http://www.freddycane.com/

Zit bij jou om de hoek (bijna dan)

Voor (richt)prijzen check deze: Topic: Kosten cilinderkop revisie
Gaat wel over een 4 cyl,maar dan weet je ong wat je te wachten staat.
Gebruikersavatar
Reinell
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
Locatie: Akkrum, Friesland

Thnx!

Zit inderdaad dichtbij.
Zal er nog over nadenken of dit een goede optie is.

De boot is reeds een kostbaar geintje omdat niet alleen de motor een wrak was, de boot zelf heb ik ook volledig moeten restaureren... ](*,)
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

..
.

Oude chinese wijsheid:
"If it has pistons or tits, its going to be expensive"
Afbeelding

..
.
Gebruikersavatar
Reinell
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
Locatie: Akkrum, Friesland

Hahahaha :greenjumpers:

Sure thing!

Ik kan het blok volledig laten reviseren voor 2000,- alleen dan volgens de specificaties van volvo op de weg en dat doe ik liever voor een volvo te water!
Bij mijn weten zijn de krukaslagers op de lange duur niet geschikt in een boot en misschien wel meer niet...
en... de AQ170 levert 40pk meer in theorie....

onderzoek dus!

iemand die een origineel AQ170 blok weet te liggen??? (nee, mijn oude blok heb ik niet meer, dat was ook al een B30)
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
gertvanderspek
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34

Je heb pm!
Sory dat het lang duurde!
Gebruikersavatar
Reinell
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
Locatie: Akkrum, Friesland

thnx!

Geen probleem, haast is een onbekend begrip op het water ::D
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Gebruikersavatar
Reinell
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
Locatie: Akkrum, Friesland

Vandaag heb ik 2 mensen gesproken die onafhankelijk van elkaar geloven dat de motor goed moet werken (althans zonder backfire) d.m.v. afstellen c/q minder ingrijpende middelen.

Beiden denken aan de ontsteking wat natuurlijk heel goed kan. Deze is "nieuw" (zat op het blok en was recent vervangen).
Eentje wil me helpen met het afstellen dus dat is mooi!
Hij rijd zelf in een Volvo 244 met een B20 en heeft toevallig dit zelfde net bij zijn eigen auto gedaan.

Vanavond nieuwe bougies er in gezet en de bougiekabels doorgemeten, dit is allemaal netjes in orde.
De bougies zullen niet de oorzaak zijn maar zullen ook niet tegenwerken denk ik.

Er is dus weer wat hoop!

Hopelijk heb ik komend weekend ff tijd om hier mee bezig te gaan.
De backfire treed pas op bij veel vermogen en tja, hard varen mag niet overal...

Even een verlaten stukje water opzoeken dus! :thumbright:
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Gebruikersavatar
Reinell
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
Locatie: Akkrum, Friesland

Zaterdag hebben we de contactpuntjes afgesteld en de motor op tijd gezet.
Dit allemaal volgens het boekje en dit is goed merkbaar!

De backfire treed nog wel op (boven de 4200RPM -toerelteller is niet helemaal zuiver-) maar alleen als je de laatste 5% van het vermogen wilt gebruiken.
Vol vermogen klinkt misschien als mishandeling voor de gemiddelde klasieke volvo rijder maar is noodzakelijk voor het optrekken bij het waterskien :D
De boot trekt nu VEEL sneller in planee en behaalt nu denk ik 50km/uur (moet de GPS er nog een keer bij hebben en het staartstuk nog trimmen etc. natuurlijk!)
Geen raketsnelheden maar voor een motor van deze leeftijd niet slecht!

We gaan kijken of de timing nog iets bijgesteld kan worden zodat het helemaal weg is... ben benieuwd!
De klep blijft tikken uiteraard, ook deze gaan we (nog een keer) stellen.

En anders de motorruimte goed isoleren denk ik :D

Ik zal ook nog even naar de caterventilatie kijken, hier ben ik nog niet aan toegekomen.

Ik heb ooit gelezen dat de B30 maar een paar jaar gemaakt is, zo uit mijn hoofd van 1968 tot 1972. Klopt dit?
Dit zou inhouden dat de jongste nu 36 jaar oud is...

Wat is het maximale toerental wat ik mag verwachten van deze motor?
De teller gaat tot 5000rpm maar is niet helemaal zuiver.
Wat voor type teller hoort bij de motor?
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Deze sites al eens bekenen?

http://www.crommarine.se/
Klik "Volvo Penta"
Klik "Modellguide drevmotorer bensin"

of

Motoren database van Volvo Penta met allerlei info over de AQ170's

Bij Motortype:AQ170 intikken en dan heb je verschillende documenten.

of Deze.
Nog mooier.
Duidelijke tekeningen
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

het maximale toerental van een B30E is 5800rpm.

mijn auto is van '75 en is voorzien van een B30F
Gebruikersavatar
Reinell
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
Locatie: Akkrum, Friesland

B-lennium schreef:het maximale toerental van een B30E is 5800rpm.

mijn auto is van '75 en is voorzien van een B30F
Ik heb op 1 van de sites die VolvoRob toevoegde gezien dat voor de mijne 5000rpm de max is.
Dit is ook wat de toerenteller aangeeft maar dat kan toeval zijn natuurlijk.
Ik krijg hem stationair wel gemakkelijk op 5000rpm, ik neem aan dat dit ook de maatstaaf is? in bedrijf is het toerental uiteraard afhankelijk van omstandigheden zoals tegendruk, gewicht auto/boot etc.
Zonder backfire red ik denk ik 4500rpm.

Bedankt voor de linkjes Rob, zijn erg handig! Zeker als je ziet dat bepaalde staartstukrubbers hier in nederland 80-120 euro kosten en in Zweden 27,- :shock:

De motor is idd maar 3 jaar gemaakt: 1969 - 1972 en ze zijn er nog volop... go volvo! :D

Toch ziet mijn setje er iets gedateerder uit dan op dit plaatje... :?
Afbeelding
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Gebruikersavatar
Reinell
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
Locatie: Akkrum, Friesland

Gisteren even m'n gps meegenomen: 45km/uur bij 4200 rpm. :)
Vermoedelijk met finetunen v/d motor & trimmen van het staartstuk nog iets sneller maar dit is vlot genoeg voor het wakeboarden :P
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Gebruikersavatar
Reinell
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 13.08.2008 - 16:36
Locatie: Akkrum, Friesland

Hallo Volvo'ers!

Het seizoen voor mij zit er op, de motor loopt nu voor 90% goed, tot 4400RPM geen backfire meer en nog een klein beetje gas over.
Ik denk niet dat de motor uit dat laatste beetje nog veel kracht gaat halen maar voor het mooie toch maar kijken of het er nog uit kan.

We gaan de motor nog iets bijstellen met de hand en ik kan de contactpuntjes nog vervangen.
Dit is me helaas niet meer gelukt voordat de boot het water uit moest en op het droge heeft hij geen koeling of weerstand, dus moeilijk testen.

De topsnelheid is 48km/u wat redelijk goed is voor een boot van deze leeftijd!

Ik ga deze winter enkele andere zaken zoals dashboard, trimmotor, bekleding e.d. klaarmaken voor komend jaar!
________________________________________________
Volvo in een speedboot!
Merk: Reinell
Type: V1701
Bouwjr: 1976
Motor: Volvo ";penta"; AQ170 (B30A uit een Volvo 164)
________________________________________________
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”