Verstuivers vervangen Volvo s70 2.5 tdi d5252t 2461cc 103kw

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
MichelB
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 23.12.2005 - 20:58

Bouwjaar 1998. Ik heb begrepen dat de (mogelijke) oorzaak van zwarte rook bij optrekken en versnellen versleten verstuivers zijn. Ook pingelt de motor wel eens bij stationair draaien.

Zijn er nog gekke dingen te verwachten/aandachtspunten bij het vervangen?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Een dieselmotor die pingelt bij stationair? Wat neem je dan waar?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Roken doen ze allemaal die TDi's. Je kunt wel verstuivers gaan vervangen maar of je van het roken af bent dan....kweenie
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Swedishsteel4life
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.01.2007 - 21:38
Locatie: Zutphen

Ik heb ook niet het idee dat dit te maken heeft met de verstuivers,
Een tdi rookt/roet gewoon fors bij acceleratie.
Misschien eerst eens door een expertlaten nazien (pompafst. etc)
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
MichelB
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 23.12.2005 - 20:58

edraket schreef:Een dieselmotor die pingelt bij stationair? Wat neem je dan waar?
Als de auto gestart wordt en stationair draait, draait hij altijd zonder problemen. Indien je met warme motor file rijdt, optrekt en vervolgens met ingetrapte koppeling de auto zonder gas te geven laat uitrijden, dan gaat de motor onregelmatig lopen. Zodra gas gegeven wordt, is deze onregelmatigheid weg, maar kan bij gas loslaten meteen weer terugkomen. Indien auto op toeren is, rijdt hij verder prima.
Verbruik: olie 0,5L/10.000km, diesel 1L/14km. Vlgs mij niets bijzonders.
Gebruikersavatar
dees
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.09.2008 - 21:45

het roken van mijn v70 werd een stuk minder na het verbeterd instellen van het injectiemoment("groene zone"). even aan de computer en een specialist kan wellicht al een hoop doen! Succes! Dees
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Pingelen is iets heel anders. Dan ontbrand de brandstof spontaan, dus zonder vonk en/of op het verkeerde tijdstip. Je hoort dat wel bij oude autootjes als ze met een te laag toerental wegrijden. Je hoort dan een geluid als een knikkerzak waar flink aan geschud wordt.

Inderdaad rokden dze motoren allemaal. Ik zou eerst het inspuitmoment laten afstellen. Dat komt vrij kritisch en verergert ook het roken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V70CBR
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 31.08.2008 - 15:01
Locatie: kempen
Contacteer:

MichelB schreef:Bouwjaar 1998. Ik heb begrepen dat de (mogelijke) oorzaak van zwarte rook bij optrekken en versnellen versleten verstuivers zijn. Ook pingelt de motor wel eens bij stationair draaien.

Zijn er nog gekke dingen te verwachten/aandachtspunten bij het vervangen?
Misschien eens jou EGR klep afsluiten .

Heb ik ook gedaan en gedaan met roeten enkel nog bij serieus doortrekken heb je nog wat roet maar dan spreek ik van optrekken naar de 4000 à 5000 toeren.

Bij normaal rijden niets roeten meer. :D
Volvo V70 2.5TDI Bj.1998 Zilver

Fotoalbum van mijn volvo
MichelB
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 23.12.2005 - 20:58

V70CBR schreef:
MichelB schreef:Bouwjaar 1998. Ik heb begrepen dat de (mogelijke) oorzaak van zwarte rook bij optrekken en versnellen versleten verstuivers zijn. Ook pingelt de motor wel eens bij stationair draaien.

Zijn er nog gekke dingen te verwachten/aandachtspunten bij het vervangen?
Misschien eens jou EGR klep afsluiten .

Heb ik ook gedaan en gedaan met roeten enkel nog bij serieus doortrekken heb je nog wat roet maar dan spreek ik van optrekken naar de 4000 à 5000 toeren.

Bij normaal rijden niets roeten meer. :D
Heeft het afsluiten van de EGR klep nog nadelige gevolgen? M.a.w: is dat niet schadelijk voor de motor?
Gebruikersavatar
raymond01
3rd Gear member
Berichten: 393
Lid geworden op: 15.10.2007 - 17:53
Locatie: Arnhem/Zakynthos

Nee is niet nadelig.
___________________________

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”