Koppelingsplaten / Versnellingsbakolie (Vraag aangepast)

Alles over de 440 / 460
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

dat zeer zeker bij Volvo, die moet je rustig schakelen. Zelfs mijn 240 oldtimer moet je rustig schakelen. Dat opgefokte schakelen zie je bij die kleine auto's van tegenwoordig. Goedkoop iedere onderdeel die toegepast is.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Tja, ik heb er ook last van.

Het is alleen als ie steenkoud is, en alleen van 1 naar 2. Gaat effe wat moeilijk, maar idd wat je al zegt gewoon rustig erin zetten.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Waardeloos zo langzaam als die R bakken schakelen. Maar ja uit de tijd waaruit onze Volvo's stammen schakelden alleen de jappen echt lekker en soepel. Doet toch een hoop af aan het rij plezier voor mij, een van de weinige dingen waar ik me aan kan ergeren in mijn 480.
M-otje
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 17.08.2008 - 02:16

Ik ben erachter gekomen hoe je de Volvo goed moet schakelen.
Er zit een soort van beveiliging op de bak die er volgens mij voor zorgt dat je in een relatief "te" hoge snelheid niet kan schakelen naar de 1 en 2e versnelling. Als ik lage snelheden rijd, dan is schakelen totaal geen probleem.

Heb ik dit juist?
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Zo'n gevoel heb ik ook ja?!?
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Dat klopt, en de meeste auto's hebben deze beveiliging. Wat wel eens helpt als je toch wilt schakelen is een dot gas bijgeven zodat de verschillende delen (as, motor) t.o.v. elkaar minder snelheidsverschil hebben.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

En effe koppeling tussendoor op laten komen. Dus in z'n vrij zetten, koppeling op laten komen. gas geven, terug schakelen.

Heb ik de laatste dagen van mijn 1e auto regelmatig gedaan; de synchromesh waren een beetje op.
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Double clutching is de enige term die ik ervoor ken, was vrij gebruikelijk bij de oudere auto's als ik mij niet vergis, het moeilijk schakelen (waar het om draait in dit topic) is dus wellicht deels de bedoeling ter bescherming van de bak.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Double clutching of tussengas geven inderdaad.

Was gebruikelijk bij (oude) auto's die geen synchromesh hadden. Zijn ze versleten heb je hetzelfde effect.

Dat moeilijke schakelen in dit topic zal wel een beveiliging zijn. Hoe dat zit weet ik niet, maar als je het kan opheffen door (tussen)gas de geven, denk ik dat het te maken heeft met (een expres gebrek aan) synchromesh.
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

als je boven ene bepaalde snelheid bent kan je idd niet of nauwelijks terug schakelen naar de 1 later ook naar de 2.

Als je auto moeilijk schakeld enzo...
weet je zeker dat je schakelstang goed afgsteld is?
en dat je schakel kogels nog goed zijn?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”